سخنگوی صنعت آب کشور گفت: پنج ابرپروژه انتقال آب دریا در دولت سیزدهم در حال اجرا است. «عیسی بزرگ‌زاده» افزود: این طرح‌ها به‌صورت مشترک بین وزارت نیرو، وزارت صنعت، معدن و تجارت و دیگر بخش‌های حاکمیت و بخش‌های خصوصی کشور اجرا می‌شود. وی ادامه‌داد: یکی از این طرح‌ها، انتقال آب از خلیج‌فارس است که از […]

سخنگوی صنعت آب کشور گفت: پنج ابرپروژه انتقال آب دریا در دولت سیزدهم در حال اجرا است.
«عیسی بزرگ‌زاده» افزود: این طرح‌ها به‌صورت مشترک بین وزارت نیرو، وزارت صنعت، معدن و تجارت و دیگر بخش‌های حاکمیت و بخش‌های خصوصی کشور اجرا می‌شود.
وی ادامه‌داد: یکی از این طرح‌ها، انتقال آب از خلیج‌فارس است که از استان‌های کرمان، یزد و در بخشی از مسیر از استان هرمزگان نیز عبور می‌کند و اکنون در مرحله بهره‌برداری است.
سخنگوی صنعت آب کشور خاطرنشان‌کرد: چهار طرح دیگر انتقال آب دریا نیز در این دولت با قدرت جلو می‌رود و شامل انتقال آب به اصفهان از منطقه سیریک، کریدور شرقی به‌منظور انتقال آب از چابهار به سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی، خط انتقال آب به هرمزگان، کرمان و یزد و همچنین خط انتقال آب به استان فارس است.
بزرگ‌زاده با تاکید بر اینکه دولت بیش از هشت میلیارد دلار برای این طرح‌ها تامین مالی کرده است، گفت: تامین مالی در بخش شرب توسط دولت انجام می‌شود و در بخش صنایع نیز شرکت‌های غیردولتی و صنایع بزرگ، پرآب بر و سود ده سرمایه‌گذاری کرده‌اند.
وی به برگزاری نخستین نشست گفت‌وگوهای آبی اشاره و ضمن تشریح اهداف برگزاری نخستین نشست از مجموعه «گفت‌وگوهای آبی» افزود: افزایش جمعیت و افزایش مصرف آب، استفاده بهینه از این نعمت خدادادی را برای کشور ما به یک ضرورت تبدیل کرده است.
سخنگوی صنعت آب اضافه‌کرد: بر همین اساس و به‌منظور یافتن راه‌حل‌های بهتر و برای اینکه طرح‌های وزارت نیرو را در معرض نقد و ارزیابی و بهبود قرار دهیم، نیاز به گفت‌وگو و تعامل با نخبگان داریم.
بزرگ‌زاده با اشاره به‌ضرورت برپایی نشست گفت‌وگوهای آبی گفت: این پروژه‌ها به‌طور دائم می‌توانند بهبود پیدا کرده و اصلاح شود؛ بنابراین به دنبال این هستیم که یک گفت‌وگوی عمیق میان مولفان طرح، صاحب‌نظران و منتقدان برقرار کنیم و این طرح‌ها را در معرض نقد اندیشمندان قرار دهیم.
وی ادامه‌داد: در این نشست‌ها از مشاوران و مولفان طرح‌های انتقال آب دریا و از اساتید دانشگاه و سمن‌های محیط زیستی نیز دعوت شده تا در فضایی تخصصی به بحث و گفت‌وگو بپردازیم و بر اساس قانون دسترسی آزاد به اطلاعات، نتیجه آن به اطلاع مردم و نخبگان نیز خواهد رسید.
سخنگوی صنعت آب، درباره حمایت قانون‌گذار از اجرای طرح‌های انتقال آب از دریا گفت: قانون انتقال آب از دریای عمان به استان سیستان و بلوچستان در اسفند ۱۴۰۰ تصویب شده و مبنای کار قرار گرفته است.
بزرگ‌زاده ادامه‌داد: همچنین قانون بند «ع» تبصره ۸ که مورد تاکید برنامه هفتم نیز بوده، مربوط به بازتخصیص صنایع است که صنایع بزرگ و پرآب بر را ملزم کرده تا از آب‌های غیرمتعارف شامل پساب و آب دریا استفاده کنند و به این طریق کمک شود تا فشار بارگذاری آب بر روی منابع آب کم شده و این آب آزاد شده به کمک تأمین شرب و محیط‌زیست بیاید.
به گزارش ایرنا؛ وی خاطرنشان‌کرد: نتایج و نکات مثبت نخستین نشست برگزار می‌شود، در فرایندهای بازنگری و تألیف طرح توسط مشاوران و نهادهای تصویب‌کننده و وزارت نیرو مورد استفاده قرار می‌گیرد.