عضو هیئت علمی اقتصاد دانشگاه سمنان گفت: از شواهد این طور برمی‌اید که صنعت نفت و گاز در حال انجام کارهای بزرگی است که جای تقدیر دارد. واقعیات موجود تأیید می‌کند که صنعت نفت و گاز می‌تواند به عنوان پیشران اقتصاد کشور عمل کند و رشد اقتصادی این بخش بیشترین میزان رشد اقتصادی در بین […]

عضو هیئت علمی اقتصاد دانشگاه سمنان گفت: از شواهد این طور برمی‌اید که صنعت نفت و گاز در حال انجام کارهای بزرگی است که جای تقدیر دارد. واقعیات موجود تأیید می‌کند که صنعت نفت و گاز می‌تواند به عنوان پیشران اقتصاد کشور عمل کند و رشد اقتصادی این بخش بیشترین میزان رشد اقتصادی در بین بخش‌های مختلف کشور بوده است. همچنین بهره‌برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی دارای پیام‌های سیاسی و اقتصادی بزرگی است. در شرایط فعلی می‌توانیم از موضع قدرت وارد مذاکره با دیگران شویم.
طبق مطالعات انجام شده، پس از شروع سه سال از تاریخ تولید فاز ۱۱ پارس جنوبی، این میدان افت فشار را تجربه خواهد کرد که این وضعیت مستلزم نصب امکانات فشارافزایی برای حفظ تولید از این میدان در مرحله دوم خواهد بود. به همین دلیل فاز ۱۱ پارس جنوبی به عنوان پیچیده‌ترین پروژه برای توسعه در بین سایر طرح‌های توسعه میدان گازی پارس جنوبی شناخته می‎شود.
مرحله اول فاز ۱۱ شامل حفاری ۳۰ حلقه چاه و دو سکوی تولیدی، هر یک با ۱۵ حلقه چاه است که با هدف تولید دو میلیارد فوت مکعب گاز در روز و تولید ۸۰.۰۰۰ بشکه میعانات گازی برنامه‎ریزی شده است.
فاز مورد بحث تنها فاز توسعه نیافته این میدان مشترک گازی است که با وجود مرزی‌بودن، توسعه آن طی دو دهه گذشته بارها توسط شرکت‌های ایرانی و خارجی با تعویق مواجه شده است. موضوع مهم این است که بهره‌برداری از این فاز در نهایت توسط یک پیمانکار داخلی انجام شد.
از سوی دیگر، طی یک اقدام ابتکاری و بی‌نظیر به انتقال موفقیت‌آمیز یک دکل آبی از فاز ۱۲ به فاز ۱۱ مبادرت کردیم. این اقدام ضمن اینکه صرفه اقتصادی برای کشور داشت، توانمندی‌های داخلی ما را در زمینه انرژی به رخ کشید و بهره‌برداری از فاز مورد نظر را تسریع کرد.


رحمان سعادت عضو هیئت علمی اقتصاد دانشگاه سمنان درباره اهمیت بهره‌برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی با اتکا به توانمندی و سرمایه داخلی اظهار داشت: انتقال یک سکو از فاز ۱۲ به فاز ۱۱ که برای اولین بار در منطقه صورت گرفت، نشان‌دهنده توان بالای کشورمان است. انتقال سکو در منطقه بی‌سابقه و در جهان کم سابقه است و انجام موفقیت‌آمیز این کار اهمیت زیادی دارد.
این استاد اقتصاد دانشگاه خاطرنشان کرد: انتقال موفقیت‌آمیز سکویی از فاز ۱۲ به فاز ۱۱ پارس جنوبی نشان می‌دهد که ما به توان انتقال تجهیزات نیز دست یافته‌ایم و این موضوع دارای اهمیت است. این توانایی‌ها می‌توانند دامنه فعالیت ما را به سطوح برون مرزی
گسترش دهند.
سعادت گفت: موضوع مهم این است که بهره‌برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی در شرایطی انجام شد که تحت تحریم قرار داریم. در شرایط تحریمی دسترسی ما به بسیاری از تجهیزات و فناوری‌ها محدود است و در این وضعیت بهره‌برداری از یک فاز به مراتب سخت‌تر از شرایط عادی است.
وی ادامه داد: وقتی شرکت‌های داخلی به تکنولوژی‌ها دست پیدا می‌کنند، موضوع در دسترس بودن این فناوری‌ها برایمان حل می‌شود و نگران این موضوع نیستیم. بهره‌برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی با تکیه بر توانمندی‌های داخلی از این نظر برایمان حائز اهمیت است.
این استاد اقتصاد دانشگاه خاطرنشان کرد: از شواهد این طور برمی‌اید که صنعت نفت و گاز در حال انجام کارهای بزرگی است که جای تقدیر دارد. واقعیات موجود تأیید می‌کند که صنعت نفت می‌تواند به عنوان پیشران اقتصاد کشور عمل کند و رشد اقتصادی این بخش بیشترین میزان رشد اقتصادی در بین بخش‌های مختلف کشور بوده است. همچنین بهره‌برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی دارای پیام‌های سیاسی و اقتصادی بزرگی است. در شرایط فعلی می‌توانیم از موضع قدرت وارد مذاکره با دیگران شویم.
این استاد اقتصاد دانشگاه خاطرنشان کرد: بهره‌برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی با اتکا به توان و سرمایه داخلی به این معناست که به جای ماهی گرفتن، ماهیگیری را فرا گرفته ایم. این موضوع اهمیت زیادی دارد و می‌تواند منافع بیشماری را برای کشور به ارمغان بیاورد.
به گزارش برنا؛ وی در پایان تأکید کرد: طی سال‌های گذشته ما رابطه سیاسی خوبی با کشور قطر داشته‌ایم و این موضوع می‌تواند در حوزه صنعتی نیز گسترش پیدا کند.