آفتاب یزد – گروه شبکه: همیشه بعداز اتمام مسابقات مهم فوتبالی مثل جام جهانی یا جام ملت‌های آسیا، یک موضوع بسیار آزاردهنده وجود دارد. موضوعی که هیچ‌گاه پاسخ روشنی برای آن از سوی مسئولان وجود نداشت. اما آن موضوع، این است که در این رقابت‌ها که در کشورهای دیگر برگزار می‌شود، علاوه بر فوتبالیست‌ها، فدراسیون […]

آفتاب یزد – گروه شبکه: همیشه بعداز اتمام مسابقات مهم فوتبالی مثل جام جهانی یا جام ملت‌های آسیا، یک موضوع بسیار آزاردهنده وجود دارد. موضوعی که هیچ‌گاه پاسخ روشنی برای آن از سوی مسئولان وجود نداشت. اما آن موضوع، این است که در این رقابت‌ها که در کشورهای دیگر برگزار می‌شود، علاوه بر فوتبالیست‌ها، فدراسیون فوتبال با هزینه بیت‌المال افرادی را هم راهی این مسابقات می‌کند که هیچ گونه نقش مشخص یا آورده به‌درد بخوری ندارند. در واقع تنها برای تماشای بازی‌های تیم ملی و بدون برنامه خاص و با هزینه فدراسیون فوتبال در این رقابت‌ها حضور دارند. در همین رقابت‌های جام جهانی که مدت زمان زیادی هم از آن نمی‌گذرد، طبق گفته برخی از رسانه‌ها حدود ۳۵۰ نفر از فعالان رسانه‌ای که بیشترشان از اصولگرایان بودند در جام جهانی قطر حضور داشتند که در آن زمان چیزی حدود یک میلیون و ۸۰۰هزار دلار هزینه از سفره مردم برای ارسال فعالان رسانه‌ای به قطر صرف شد آن هم برای هیچ. حالا هم شاهد افشاگری در مورد حضور برخی از مدیران در قطر برای جام ملت‌های آسیا هستیم. در همین راستا میثاقی، مجری برنامه تلویزیونی فوتبال برتر در پخش زنده نسبت به حضور مدیران فدراسیون فوتبال در قطر انتقاد کرد. میثاقی گفت: «طبق لیست رسمی AFC فقط ۴ نفر از مدیران فدراسیون فوتبال ایران به قطر دعوت بودند. نام یک فرد ایرانیِ با نفوذ در AFC، در این لیست هست ولی نه با نام ایران بلکه با اسم ترکیه!» نبی، نایب رئیس فدراسیون فوتبال هم در پاسخ گفت: «یکی از انگیزه‌هایی که فدراسیون به هیئت‌ها می‌دهد همین سفرهای خارجی است؛ آن‌ها که تعطیلات نمی‌روند! قطر که جایی جز چهارتا خیابان ندارد!»
قسمت تلخ ماجرا همین اظهارات نبی نایب‌رئیس فدراسیون فوتبال است، آنجا که به‌جای پاسخگویی، خودشان را محق این می‌دانند که چون تعطیلات نمی‌روند، حق استفاده از بیت المال و حضور در قطر را دارند. جالب اینجاست برای اینکه حضور برخی از مدیران را دراین سفر توجیه کند معتقد است که قطر جاهای دیدنی ندارد. اما همانطور که یک رسانه طی گزارشی قبل از آغاز جام ملت‌های آسیا در انتقاد به فدراسیون فوتبال نوشته بود؛ جام ملتهای آسیا را بهانه کرده‌اند برای حیف و میل بیت‌المال.

 واکنش کاربران
حالا حضور این مدیران در قطر با واکنش‌هایی از سوی کاربران شبکه‌های اجتماعی رو به رو شده است. در همین راستا حسین انتظامی، دبیر سابق کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات معتقد است اگر مسافران قطر با ضوابط حرفه‌ای گزینش می‌شدند، رسوایی جیمی جامپ اتفاق نمی‌افتاد. معاون وزیر پیشین فرهنگ گفته است: «از فدراسیون فوتبال انتظار می‌رود باور عملی خود به شفافیت را نشان دهد و اسامی همه کسانی را که خرج آنان به عنوان تیم، همراه، خبرنگار، دادزن و یا هر عنوان دیگری متقبل شده به تفکیک هزینه اعلام کند. این هزینه‌ها از محل منابع عمومی (و در نگاه اعتقادی: بیت‌المال) صورت می‌گیرد و افکار عمومی حق دارد از آن مطلع باشد.»
اما یکی از کاربران در این باره نوشته است: «ورزشکاران که اصل کار هستند رو با چی دلشون رو خوش کنیم، افرادی که تازه ورزش رو شروع کرده‌اند و با کمبود امکانات و مربی چگونه دلشان را خوش کنیم، یک مدیر با این همه کبکبه و دبدبه و حقوق و جایگاه اینقدر به دل خوشی نیاز دارد؟».
کاربر دیگری گفته است: «ما که به هیچ‌وجه راضی نیستیم افراد با پول بیت‌المال برند».
یکی دیگر از کاربران اینطور می‌نویسد: «مسئولین فدراسیون فوتبال ایران به‌جای سفر به فکر رشد استعداد‌های فوتبال جوانان استان خود باشید… کشوری که بیش از ۸۰ میلیون جمعیت داره بخدا زشته از قطری که یک میلیون جمعیت داره شکست بخوره…».
کاربر دیگری گفته است: «باعث تاسف است هیچ وقت هم برند ه نمیشن که، این خرج‌ها باید برای بقیه ورزش‌ها که باعث سربلندی کشور میشن انجام بشود نه فوتبال پرسروصدا و بدون نتیجه».
کاربران دیگر نوشته اند: «اگر واقعا مسلمان هستید و اعتقاد به بیت‌المال وحق الناس دارید، من از طرف خود و خانواده‌ام حتی یک ریال راضی نیستم، از سهمی که داشته‌ام صرف خوشگذرانی و ماجراجویی و هر اسمی که می‌گذارید! کنید. آیا این افراد از بین کل جمعیت ایران قرعه کشی شده‌اند؟ یا صرفا نور چشمی‌ها و سفارش شده‌ها بودند؟ هنوز مردم منتخب شده‌های جام جهانی را که به عنوان طرفدار تیم ملی اعزام شده بودند با آن طرز صحبت کردن انگلیسی را به خاطر دارند»، «هزینه‌های بی‌جا و بی‌کیفیت که هیچ گاه خروجی درستی نداشته»، «امان از این مدیران عشق به سفر که با هزینه بیت‌المال کلی حال می‌کنند».