آفتاب یزد ـ رضا بردستانی: یک استاد تاریخ و روابط بین الملل با اشاره به کناره گیری «نیکی هیلی» از رقابت‌های انتخاباتی به آفتاب یزد گفت:« تا به این اندازه شکاف ایجاد شده بین مردم و دولت در تاریخ سیاسی آمریکا بی‌سابقه است.» علی بیگدلی ضمن اشاره به گسست ایجاد شده بین جامعه ی آمریکایی […]

آفتاب یزد ـ رضا بردستانی: یک استاد تاریخ و روابط بین الملل با اشاره به کناره گیری «نیکی هیلی» از رقابت‌های انتخاباتی به آفتاب یزد گفت:« تا به این اندازه شکاف ایجاد شده بین مردم و دولت در تاریخ سیاسی آمریکا بی‌سابقه است.»
علی بیگدلی ضمن اشاره به گسست ایجاد شده بین جامعه ی آمریکایی با تأکید بر این مسئله که:« دو قطبی ایجاد شده در صحنه ی سیاست داخلی آمریکا این کشور را به سمت بی‌سر و سامانی و به هم ریختگی سوق می‌دهد!» خاطر نشان کرد: برای نسل جوان، تحصیل کرده و ثروتمند آمریکا، رئیس جمهور شدن بایدن یا ترامپ هیچ اهمیتی ندارد و شاید همین موضوع باعث شود انتخاباتی که پاییز سال آینده برگزار می‌شود از منظر مشارکت، یکی از پایین‌ترین میزان مشارکت‌ها را به خود اختصاص دهد!

آمریکا و انتخاباتی بی‌سابقه؛ دو نامزد پیر و بی‌نهایت منفور
وال استریت ژورنال نوشت: آمریکا هرگز مجبور نبوده است بین دو نامزد اینقدر پیر یکی را انتخاب کند، و هرگز در دوران مدرن، انتخاب بین دو نامزدِ تا این اندازه منفور دیده نشده است. به گزارش ایسنا، با خاموش شدن هیجانات انتخابات مقدماتی جمهوری خواهان پس از سه شنبه بزرگ، آمریکا در حال ورود به مرحله جدیدی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ است: رقابت تن به تن بین بایدن و رئیس جمهور سابق دونالد ترامپ که شبیه هیچ رقابت دیگری در تاریخ مدرن نیست.
ترامپ در مسیر کسب نامزدی حزب جمهوری خواه طی روزهای آینده است و بایدن دوباره به سمت نامزدی دموکرات‌ها حرکت می‌کند. آمریکا هرگز مجبور نبوده است بین دو نامزد اینقدر پیر یکی را انتخاب کند، و هرگز در دوران مدرن انتخاب بین دو نامزد تا این اندازه منفور که قبلاً سابقه کار در کاخ سفید را داشته‌اند، دیده نشده است. هرگز یک کمپین انتخاباتی در دادگاه و با مجموعه‌ای از پرونده‌های جنایی که می‌تواند یکی از نامزدها، (ترامپ) را روانه زندان کند و یا با قضاوت‌های مدنی نامطلوبی روبرو شود که می‌تواند تجارت خانوادگی او را فلج کند، انجام نشده است.
وال استریت ژورنال در بررسی نامزدهای کنونی دو حزب مطرح آمریکا در انتخابات ریاست‌جمهور می‌نویسد: در همین حال، بایدن در مورد سن و سلامت جسمانی و شناختی خود برای ادامه خدمت با شک و تردید مواجه است و باید بر محبوبیت‌های ضعیف غلبه کند تا برای دور دوم برنده شود. کاندیداها باید رأی دهندگانی را که بیش از هر زمان دیگری در سیاست مدرن، دو قطبی و در هم شکسته شده‌اند، متقاعد کنند. دروازه‌بانان رسانه‌های سنتی نسبت به گذشته، با مردمی که اخبار را از مجموعه روزافزون رسانه‌های اجتماعیدنبال می‌کنند، نفوذ کمتری دارند. کنوانسیون‌های احزاب ملی توجه کمتری را از سوی رای دهندگان و شبکه‌های تلویزیونی به خود جلب کرده است و مشخص نیست که آیا روند معمول سه مناظره ریاست جمهوری قبل از انتخابات و تبادل معاونان رئیس جمهور وجود خواهد داشت یا خیر.
در صورت وقوع، مناظره‌ها کمتر برای برنامه‌ای که هر نامزد به کاخ سفید دارد مورد بررسی قرار می‌گیرد، اینبار همه می‌خواهند بدانند آیا لغزش‌های کلامی و موقعیت‌های نامناسبی که قبلاً به عنوان ویژگی‌های حضور عمومی تلقی می‌شد، نشانه‌ای از زوال شناختی مرتبط با سن بالا است یا خیر. فراتر از چارچوب‌بندی انتخابات به عنوان انتخابی بین دیدگاه‌های رقابتی برای کشور، هر دو نامزد چالش‌های منحصر به فردی در متقاعد کردن آمریکایی‌ها مبنی بر توانایی انجام کار خواهند داشت.
نظرسنجی وال استریت ژورنال نشان می‌دهد که بایدن باید بخش بزرگی از آمریکایی‌ها را متقاعد کند که برای مدیریت موقعیتی که سخت‌ترین پست در جهان به‌شمار می‌رود، از قدرت ذهنی برخوردار است، زیرا تقریباً سه چهارم رای‌دهندگان می‌گویند که او برای کاندیداتوری مجدد خیلی پیر است. ترامپ باید کشور را متقاعد کند که جریان اتهامات جنایی و قضاوت‌های مدنی نامطلوب او را در کاخ سفید تعقیب نمی‌کند و مانع کارآمدی او نمی‌شود، زیرا نظرسنجی ژورنال نشان می‌دهد که محکومیت، به جایگاه سیاسی او آسیب می‌رساند. الین کامارک، کارشناس ارشد مطالعات حکومت داری در بروکینگز و عضو کمیته ملی دموکرات، می‌گوید: «اگر قرار است از کلمه «بی سابقه» استفاده کنید، این چرخه همان است.
کامارک با اشاره به توشه منحصر به فرد ترامپ می‌گوید که به طور سنتی نامزدی که این همه اما داشت نمی‌توانست روند نامزدی را تا آخر طی کند. اما چگونه می‌توان در برابر کسی که با موفقیت خارج از هنجارهای آمریکایی عمل می‌کند، مبارزه کرد؟ نمی‌دانم. فکر نمی‌کنم کمپین بایدن هم بداند. ترامپ به‌عنوان یک چهره منحصر به‌ فرد در سیاست آمریکا دیده شده – نه به خاطر اینکه یک حزب سیاسی را بر اساس یک فلسفه حکومتی متحد کرده بلکه به دلیل شخصیت‌اش و اشتیاق او برای به چالش کشیدن هنجارها. او تقریباً همه انتظارات از نحوه اجرای کمپین‌ها را تغییر داده است، از جمله با یافتن راه‌هایی برای برقراری ارتباط مستقیم با حامیانش از طریق پلتفرم رسانه اجتماعی خودش.
در یک سنت شکنی، ترامپ اخیراً زمان بیشتری را صرف تقویت وفاداری حامیان خود و شیطان جلوه دادن مخالفان حتی در درون حزب خود کرده است؛ تا اقداماتی که یک نامزد معمولاً در این مرحله انجام می‌دهد تا تلاش کند حزب خود را متحد کند و به حزب خود نزدیک شود. او به اهداکنندگان نیکی هیلی هشدار داد که از حزب اخراج خواهند شد. او با اشاره به سناتور بازنشسته یوتا، میت رامنی، همکار جمهوریخواه و پرچمدار سابق حزب، گفت: ما از شر رامنی‌های جهان خلاص می‌شویم. داگ سوسنیک، یکی از دستیاران کاخ سفید در دوره ریاست جمهوری بیل کلینتون گفت: این عصر ترامپ است و ما چیز زیادی درباره این سن نمی‌دانیم. او مسلط‌ترین چهره در سیاست آمریکاست و همه چیز حول محور او می‌چرخد.
هر دو نامزد در حال حاضر با درک عمیقی از آنچه که یک کمپین ملی معمولاً مستلزم آن است، وارد گود می‌شوند. برای ترامپ، این سومین بار است که در انتخابات ریاست جمهوری در ماه نوامبر شرکت می‌کند. برای بایدن، این پنجمین مبارزات انتخاباتی او به عنوان نامزد ریاست جمهوری یا معاون رئیس جمهور خواهد بود. این نشان می‌دهد که کمپین می‌تواند به همان اندازه تحت تأثیر رویدادهای خارجی باشد که تحت تأثیر تصاویر یا سیاست‌های نامزدها قرار گیرد.
تیم پاولنتی، فرماندار سابق مینه‌سوتا و یکی از رقبای جمهوری‌خواه ریاست‌جمهوری آمریکا، گفت که با توجه به اینکه این رقابت در حال شکل‌گیری یک «کمپین تکراری» بین دو چهره شناخته‌شده است، تمرکز بر پویایی‌هایی که از سال ۲۰۲۰ تغییر کرده است مهم خواهد بود. بایدن پنج شنبه شب هنگام ایراد سخنرانی سالانه، پرونده خود را تنظیم خواهد کرد.
انتخابات سال ۲۰۲۰ با همه‌گیری کووید-۱۹ نامزدها را مجبور کرد تا حضور عمومی خود را کاهش دهند و مبارزات انتخاباتی را برای دستیابی به رأی‌دهندگان در زمان قرنطینه در خانه برگزار کنند. و چهار سال قبل از آن، ترامپ و هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری، زمانی که در آستانه تضمین نامزدی احزاب خود بودند، به طور گسترده مورد نفرت قرار گرفتند.
اما شدت بیزاری و نفرت برای دو نامزد مورد انتظار امروز حتی شدیدتر است. نظرسنجی ژورنال/ ان‌بی‌سی نیوز در ماه مه ۲۰۱۶ نشان داد ۴۱ درصد از رای‌دهندگان دیدگاه «بسیار منفی» نسبت به کلینتون و ۴۴ درصد نسبت به ترامپ داشتند، دیدگاه‌های «بسیار نامطلوب» درباره بایدن و ترامپ امروز حدود ۵۰ درصد است. در عین حال، پایگاه وفادار ترامپ به این معنی است که سهم بیشتری از رای دهندگان دیدگاه مثبتی نسبت به او دارند، به این معنی که تصویر او در کل قوی‌تر از سال ۲۰۱۶ است.

طرفداران «هیلی» نه به ترامپ رأی می‌دهند نه به بایدن!
علی بیگدلی با اشاره به ۲۰ تا ۲۵ درصد طرفداران «نیکی هیلی» که دیگر در رقابت‌ها حضور ندارند به آفتاب یزد گفت: قاعدتاً هیلی باید بعد از انصراف از ترامپ اعلام حمایت می‌کرد اما رفتار ترامپ و حجم بالایی از توهین‌ها که به «هیلی» شد به گونه‌ای بود که این نامزد انصراف داده هیچ اشاره‌ای به حمایت از ترامپ نکرد و از پیش هم اعلام کرده بود در صورتی که از انتخابات خارج شود از ترامپ حمایت نخواهد کرد که همین مسئله باعث شده تا حرف و حدیث‌ها و گمانه زنی‌هایی به وجود آورد. وی ادامه داد: شنیده شده هر دو نامزد دموکرات و جمهوری خواه به صورت پنهانی در تلاش هستند تا با پیشنهاد پست معاون رئیس جمهور به «هیلی» او را متقاعد کنند تا از یکی از این دو نامزد جمهوری خواه یا دموکرات اعلام حمایت کند مسئله‌ای که نه سابقه داشته و همچنین گویای همان به هم ریختگی‌ای است که اکنون در صحنه ی سیاست داخلی آمریکا شاهد آن هستیم.

تغییر در نظام بین الملل، باعث بی‌سر و سامانی در بسیاری از کشورها از جمله آمریکا شده است
علی بیگدلی در توضیح این مسئله که؛ چرا این روزها به نظر می‌رسد جامعه ی آمریکایی، نه خواهان ترامپ است نه تمایلی به بایدن دارد اما بالاجبار یکی از این دو را باید انتخاب کند گفت: وقتی نظام بین الملل در سایه ی یک تغییر و تحول بزرگ، دچار یک بی‌نظمی و نا به سامانی می‌شود طبیعتاً بسیاری از کشورها که آمریکا نیز از آن مستثنی نیست دچار همان بی‌نظمی و نا به سامانی می‌شود و حال طبیعی است که صحنه انتخاباتی و رقابت‌های شکل گرفته به سمت و سویی حرکت کند که شهروندان آمریکایی برای انتخابات ریاست جمهوری همچنان مردد و کلافه باقی بمانند!
این استاد دانشگاه به تأیید این نکته که؛ بایدن و ترامپ چیزی برای ارائه ندارند و به نوعی مشغول
«شامورتی بازی» برای تصاحب آراء مورد نیاز هستند، می‌گوید: شامورتی بازی یا واژه ی اصلی آن که فرانسوی‌ها از آن به عنوان شارلاتانیسم یاد می‌کنند همین است که دو نامزد با متهم کردن یکدیگر، تنها به فکر از میدان به در کردن رقیب هستند و اساساً برنامه‌ای که نشان بدهد این دو در جهت منافع ملی آمریکا گام بر می‌دارند در چنته برای رو کردن ندارند.
بیگدلی با اشاره به گفته‌های ترامپ و بایدن در باره ی ایران، مهاجران غیر قانونی، مرزها، مسائل اروپا، خاورمیانه، شرق دور و اوکراین خاطر نشان می‌کند: این مسئله که ترامپ و بایدن متوجه شده‌اند جامعه ی آمریکایی هیچکدام از این دو را نمی‌خواهد بر هیچ کس از جمله دونالد ترامپ و جو بایدن پوشیده نیست فلذا می‌بینیم صحنه ی رقابت انتخاباتی در آمریکا تبدیل به یک رینگ خونین شده و هیچ نشانی از اخلاق سیاسی و رقابت‌های انتخاباتی در آن نمی‌بینیم. این دو نامزد صرفاً در تلاش هستند تا نفر مقابل را بی‌اعتبار کنند تا خود به ساکن بعدی کاخ سفید تبدیل شوند گویی مانند مبارزاتی که در قفس‌های آهنین انجام می‌شود؛ فرد برنده همانی است که زنده از رینگ بیرون می‌آید و بازنده همان رقیبی است که بعد مبارزه برای همیشه از صحنه ی سیاسی آمریکا حذف شده است.

بایدن و ترامپ؛ حرکت بر لبه ی تیز تیغ!
علی بیگدلی در بخش دیگری از گفت و گوی خود با آفتاب یزد با اشاره به این که:«اگر بایدن انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا را ببازد بازگشت دموکرات‌ها به کاخ سفید سخت خواهد شد» اظهار داشت: وضعیت برای ترامپ نیز به همین شکل و شمایل است و جا دارد بگوییم؛ بایدن و ترامپ دقیقاً روی لبه ی تیز تیغ در حرکت هستند.
این استاد دانشگاه با اشاره به سرنوشت حزب کارگر در انگلستان و با تأکید بر این نکته که، ساختار سیاسی در لندن و واشنگتن متفاوت است خاطر نشان کرد: به هر تقدیر، آبان ۱۴۰۳، یکی از این دو (بایدن یا ترامپ) رئیس جمهور آمریکا خواهند شد و اما برای ادوار بعدی ما شاهد حضور و ظهور نسلی نو با ایده‌هایی متفاوت از بایدن و ترامپ خواهیم بود.

دیوان عالی آمریکا در یک تنگنای تمام و کمال، رأی به باقی ماندن ترامپ داد تا شاید این گونه از شر بایدن و ترامپ برای همیشه خلاص شود!
بیگدلی در بخش پایانی گفت و گوی خود با اشاره به رأی دیوان عالی آمریکا اظهار داشت: دیوان عالی آمریکا در یک تنگنای تمام و کمال رأی به باقی ماندن ترامپ داد تا شاید این گونه از شر بایدن و ترامپ برای همیشه خلاص شود!
وی اضافه کرد: اصلاً همین که ۹ قاضی به این مسئله رأی داده‌اند حکایت از آن دارد که آمریکا در یک تنگنای واقعی قرار دارد و قرار نیست در این انتخابات پیش رو، اتفاق خارق العاده‌ای رخ بدهد.

آمریکای بلاتکلیف و جهانِ بلاتکلیف تر!
ترامپ می‌گوید: بایدن ایرانی‌ها را «ثروتمند» کرد، مرزها و وضعیت مهاجران غیر قانونی وحشتناک است و… تنها در یک مورد و با یک راستی آزمایی خیلی ساده مشخص می‌شود بایدن طی مدتی که در کاخ سفید بوده از هیچ کوششی برای فشار بر ایران فرو گذار نبوده است و همین مسئله نشان می‌دهد ترامپ می‌خواهد به این شیوه خود را بهتر از بایدن در مواجهه با ایران معرفی کند، از این جا است که می‌توان فهمید ترامپ و بایدن با پناه بردن به شامورتی بازی به جای رقابت‌های انتخاباتی تلاش می‌کنند کلاه
بر سر رأی دهندگان آمریکایی بگذارند
بیگدلی در پایان با اشاره به بلاتکلیفی حاکم بر سیاست داخلی و رقابت‌های انتخاباتی در آمریکا می‌گوید: وقتی نظام سیاسی در آمریکا تا به این حد نا به سامان و از هم گسسته باشد طبیعتاً جهان نیز در تقابل با آمریکا دچار نوعی آشفتگی و بی‌سر و سامانی خواهد شد. همین حالا برای مثال، ایران نمی‌داند با چه نوع آمریکایی(بایدنی ـ ترامپی) مواجه است، اتحادیه ی اروپا نمی‌داند، چین مردد است، روسیه چشم انتظار است خاورمیانه در تکاپو است و… همه و همه به این دلیل است که این دو نامزد رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری، عملاً به جای آن که به نفع منافع ملی آمریکا گام بردارند دقیقاً بر اساس منافع شخصی برای قبضه ی قدرت در حرکت هستند و همین مسئله کار را برای شرکا و رقبای آمریکا سخت کرده و در ادامه سخت‌تر نیز خواهد کرد!