آفتاب یزد- نجمه حمزه نیا: کیست‌ها ساختارهایی هستند که در اکثر بافت‌های بدن به وجود می‌آیند. شکل گرفتن کیست سینه یک بیماری شایع در میان زنان است اما همه زنان نمی‌دانند که چه نوع کیستی در سینه شان وجود دارد. در واقع کیست سینه یک نوع بیماری خوش خیم است که در سینه اتفاق می‌افتد […]

آفتاب یزد- نجمه حمزه نیا: کیست‌ها ساختارهایی هستند که در اکثر بافت‌های بدن به وجود می‌آیند. شکل گرفتن کیست سینه یک بیماری شایع در میان زنان است اما همه زنان نمی‌دانند که چه نوع کیستی در سینه شان وجود دارد. در واقع کیست سینه یک نوع بیماری خوش خیم است که در سینه اتفاق می‌افتد و ممکن است یک یا چند کیست در سینه به وجود بیاید. از آن‌جایی که ماهیت کیست سینه معمولا خطرناک نیست نیازی هم به درمان وجود ندارد. با این حال، اگر بیماری عوارضی را در فرد نشان می‌دهد، باید اقدامات درمانی لازم انجام شود تا از بروز مشکلات جدی خودداری گردد لذا با توجه به اهمیت موضوع آفتاب یزد در اینباره با دکتر فاطمه نعمت اللهی، جراح و متخصص زنان و زایمان و دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، جراح و متخصص زنان و زایمان و دکتراعظم السادات موسوی، جراح و متخصص زنان و زایمان گفتگو کرده است.
دکتر نعمت اللهی در اینباره می‌گوید: کیست‌های سینه در حالت عادی نیازی به درمان ندارند مگر اینکه بزرگ و دردناک شوند یا ناراحتی‌هایی رابرای شخص ایجاد کنند. در این مواقع آب موجود در کیست را خالی می‌کنند.
وی بیان کرد: کیست‌های سینه معمولا در خانم‌هایی که بین ۳۵ تا ۵۰ سال سن دارند (قبل از یائسگی) به وجود می‌آیند ولی به طور کلی در هر سنی ممکن است به وجود آیند و اغلب کیست‌های سینه در خانم‌ها بعد از یائسگی از بین می‌روند مگر اینکه خانمی هورمون مصرف کند.
این جراح و متخصص زنان و زایمان عنوان کرد: علائم کیست سینه شامل وجود یک توده گرد یا بیضی شکل نرم و متحرک با لبه‌های مشخص در سینه (لزوما هم خوش خیم نیست) است و کیست سینه معمولا فقط در یک سینه وجود دارد ولی گاهی هم در هر دو سینه حس می‌شود، درد سینه در ناحیه‌ای که کیست وجود دارد، بزرگ شدن سینه و درد سینه قبل از عادت ماهانه و کوچک شدن سینه و برطرف شدن علائم دیگر بعد از عادت ماهانه است.
وی مطرح کرد: داشتن یک یا چندین کیست سینه خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش نمی‌دهد ولی به طور کلی باید حواستان نیز به وجود آمدن کیست‌های جدید و هر تغییر غیر نرمالی در سینه‌هایتان باشد یعنی به عبارت دیگر باید در حالت عادی سینه‌هایتان را لمس کنید تا اگر هر تغییری به وجود آمد متوجه آن شوید و به پزشک مراجعه کنید.
دکتر نعمت اللهی، علت به وجود آمدن کیست‌های سینه را اینگونه تشریح کرد که هر کدام از سینه‌ها حاوی تکه‌هایی از بافت‌های غده‌ای هستند که این بافت‌ها شبیه گلبرگ‌های گل کنار هم قرار گرفته‌اند. این قطعه‌ها خودشان به قطعه‌های کوچکتری تقسیم شده‌اند که در طول بارداری و شیردهی به کودک، شیر تولید می‌کنند. مجراهای کوچک شیر را به سینه می‌برند.
این جراح و متخصص زنان و زایمان ادامه داد: بافتی که باعث شکل دهی به سینه می‌شود از چربی و بافت فیبروز ساخته شده است. کیست‌های سینه زمانی به وجود می‌آیند که غده‌ها و بافت همبند سینه زیادی رشد کنند و باعث مسدود شدن مجراهای شیر و بزرگ شدن و پر آب شدن آن‌ها می‌شود.
وی مطرح کرد: انواع کیست سینه عبارتند از کیست‌های بسیار ریز، کیست‌های درشت است. کیست‌های بسیار ریز، خیلی کوچک هستند و با دست حس نمی‌شوند و فقط با عکس برداری‌هایی مثل ماموگرافی یا فراصوت دیده می‌شود.
دکتر نعمت اللهی افزود: کیست‌های درشت نیز به اندازه‌ی کافی درشت هستند تا با دست حس شوند و قطر آن‌ها معمولا بین ۵/۲ تا ۵ سانتی متر است. کیست‌های درشت سینه به بافت اطرافشان فشار وارد می‌کنند و باعث درد سینه و ناراحتی می‌شوند.
این جراح و متخصص زنان و زایمان گفت: دلایل ایجاد کیست‌های سینه هنوز ناشناخته هستند ولی بعضی از شواهد حاکی از این است که استروژن اضافی بدن که بافت سینه را تحریک می‌کند می‌تواند باعث به وجود آمدن کیست شود.

> کیست‌های سینه از علائم سرطان سینه نیستند
در ادامه نیز دکتر جوانمرد خوشدل در اینباره خاطرنشان کرد: کیست سینه توده‌های خوش خیمی هستند که بروز آن در سنین ۳۰ تا ۵۰ سالگی بسیار شایع است.
وی ادامه داد: این کیست‌ها ممکن است به صورت تغییرات فیبروکیستیک سینه باشند که به صورت کیسه‌های آبکی و پر مایعی است. برخی از کیست‌های سینه نیز فیبروآدنوم، نام دارند و به جای مایع با بافت فیبری که جامد است پر می‌شوند.
این جراح و متخصص زنان و زایمان بیان کرد: کیست‌های سینه از علائم سرطان سینه نیستند و خطر ابتلا به این بیماری را افزایش نمی‌دهند. کیست سینه معمولا نیازی به درمان ندارد مگر اینکه خیلی بزرگ و علامت دار باشد که در این صورت فقط به تخلیه کیست نیاز دارند.
وی اشاره کرد: بالا بودن سطح هورمون استروژن مهمترین عاملی است که تولید کیست سینه را تحریک می‌کند. اما عوامل دیگری هم می‌توانند در ایجاد کیست سینه در زنان موثر باشند که عبارتند از نوسانات هورمونی در طول چرخه قاعدگی، وراثت، رژیم غذایی نامناسب، مصرف داروهای حاوی استروژن است.
دکتر جوانمرد خوشدل مطرح کرد: زنانی که دچار کیست سینه هستند، برای جلوگیری از بزرگ شدن و علائم دار شدن کیست توصیه می‌شود رژیم غذایی مناسبی را در پیش بگیرند. خوراکی‌های مفید برای درمان کیست سینه عبارتند از ویتامین D۳ یا «ویتامین آفتاب»، لبنیات حاوی پروبیوتیک، مصرف برخی سبزیجات، چربی‌های امگا ۳ و مصرف آنتی اکسیدان‌ها و خوراکی‌های پرفیبر است.
این جراح و متخصص زنان و زایمان بیان کرد: جهت جلوگیری از بزرگ شدن و علائم دار شدن کیست به خانم‌ها خوردن غذاهای غنی از ویتامین D مثل قارچ، ماهی روغنی، تخم مرغ و شیر غنی شده توصیه می‌شود اما می‌توانید از مکمل‌های روزانه نیز استفاده کنید. اکثر افراد بین پاییز تا بهار به حداقل ۲۰۰۰ واحد بین‌المللی ویتامین D۳ نیاز دارند.
وی مطرح کرد: پروبیوتیک‌ها، میکروب‌های سالمی هستند که در بافت سینه هم وجود دارند. مصرف غذاهای حاوی این ماده باعث کاهش التهاب سینه، بهبود متابولیسم بدن و خلاص شدن از شر استروژن و سموم بافت سینه می‌شود.
دکتر جوانمرد خوشدل افزود: محصولات پروبیوتیک دار مخصوصا به زنانی که مشکلات گوارشی یا عفونت‌های قارچی دارند یا اخیراً آنتی بیوتیک مصرف کرده اند، بیشتر توصیه می‌شود.
این جراح و متخصص زنان و زایمان توصیه کرد: خوردن کلم بروکلی، گل کلم، کلم بروکسل و کلم پیچ باعث ایجاد ماده‌ای به نام سولفورافان در بدن می‌شود. این ماده تاثیر مواد سرطان‌زا را در بدن کاهش می‌دهد. توصیه می‌کنیم هفته‌ای پنج وعده از این سبزی‌ها استفاده کنید.
وی متذکر شد: مصرف اسیدچرب امگا ۳ با کاهش التهاب و تورم در سینه به کاهش کیست سینه کمک می‌کند. این ماده در روغن ماهی، ماهی‌های چرب (ساردین و ماهی آزاد صید شده)، تخم مرغ، گردو و دانه کتان آسیاب شده وجود دارد.
دکتر جوانمرد خوشدل عنوان کرد: آنتی‌اکسیدان‌ها در بدن به کاهش کیست پستان کمک می‌کنند. گلوتاتیون نوعی آنتی‌اکسیدان سم‌زدا است که با مصرف پروتئین به اندازه کافی سطح تولید آن در بدن افزایش می‌یابد و به درمان کیست سینه کمک می‌کند.
این جراح و متخصص زنان و زایمان ادامه داد: برخی ویتامین‌ها نیز مثل ویتامین E و A. خاصیت آنتی اکسیدانی قوی دارند لذا برای افزایش سطح ویتامین E می‌توانید بادام، روغن زیتون، فندق، بادام زمینی، کیوی، فلفل دلمه ای، آووکادو، کلم بروکلی، گوجه فرنگی، تخمه آفتابگردان و دانه‌های کنجد بخورید.
وی افزود: جهت جلوگیری از بزرگ شدن و علائم دار شدن کیست سینه، ویتامین A را نیز با مصرف هویج، اسفناج، خربزه، کلم پیچ، زردآلو، طالبی، فلفل دلمه‌ای قرمز و تخم مرغ می‌توانید در بدنتان افزایش دهید.
دکتر جوانمرد خوشدل توصیه کرد: قبل از خوردن هرگونه ویتامین، مکمل گیاهی یا مواد معدنی حتما با پزشک خود در این مورد صحبت کنید به خصوص اگر دچار کیست سینه هستید.
این جراح و متخصص زنان و زایمان می‌گوید: مصرف غذاهای پر فیبر باعث کاهش خطر یبوست و افزایش دفع استروژن اضافی از راه مدفوع می‌شود. بنابراین مصرف غذاهای فیبردار مثل توت، گلابی، جو دو سر، دانه کتان، غلات کامل، میوه ها، سبزیجات و حبوبات بهترین تغذیه برای درمان کیست سینه هستند.
وی ابراز داشت: مصرف غذاهای کم چرب، کم قند، کم نمک، آب فراوان، سینه مرغ یا بوقلمون بدون پوست و غذاهای آب پز و یا بخار پز می‌تواند برای درمان کیست سینه یا پیشگیری از آن مفید باشد.
دکتر جوانمرد خوشدل بیان کرد: هنوز تحقیقات کافی درباره ارتباط رژیم غذایی کیست سینه با بهبود یا بدتر شدن کیست سینه انجام نشده است ولی برخی تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف غذاهای مفید برای کیست سینه می‌توانند روی علائم کیست سینه تاثیر بگذارند.
این جراح و متخصص زنان و زایمان خاطرنشان کرد: اجتناب از مصرف برخی غذاها می‌تواند به کاهش علائم کیست سینه کمک کند. چون این غذاها باعث افزایش التهاب در بدن یا ایجاد اختلال در تعادل هورمون‌ها می‌شوند.
وی ادامه داد: بنابراین برای درمان کیست سینه توصیه می‌کنیم از برخی خوراکی‌های باید بپرهیزید که عبارتند از غذاها و نوشیدنی‌های کافئینی مثل قهوه، چای و شکلات، نوشیدنی‌های الکلی یا گازدار، غذاهای نمکی، چربی‌های اشباع شده و ترانس در غذاهای فرآوری شده، فست فود و سرخ کرده، مصرف زیاد گوشت قرمز، گوشت چرب و گوشت‌های فرآوری شده، قندهای تصفیه شده، کربوهیدرات‌های ساده، خوراکی‌های با قند بالا.
دکتر جوانمرد خوشدل عنوان کرد: به طور کلی کیست سینه یک بیماری شایع و غیرسرطانی است که نمی‌تواند خطر سرطان پستان را در زنان افزایش دهد. معمولا این عارضه به درمان نیاز ندارد. مصرف آب، ریز مغذی ها، ویتامین ها، میوه، سبزیجات و چربی‌های سالم نمونه‌ای از بهترین تغذیه برای درمان کیست سینه هستند.
این جراح و متخصص زنان و زایمان گفت: به افراد مبتلا به کیست و حتی افراد سالم توصیه می‌شود برای کاهش علائم خود یا پیشگیری از کیست پستان از خوردن نوشیدنی‌های الکلی، گازدار و کافئینی، غذاهای نمکی یا شیرین، خوراکی‌های فرآوری شده و غذاهای ناسالم بپرهیزند.به کیسه‌های پر از مایع داخل سینه، کیست سینه گفته می‌شود

در ادامه نیز دکتر موسوی در اینباره ابراز داشت: به کیسه‌های پر از مایع داخل سینه، کیست سینه گفته می‌شود. معمولا اغلب کیست‌ها، غیر سرطانی (خوش‌خیم) هستند و امکان وجود کیست سینه در یک یا هر دو سینه وجود دارد.
وی ادامه داد: امکان وجود بیش از یک کیست در سینه وجود دارد. کیست سینه اغلب شبیه دانه انگور یا بادکنکی پر از آب است، اما در مواردی نیز، این کیست‌ها سفت هستند.
این جراح و متخصص زنان و زایمان مطرح کرد: درصورتی‌که کیست سینه، بزرگ، دردناک یا ناراحت‌کننده نباشد، نیازی به درمان نیست. در صورت وجود درد و ناراحتی، تخلیه مایع درون کیست می‌تواند باعث کاهش علائم شود.
وی تشریح کرد: نشانه‌های کیست سینه عبارت‌اند از وجود توده نرم و قابل جابه‌جایی به شکل گرد یا بیضی که معمولا دارای لبه‌های صافی است که این علائم معمولا و نه همیشه، از نشانه‌های خوش‌خیم بودن کیست است.
دکتر موسوی افزود: بروز ترشحات از سینه که ممکن است شفاف یا به رنگ‌های زرد و یا قهوه‌ای تیره باشد، احساس درد و یا حساسیت در ناحیه برآمدگی موجود در سینه و افزایش اندازه توده و یا حساسیت سینه، قبل از قاعدگی و کاهش اندازه توده و رفع سایر نشانه‌ها پس از اتمام دوران قاعدگی از دیگر علایم کیست سینه می‌باشد.
این جراح و متخصص زنان و زایمان متذکر شد: وجود کیست سینه، خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش نمی‌دهد. اما وجود کیست ممکن است، باعث اختلال در یافتن توده‌های جدید یا سایر تغییراتی که نیاز به ارزیابی توسط پزشک دارد، شود. همچنین برخی از افراد در هنگام قاعدگی با علائمی مانند درد و برآمدگی سینه‌ها مواجه می‌شوند؛ بنابراین مهم است که با تغییرات بدن خود در طول چرخه قاعدگی آشنا باشید، تا در صورت بروز علائم دیگر، به سرعت متوجه آن شوید.
وی بیان کرد: به طور کلی سه نوع کیست سینه وجود دارد که عبارتند از کیست سینه ساده، کیست سینه پیشرفته و کیست سینه کمپلکس.
دکتر موسوی افزود: کیست‌های سینه ساده کاملا مملو از مایع هستند. این کیست‌ها همیشه غیر سرطانی هستند ولی یک کیست پیشرفته حاوی قطعات جامد شناور در مایع است. در این مواقع ممکن است پزشک تشخیص دهد که باید آسپیراسیون کیست سینه و یا بیوپسی سوزنی (برداشت نمونه‌ای از مایع به‌منظور بررسی دقیق) انجام شود.
این جراح و متخصص زنان و زایمان ادامه داد: وجود کیست سینه کمپلکس نگران‌کننده است، زیرا دارای بافت جامدی است که ممکن است، سرطانی باشد. اگر دارای این نوع کیست باشید، پزشک برای تشخیص دقیق‌تر، بیوپسی سوزنی انجام می‌دهد.
وی مطرح کرد: همچنین می‌توان کیست‌های سینه را بر اساس اندازه دسته‌بندی کرد که شامل میکروکیست‌ها و ماکروکیست‌ها می‌باشد. میکروکیست‌ها ممکن است در حین انجام آزمایش‌های تصویربرداری‌ای مانند ماموگرافی یا سونوگرافی مشاهده شوند، اما اندازه آن‌ها کوچک‌تر از آن است که از طریق لمس تشخیص داده شوند ولی ماکروکیست‌ها قطری برابر با ۱ تا ۲ اینچ (۲.۵ تا ۵ سانتی متر) دارند و به‌اندازه‌ای بزرگ هستند که از طریق لمس قابل تشخیص هستند.
دکتر موسوی، دلایل ایجاد کیست سینه را اینگونه بیان کرد: هر یک از سینه‌ها متشکل از لوب‌هایی از بافت غده‌ای «که مانند گلبرگ‌های گل آفتاب‌گردان، در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند» هستند. لوب‌ها به لوبول‌های کوچک‌تر تقسیم می‌شوند که در دوران بارداری و شیردهی، مسئول تولید شیر هستند. همچنین بافت حمایتی که به سینه شکل می‌دهد، متشکل از بافت چربی و بافت همبندی فیبری است.
این جراح و متخصص زنان و زایمان اظهار کرد: کیست‌های سینه در نتیجه تجمع مایع در داخل غدد سینه ایجاد می‌شوند. متخصصین نمی‌دانند که چه چیزی باعث ایجاد کیست سینه می‌شود. آن‌ها ممکن است در نتیجه تغییرات هورمونی ناشی از قاعدگی ایجاد شوند و طبق تحقیقات انجام شده احتمال بروز کیست سینه در زنانی که در بدن خود استروژن اضافی دارند نیز شایع است.
وی متذکر شد: اگرچه امکان ایجاد کیست سینه در هر سنی در زنان وجود دارد، اما معمولا احتمال بروز کیست در زنان زیر ۵۰ سال شایع‌تر است. امکان ایجاد کیست سینه در زنان یائسه‌ای که هورمون‌درمانی می‌کنند نیز وجود دارد.
دکتر موسوی تشریح کرد: به طورکلی هنگام مراجعه به پزشک، پس از صحبت در مورد علائم و پیشینه سلامتی بیمار، پزشک توده موجود در سینه را به‌صورت فیزیکی بررسی کرده و ناهنجاری‌های دیگر سینه را نیز مورد ارزیابی قرار می‌دهد. اما پزشک تنها از طریق معاینه بالینی نمی‌تواند تشخیص دهد که توده سینه، کیست است یا خیر لذا برای تایید و یا رد وجود کیست به انجام آزمایش‌های بیشتری نیاز است.
این جراح و متخصص زنان و زایمان ادامه داد: تشخیص کیست سینه از طریق معاینه و بررسی خود سینه انجام می‌شود. بدین منظور آزمایشاتی مانند تصویربرداری پزشکی (سونوگرافی و ماموگرافی سینه) و احتمالا آسپیراسیون با سوزن ظریف یا بیوپسی انجام می‌گیرد.
وی افزود: یکی از رایج‌ترین روش‌های تشخیص کیست در سینه، ماموگرافی است. کیست‌های بزرگ معمولا با ماموگرافی قابل‌مشاهده هستند. اما اغلب مشاهده میکروکیست‌ها به این روش دشوار یا غیرممکن است.
دکتر موسوی مطرح کرد: آزمایش سونوگرافی سینه می‌تواند به پزشک کمک کند تا متوجه شود که توده سینه متشکل از مایع است یا جامد. وجود ناحیه مملو از مایع معمولا نشان‌دهنده کیست سینه است. وجود توده جامد معمولا نشان‌دهنده یک توده غیر سرطانی مانند فیبروآدنوم است.
این جراح و متخصص زنان و زایمان ادامه داد: در مواقعی نیز توده جامد می‌تواند نشان‌دهنده سرطان سینه باشد. در این مرحله ممکن است به‌منظور بررسی بیشتر توده جامد، پزشک انجام بیوپسی را توصیه کند. همچنین اگر پزشک به‌راحتی توده سینه را از طریق آزمایش‌های بالینی تشخیص دهد، از آزمایش‌های تصویربرداری صرف‌نظر کرده و به‌منظور تخلیه مایع و ازبین‌بردن کیست، آسپیراسیون با سوزن ظریف را انجام می‌دهد.
وی اظهار کرد: برای انجام آسپیراسیون با سوزن ظریف، پزشک یک سوزن نازک را در توده سینه وارد کرده و سعی می‌کند تا تمام مایع را خارج کند. اغلب برای هدایت دقیق‌تر سوزن، از سونوگرافی کمک گرفته می‌شود. اگر پس از انجام این روش، پس از خروج مایع، توده از بین برود، تشخیص قطعی پزشک، کیست سینه خواهد بود.
دکتر موسوی اضافه کرد: اگر مایع خارج شده متشکل از خون نباشد و پس از خروج، توده ناپدید شود، نیازی به آزمایش یا درمان بیشتر وجود ندارد. اما اگر مایع خونی باشد یا توده از بین نرود، این احتمال وجود دارد که پزشک، نمونه‌ای از مایع را برای آزمایش به آزمایشگاه ارسال کند و شما را به یک جراح سینه و یا رادیولوژیست معرفی کند.
این جراح و متخصص زنان و زایمان افزود: همچنین اگر در کل مایعی خارج نشود، پزشک آزمایش ماموگرافی یا سونوگرافی را پیشنهاد می‌دهد. کمبود مایع خارج شده یا ماندگاری توده پس از آسپیراسیون نشان‌دهنده این است که بخشی از توده جامد است و باید نمونه‌ای از بافت به‌منظور بررسی سرطان جمع‌آوری شود.
وی در پاسخ به این پرسش که «کیست سینه چگونه درمان می‌شود»، گفت: برای کیست‌های ساده سینه (آن‌هایی که پر از مایع بوده و دارای هیچ علائمی نیستند) که به‌وسیله سونوگرافی سینه و یا پس از اسپیراسیون سوزنی ظریف تشخیص داده می‌شوند، درمانی نیاز نیست. بسیاری از کیست‌ها، بدون انجام هیچ درمانی از بین می‌روند. اما اگر کیست باقی ماند، سفت‌تر شد و یا متوجه تغییرات ظاهری شدید، باید به پیگیری درمان بپردازید.
دکتر موسوی ادامه داد: اگر پزشک تشخیص دهد که می‌توان تمام مایع را از کیست خارج کرد و با انجام این روش توده سینه ناپدید شده و علائم از بین می‌روند، از آسپیراسیون با سوزن ظریف برای تشخیص و درمان کیست پستان استفاده می‌شود ولی با این‌حال در برخی مواقع، به‌منظور تخلیه مایع، بیش از یک مرحله درمانی نیاز است. همچنین امکان عود کیست‌های قبلی یا ایجاد کیست جدید نیز شایع است. اگر کیست در طی سه دوره قاعدگی ادامه پیدا کرد یا بزرگ‌تر شد، باید برای بررسی دقیق‌تر به پزشک مراجعه کنید.
این جراح و متخصص زنان و زایمان عنوان کرد: در برخی مواقع استفاده از قرص‌های ضدبارداری که به‌منظور تنظیم چرخه قاعدگی استفاده می‌شوند، به کاهش امکان بازگشت بیماری کیست پستان کمک می‌کنند. اما به دلیل عوارض جانبی احتمالی نسبتا شدید قرص‌های بارداری یا دیگر داروهای هورمونی، مانند تاموکسیفن، استفاده از این روش درمانی تنها برای زنانی با نشانه‌های شدید توصیه می‌شود. وی بیان کرد: تنها در مواقع اضطراری و با تشخیص دقیق پزشک، انجام عمل جراحی به‌منظور برداشتن کیست پستان توصیه می‌شود. اگر کیست سینه ناراحت‌کننده باشد، باگذشت زمان عود کند و یا باعث بروز علائم نگران‌کننده دیگری شود، ممکن است نیاز به عمل جراحی وجود داشته باشد.
دکتر موسوی می‌گوید: جراحی کیست سینه (لامپکتومی) حدود ۱۵ تا ۴۵ دقیقه به طول می‌انجامد. جراح این عمل را به‌وسیله تیغة الکتروکوتر که نوعی اسکالپل الکتریکی است که به‌وسیله حرارت باعث به حداقل رسیدن خونریزی می‌شود، انجام می‌دهد.
این جراح و متخصص زنان و زایمان ادامه داد: اکثر پزشکان برای انجام این عمل جراحی برش‌های منحنی شکلی را منطبق با انحنای طبیعی سینه ایجاد می‌کنند که این امر امکان بهبودی بهتر را فراهم می‌کند. در حین جراحی، جراح تومور سرطانی را همراه با مقداری از بافت سالم اطراف آن برمی‌دارد.
وی اضافه کرد: همچنین ممکن است جهت جراحی کیست سینه به‌منظور بررسی احتمال گسترش سرطان، نیاز به برداشتن یک تا سه عدد از غدد لنفاوی زیربغل وجود داشته باشد. این غدد لنفاوی از طریق یک برش کوچک ایجاد شده در زیر بغل برداشته شده و به‌منظور بررسی بیشتر به آزمایشگاه آسیب‌شناسی فرستاده می‌شوند و گاهی اوقات نیز یک لوله لاستیکی به‌منظور تخلیه مایع اضافی موجود در فضای تومور برداشته شده، تعبیه می‌شود. در انت‌ها جراح محل جراحی را بخیه زده و زخم را پانسمان می‌کند.
دکتر موسوی اذعان داشت: پس از جراحی کیست سینه (لامپکتومی)، به اتاق ریکاوری منتقل خواهید شد. در این قسمت کارکنان بخش مربوطه، به طور مداوم ضربان قلب، فشارخون و دمای بدن شما را کنترل خواهند کرد. پس از این عمل، احتیاجی به بستری شبانه در بیمارستان وجود ندارد. تنها درصورتی‌که غدد لنفاوی برداشته شده باشند، این احتمال وجود دارد، که نیاز به یک شب بستری در بیمارستان داشته باشید.
این جراح و متخصص زنان و زایمان تصریح کرد: مراقبت‌های پس از جراحی کیست سینه در منزل عبارتند از مصرف داروی مسکن، مراقبت از پانسمان روی زخم موجود در محل برش، مراقبت از لوله تخلیه و بخیه‌ها، تمرینات بازو است.
وی توضیح داد: پس از جراحی کیست سینه ممکن است در اتاق ریکاوری به شما داروی مسکن تزریق شود. همچنین هنگام ترخیص از بیمارستان، به شما نسخه‌ای داده می‌شود که شامل داروهای مسکنی است که باید فورا آن‌ها را تهیه و در صورت احساس درد، مصرف کنید.
دکتر موسوی ادامه داد: قبل از خروج از بیمارستان اطلاعات کافی در خصوص مراقبت از پانسمان روی زخم خود را کسب کنید. احتمالا جراح از شما می‌خواهد که برای جدا کردن بانداژ، در زمان مشخصی به مطب مراجعه کنید.
این جراح و متخصص زنان و زایمان مطرح کرد: اگر لوله تخلیه‌ای در سینه یا زیر بغل شما قرار داده شده است، احتمالا پیش از خروج از بیمارستان از بدن شما خارج خواهد شد. اما گاهی اوقات باید تا اولین مراجعه به پزشک این لوله در بدن شما وجود داشته باشد. اگر با این لوله تخلیه راهی خانه شدید، باید روزی چند مرتبه مایع درون مخزن تخلیه را خالی کنید و حتما پیش از خروج از بیمارستان دستورالعمل مراقبت از لوله تخلیه را از پزشک خود بپرسید.
وی ابراز داشت: اکثر جراحان پس از جراحی کیست سینه از بخیه‌های جذبی به‌منظور بستن محل برش استفاده می‌کنند که خودبه‌خود می‌افتد و نیازی به جدا کردن آن‌ها نیست اما اگر این‌گونه نباشد، در اولین مراجعه پس از جراحی، پزشک بخیه‌ها را جدا خواهد کرد.
دکتر موسوی عنوان کرد: ممکن است پزشک پس از جراحی کیست سینه به‌منظور جلوگیری از سفتی بازو و شانه در سمتی که لامپکتومی انجام داده‌اید، یک برنامه ورزشی روتین را به شما پیشنهاد دهد. معمولا باید از صبح بعد از جراحی، تمرینات را شروع کنید اما در صورت وجود لوله تخلیه در بدن باید از انجام برخی از تمرینات اجتناب کنید. هرگونه سوالی در خصوص انجام تمرینات ورزشی را از پزشک خود بپرسید تا در انجام این برنامه نرمشی با مشکل مواجه نشوید.
این جراح و متخصص زنان و زایمان گفت: جراح شما پس از جراحی کیست سینه باید توضیحات کافی را در مورد چگونگی تشخیص عفونت به شما بدهد تا در صورت مشاهده عفونت در محل برش فورا با مطب پزشک تماس بگیرید.
وی اظهار کرد: کیست‌های سینه معمولا در واکنش به هورمون‌های طبیعی زنانه ایجاد می‌شوند و هیچ راه شناخته شده‌ای برای پیشگیری از آن‌ها وجود ندارد. اما برخی مسائل مانند انجام روش درمانی جایگزین هورمون می‌تواند خطر ایجاد کیست‌های جدید را افزایش دهد.
دکتر موسوی بیان کرد: ورزش کردن، تغذیه مناسب و گنجاندن سبزیجات در برنامه غذایی از ایجاد کیست در سینه پیشگیری می‌کند اما به‌طورکلی با رعایت برخی نکات می‌توان احتمال بروز کیست سینه و همچنین مشکلات بعدی از جمله سرطان سینه را کاهش داد.
این جراح و متخصص زنان و زایمان اذعان داشت: حفظ وزن در محدوده سلامتی یکی از مهم‌ترین اهداف بسیاری از افراد است. اضافه‌وزن می‌تواند خطر ایجاد کیست و همچنین سرطان سینه را افزایش دهد.
وی افزود: کاملا روشن است که ورزش برای حفظ سلامتی بسیار مفید است. زنانی که حداقل سی دقیقه در روز فعالیت بدنی دارند، کمتر در معرض خطر مشکلات مربوط به سینه از جمله کیست و سرطان سینه قرار می‌گیرند. همچنین ورزش منظم یکی از بهترین راه‌ها به‌منظور کاهش وزن است.
دکتر موسوی می‌گوید: رعایت یک رژیم غذایی سالم می‌تواند خطر ابتلا به مشکلات مربوط به سینه را کاهش دهد. سعی کنید به‌صورت روزانه میوه و سبزیجات زیادی مصرف کنید و از مصرف غذاهای چرب خودداری کنید.
این جراح و متخصص زنان و زایمان ابراز داشت: به‌طورکلی سیگار عامل بسیاری از مشکلات سلامتی و همچنین پانزده نوع سرطان در بدن است. در نتیجه ترک سیگار باعث کاهش خطرات مختلف از جمله کیست و سرطان سینه می‌شود.
وی متذکر شد که طبق برخی تحقیقات انجام شده، پیشینه خانوادگی نیز می‌تواند تا حدی در بروز کیست پستان تاثیرگذار باشد.
دکتر موسوی در پایان گفت: غربالگری منظم سینه از طریق ماموگرافی، امکان آگاهی زودهنگام از مشکلات و بیماری‌های مختلف مرتبط با سینه را افزایش می‌دهد و امکان درمان زودهنگام را فراهم می‌کند. انجام منظم خودآزمایی پستان نیز یکی از روش‌های مفید به‌منظور آگاهی از وجود کیست پستان است.