نماینده آفریقای جنوبی در دومین روز جلسه دیوان بین‌المللی دادگستری درباره جنایات رژیم صهیونیستی این جنایات در غزه را فجیع‌تر از آپارتاید دانست و بر لزوم محاکمه عاملان این جنایات تاکید کرد. به گزارش ایسنا، نماینده کشور آفریقای جنوبی در دیوان بین‌المللی دادگستری اظهار کرد: خشونت و حملات رژیم صهیونیستی به غزه با قوانین بین‌المللی […]

نماینده آفریقای جنوبی در دومین روز جلسه دیوان بین‌المللی دادگستری درباره جنایات رژیم صهیونیستی این جنایات در غزه را فجیع‌تر از آپارتاید دانست و بر لزوم محاکمه عاملان این جنایات تاکید کرد. به گزارش ایسنا، نماینده کشور آفریقای جنوبی در دیوان بین‌المللی دادگستری اظهار کرد: خشونت و حملات رژیم صهیونیستی به غزه با قوانین بین‌المللی مغایرت دارد.
به نقل از سایت شبکه خبری الجزیره، او گفت: تجربه تلخ ما به ما این امکان را داده که امروز در تصویب قوانین بین‌المللی سهیم باشیم. این مسئول آفریقای جنوبی حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه را فجیع‌تر از رژیم آپارتاید دانست و گفت: آنچه اسرائیل انجام می‌دهد، شرایط فلسطینی‌ها را وخیم‌تر و بدتر می‌کند.
او با اشاره به اینکه فلسطینی‌ها در کرانه باختری و قدس پشت دیوار آپارتاید هستند، تاکید کرد: باید به فلسطینی‌ها اجازه داده شود که از حقشان برای تعیین سرنوشت بهره‌مند شوند. نماینده آفریقای جنوبی در ادامه نیز با تاکید بر اینکه جانیان و عاملان جنایات رژیم صهیونیستی باید مسئول دانسته شده و محاکمه شوند، گفت: فلسطینی‌ها به شیوه‌ای غیرقانونی که بازداشت اداری خوانده می‌شود، بازداشت می‌شوند.
او همچنین گفت: ساختار آپارتایدی رژیم اشغالگر اسرائیل زندگی فلسطینی‌ها را نابود و هژمونی اسرائیل را تقویت می‌کند. در ادامه این جلسه زیاد بن معاشی العطیه، نماینده عربستان تاکید کرد: اسرائیل قصدی برای رسیدن به یک روند مذاکره ندارد. نماینده عربستان در دادگاه لاهه گفت: مسئله ناامیدکننده اظهارات سران اسرائیل درباره قصدشان برای پاکسازی نژادی و کوچاندن اجباری است.
العطیه اظهار کرد: بر موضعمان تاکید می‌کنیم که اگر این دادگاه از رسیدگی به این مسئله امتناع ورزد، به معنای آن است ساختاری که از کشورها حمایت می‌کند، اعتبار خود را
از دست خواهد داد. او در ادامه گفت: اسرائیل با وجود حکم‌های
دادگاه و شورای امنیت، به اجرای سیاست‌های بدآوازه شهرک‌سازی خود ادامه می‌دهد.


نماینده عربستان تاکید کرد: پافشاری اسرائیل بر قدس به عنوان ‍ «پایتخت یکپارچه‌ای» برای آن، با حق فلسطینی‌ها برای تعیین سرنوشت و تشکیل کشور مستقلشان مغایرت دارد. العطیه همچنین گفت: عربستان تاکید دارد که نقض قوانین بین‌المللی به نقض شأن مردم و محرومیت آن‌ها از حقوقشان منجر می‌شود.
او در پایان نیز از دادگاه خواست با صدور حکمی، اشغالگری اسرائیل در اراضی فلسطینی را غیرقانونی اعلام کند.
احمد لعرابا، نماینده الجزایر در برابر دادگاه بین‌المللی دادگستری گفت که اقدامات اشغالگران علیرغم تصمیم‌های صادر شده برای پایان دادن به تجاوزات، سرزمین‌های فلسطینی را نابود کرد. لعرابا در درخواست خود در دومین روز جلسات عمومی در مورد عواقب حقوقی اقدامات اسرائیل در اراضی فلسطینی تأکید کرد: «اسرائیل عمداً اشغالگری را گسترش می‌دهد و محیطی را ایجاد می‌کند که تداوم آن در سرزمین‌های فلسطینی را تضمین کند، لذا در سایه ادامه اشغالگری در سرزمین‌های فلسطینی عامل اصلی تشدید اوضاع همین اشغالگری است.
وی با اشاره به اینکه اشغالگران سیاست تحمیل یک واقعیت انجام شده و الحاق سرزمین‌های فلسطینی را در سایه سکوت بین‌المللی انجام می‌دهند، تاکید کرد: اقدامات اشغالگران در کرانه باختری و نوار غزه نشان‌دهنده نقض آشکار قانون، حقوق بین‌الملل است و سیاست‌های آن عواقب حقوقی دارد که همه کشورها و سازمان ملل را تحت تأثیر قرار می‌دهد. نماینده الجزایر هشدار داد «در صورت حمله زمینی اشغالگران اسرائیل به شهر رفح که مملو از آوارگان است، کشتار احتمالی وجود خواهد داشت».
تیم حقوقی هلند در دومین جلسه استماع نظرات کشورها در مورد پیامدهای اشغال اراضی فلسطین توسط اسرائیل در برابر دیوان بین‌المللی دادگستری گفت: اسرائیل نمی‌تواند بر سرزمین‌های فلسطینی اعمال حاکمیت کرده و نمی‌تواند سرزمین‌های اشغالی را ضمیمه کند.
این تیم حقوقی افزود: قدرت اشغالگر نمی‌تواند بخشی از جمعیت را در سرزمینی که اشغال کرده است اخراج یا منتقل کند و اگر این اتفاق بیفتد جنایت جنگی است. حق تعیین سرنوشت برای مردم تحت اشغال اعمال می‌شود. دادگاه عالی بین‌المللی در حال برگزاری دومین روز از جلسات استماع به عنوان بخشی از فرآیندی یک هفته‌ای است که طی آن نمایندگان ۵۲ کشور شکایات شفاهی خود درباره پیامدهای حقوقی اشغال کرانه باختری و قدس شرقی توسط رژیم اشغالگر صهیونیستی را ارائه می‌کنند.
این دادگاه به شکایات شفاهی عربستان، الجزایر، آفریقای جنوبی، کانادا، هلند، بنگلادش، شیلی، برزیل، بلژیک، بلیز و بولیوی اختصاص دارد. دوشنبه گروه حقوقی فلسطینی جلسات استماع را در لاهه آغاز کرد، در مقابل رژیم صهیونیستی با حضور در این جلسات مخالفت کرده و از دادگاه خواست در این «سیرک رسانه‌ای» شرکت نکند.