آفتاب یزد – رضا بردستانی: یک فعال سیاسی اصولگرا با اشاره به سؤالات و شبهاتی که این روزها در جامعه به وجود آمده به آفتاب یزد گفت: شورای نگهبان و وزارت کشور موظف هستند به سؤالات و شبهاتی که در مورد واجدین شرایط رای دادن، میزان آراء باطله و آرائی که گفته شده با ارائه‌ی […]

آفتاب یزد – رضا بردستانی: یک فعال سیاسی اصولگرا با اشاره به سؤالات و شبهاتی که این روزها در جامعه به وجود آمده به آفتاب یزد گفت: شورای نگهبان و وزارت کشور موظف هستند به سؤالات و شبهاتی که در مورد واجدین شرایط رای دادن، میزان آراء باطله و آرائی که گفته شده با ارائه‌ی شماره ملی اخذ شده است. کنعانی مقدم افزود: وزارت کشور حتماً باید مکانیسمی در نظر می‌گرفت که هر فرد بتواند از این موضوع که اگر با شماره‌ی ملی او رای داده شده، باخبر شوند شبیه همان مکانیسمی که بانک‌ها دارند و هرگونه فعل و انفعالی در حساب افراد به صاحب حساب اطلاع داده می‌شود مضافاً این که اگر این مکانیسم وجود داشت لابد پاسخگویی به شبهات ایجاد شده نیز آسان بود.

سوالاتی که وزارت کشور ملزم به پاسخگویی است
کنعانی مقدم با اشاره به اعلام ۶۱ میلیون نفر واجدین شرایط اعلام شده از سوی وزارت کشور خاطرنشان کرد: تفاوت انتخابات ریاست جمهوری با مجلس در این است که واجدین شرایط خارج کشور نمی‌توانند در انتخابات مجلس برخلاف ریاست جمهوری شرکت کنند که همین مسئله باعث شد اختلاف آماری بین ۷ تا ۱۱ میلیون نفر شد که اگر همین مسئله در اعلام واجدین شرایط رعایت شده بود به خودی خود آمار مشارکت بالاتر بود مضاف بر این مسئله، شبهاتی است که برخی کاندیداها بر آن دست گذاشته‌اند و آن، رأی‌گیری صرفاً بر اساس شماره ملی و حتی بدون حضور افراد بوده که این فقره باید حتماً راستی آزمایی شود تا اگر این اتفاق رخ داده و تأثیرگذار بوده، خاطیان حتماً تنبیه شوند. در این فقره، شورای نگهبان به عنوان ناظر اصلی انتخابات، باید در رفع شبهات ایجاد شده به میدان بیاید و افکار عمومی را قانع کند.
این فعال سیاسی اصولگرا با تأکید بر این مسئله که؛ شاید این موارد تاثیری بر اصل نتیجه‌ی به دست آمده نداشته باشد اظهار داشت: بررسی‌ها به گونه‌ای باشد که اگر تاثیرگذار بوده، شائبه‌ی خرید و فروش آراء به وجود آمده یا حقی ضایع شده، احقاق حق شود.
کنعانی مقدم در ادامه با اشاره به آراء سفید، باطله، مخدوش که به منزله‌ی آراء ممتنع است به آفتاب یزد گفت: نیاز به قانون داریم تا آراء ممتنع نیز به رسمیت شناخته شود تا اگر در صندوق یا صندوق هایی، تعداد آراء باطله بیشتر از آراء صحیح است یا در شمارش لحاظ شود یا حتی آن صندوق اگر قانون حکم می‌کند، ابطال شود.
قالیباف رئیس نشود انصراف می‌دهد!
حسین کنعانی مقدم در بخش دیگری از گفتگوی خود با آفتاب یزد با اشاره به مصاحبه‌ی قبلی خود با این روزنامه بیان کرد: همانطور که پیشتر گفتم، قالیباف رئیس مجلس نشود با روحیاتی که از او سراغ دارم بعید است در مجلس بماند و در قالب یک نماینده‌ی معمولی با تشکیل فراکسیون فعالیت کند.
وی ادامه داد: به یقین با توجه با شاکله‌ی نامزدهای پیروز انتخابات اخیر علی رغم فشارهایی که ایجاد شده، بعید است این ترکیب راه یافته به مجلس تن به ریاست قالیباف بر مجلس بدهد.
این فعال اصولگرا با تأکید بر این مسئله که: «انتخابات تمام شده نه رقابت‌های سیاسی!» خاطرنشان کرد: اکنون دعوای اصلی، کرسی‌های هیئت رئیسه و کمیسیون‌ها است موضوعی که البته مدعیان کرسی ریاست و دیگر کرسی‌های هیئت رئیسه باید در نظر داشته باشند صرف اخذ ۵۰۰ هزار رای یا نفر اول و دوم شدن در انتخابات به خصوص در تهران، اگرچه شرط لازم برای ریاست است اما کافی نیست.
کنعانی مقدم با اشاره به این واقعیت که: «اقناع افکار عمومی به این سادگی نیست» افزود: به نظرم، بهترین محک برای این که بدانند آن چه مطالبه‌ی مردم است، چیست؟ متروی تهران است. لازم است از حلقه‌ی حامیان و همفکران خود فاصله بگیرند و تشریف ببرند کف خیابان تا ببینند قادر به اقناع افکار عمومی هستند یا نه تا بعد دعوای صندلی ریاست مجلس را پی بگیرند!

اعتبارنامه ها؛ چالشی جدی و دردسر ساز
حسین کنعانی مقدم در بخش پایانی گفتگوی خود با آفتاب یزد اظهار داشت: بازهم تکرار می‌کنم «انتخابات تمام شده نه رقابت‌های سیاسی!» و این یعنی، بخش مهمی از دعواهای سیاسی آن سوی دیوار مجلس حادث خواهد شد. وی با تأکید بر این مسئله که: «رسیدگی به اعتبارنامه‌ها، حق مجلس است» خاطرنشان کرد: جایی که احساس می‌شود بسیاری از پرونده‌ها رو شود، شائبه‌ها مطرح شود و حساب‌کشی‌های سیاسی، جدی‌تر دنبال شود وقتی است که رسیدگی به اعتبارنامه‌ها در مجلس آغاز شود.
کنعانی مقدم ادامه داد: اکنون در جامعه مباحثی در مورد اعتبارنامه قالیباف مطرح است اما گمان می‌کنم بحث اعتبارنامه‌ها گسترده‌تر از این حرف‌ها باشد و حتی ممکن است برای خیلی‌ها به صورت جدی دردسر ساز شود.
این کارشناس مسائل سیاسی همچنین گفت: به نظر می‌رسد بررسی اعتبارنامه‌ها در مجلس دوازدهم از تمامی ادوار دیگر جدی‌تر باشد زیرا رقابت‌های سیاسی درون مجلس حتماً جدی‌تر از رقابت‌های سیاسی بیرون چهاردیواری مجلس خواهد بود.
حسین کنعانی مقدم به این نکته نیز اشاره کرد که: فشارها و هجمه‌هایی که اینک متوجه برخی نمایندگان منتخب شده است آثار و تبعاتی به دنبال خواهد داشت که واقعیت‌های آن را زمانی خواهیم دید که مجلس دوازدهم کار خود را آغاز خواهد کرد. وی افزود: به نظر می‌رسد رقابت‌های درونی مجلس در نهایت به ترکیبی ناهمگون در هیئت رئیسه ختم شود که نتیجه نیز مشخص است زیرا هیئت رئیسه‌ای که منسجم نباشند لابد نخواهند توانست در محیطی آرام تصمیم‌گیری کنند که همین مسئله در پله‌ی نخست مجلس را دچار اشکال خواهد کرد.
کنعانی مقدم اظهار داشت: با توجه به این که تقریبا دو – سوم ترکیب مجلس تغییر کرده و نیز این که بسیاری اساساً تجربه‌ی مجلس نداشته‌اند باید هیئت رئیسه‌ای انتخاب شود که بتواند این ترکیب را مدیریت کند که مدعیان ریاست و کرسی‌های هیئت رئیسه به این مسائل توجه کافی باید داشته باشند.