آفتاب یزد –حمیده مهرعلی: آلودگی هوا می‌تواند تاثیرات گسترده‌ای روی سلامتی شما و عزیزان‌تان داشته باشد. تحقیقات نشان می‌دهد که اگر هوا حاوی مقدار زیادی آلاینده باشد، مواجهه‌ی طولانی‌مدت با آن باعث ایجاد طیف وسیعی از بیماری‌ها از جمله آسم و سرطان می‌شود. در موارد شدید، حتی قرار گرفتن در معرض هوای آلوده ممکن است […]

آفتاب یزد –حمیده مهرعلی: آلودگی هوا می‌تواند تاثیرات گسترده‌ای روی سلامتی شما و عزیزان‌تان داشته باشد. تحقیقات نشان می‌دهد که اگر هوا حاوی مقدار زیادی آلاینده باشد، مواجهه‌ی طولانی‌مدت با آن باعث ایجاد طیف وسیعی از بیماری‌ها از جمله آسم و سرطان می‌شود. در موارد شدید، حتی قرار گرفتن در معرض هوای آلوده ممکن است کشنده باشد و از طول عمر شما به اندازه‌ی چند ماه یا چند سال بکاهد لذا به همین دلیل هر ساله بیست و نهم دی ماه را در تقویم سلامت، روز هوای پاک می‌نامند و به مدت یک هفته نیز این موضوع ادامه دارد لذا با توجه به اهمیت موضوع آفتاب یزد در این‌باره با دکتر حمیده اخیانی، پزشک تغذیه و دکتر خدیجه رحمانی، متخصص تغذیه و دکتر نادر افشاری، متخصص قلب و عروق گفتگو کرده است.
دکتر اخیانی در این باره می‌گوید: پدیده آلودگی هوا در مناطق شهری، دستاورد انقلاب صنعتی از حدود سیصد سال قبل است و متاسفانه با توسعه صنعت، روز به روز بر میزان و شدت آن افزوده می‌گردد.


وی بیان کرد: تکیه اساسی انسان امروز بر منابع انرژی فسیلی مثل زغال، نفت و گاز و در نتیجه آزاد شدن مواد ناشی از احتراق آنها، فرآورده‌هایی بس مضر و خطرناک را به همراه می‌آورد که به شدت حیات موجودات زنده به ویژه انسان‌ها را تهدید می‌کند.
این پزشک تغذیه مطرح کرد: آلودگی هوا یعنی وجود یک یا مخلوطی از آلوده کننده‌های مختلف در هوای آزاد، به اندازه‌ای باشد که نه تنها برای انسان مضر باشد، بلکه موجب آسیب رساندن به حیوانات، گیاهان و اموال شود.
وی ادامه داد: به طور کلی آلاینده‌های مهم هوا عبارتند از مونوکسید کربن، اکسیدهای نیتروژن، دی اکسید گوگرد، ازون، سرب و ذرات معلق است.
دکتر اخیانی عنوان کرد: مخلوطی از آلودگی‌های صنعتی، دود ماشین ها، دود سوختنی‌ها و شعله‌ها در مواجهه با نور خورشید، هیدروکربن ها، اکسیدهای نیتروژن و اوزون، ترکیب شیمیایی خطرناکی را می‌سازند که به آن ” مه دود” می‌گویند.
این پزشک تغذیه علل « منشا آلاینده‌های هوا » را اینگونه تشریح کرد: منشا آلاینده‌های هوا عبارتند از مونوکسید کربن ( سوختن ناقص کربن مثل بنزین، گازوئیل و… ) و ازون ( واکنش شیمیایی اکسید نیتروژن و ترکیبات آلی )، دی اکسید نیتروژن ( سوخت‌های فسیلی مثل چوب، نفت، بنزین، گازوئیل و… ) و دی اسید گوگرد ( سوخت‌های فسیلی سنگین با گوگرد بالا که بیشتر مصرف صنعتی دارند مثل نفت کوره، مازوت و… )، ذرات معلق زیر ۲/۵ میکرون ( سوزاندن چوب و کارکرد وسایل نقلیه موتوری ) و ذرات معلق زیر ۱۰ میکرون( احتراق ناقص ترکیبات هیدروکربنی ) است.
وی متذکر شد که عوارض مزمن آلودگی هوا (مثل بیماری‌های قلبی، بیماری‌های ریوی و…)، جبران ناپذیر است و باید سریعا پیگیری‌های لازم انجام گردد. دکتر اخیانی ابراز داشت: افراد باید در هنگام آلودگی هوا برخی نکات را رعایت کنند که عبارتند از اینکه فعالیت‌های بیرون از خانه را در حین آلودگی هوا حتی المقدور محدود کنید، حداقل فعالیت فیزیکی را در زمان‌های آلودگی هوا در بیرون از فضاهای دربسته داشته باشید و اگر مجبورید در فضای بیرون، فعالیتی داشته باشید، آرام‌تر انجام دهید.این پزشک تغذیه ادامه داد: از جمله نکات دیگر نیز عبارتند از این است که استفاده از وسایل نقلیه شخصی را بسیار محدود کنید، اگر مجبور به استفاده از وسیله نقلیه شخصی هستید، حالت چرخش داخلی تهویه هوای داخل ماشین را فعال کنید، در شرایط ناسالم بودن هوا، کودکان را به پارک نبرید، در فضای دربسته ورزش کنید و در روزهایی که هوا پاک است، کارهای عقب افتاده بیرون از خانه را انجام دهید. وی خاطرنشان کرد: شاخص‌های مهم برای گزارش روزانه کیفیت هوا از نظر میزان وجود شش آلاینده است که عبارتند از مونوکسید کربن، ازون، دی اکسید نیتروژن،دی اکسید گوگرد،ذرات معلق زیر ۲/۵ میکرون و ذرات معلق زیر ۱۰ میکرون است.دکتر اخیانی اضافه کرد: بالاترین شاخص در بین این شش آلاینده، به عنوان شاخص کلی آن روز گزارش می‌شود. هر چه شاخص بالاتر باشد، هوا آلوده‌تر و اثر نامطلوب آن بر سلامتی بیشتر است.این پزشک تغذیه ادامه داد: شاخص “۱۰۰” عمدتا نشان‌دهنده حداکثر مقدار مجاز آلاینده‌های هوا، طبق استانداردهای ملی است. مقادیر زیر ۱۰۰ معمولا قابل قبول فرض می‌شوند اما با عبور شاخص از ۱۰۰، کیفیت هوا، ابتدا برای گروه‌های حساس و سپس به تدریج برای
همه، ناسالم خواهد شد.وی تصریح کرد: گروه‌های “حساس” در رابطه با آلودگی هوا عبارتند از بیماران ریوی، بیماران قلبی، کودکان، زنان باردار، سالمندان و سایر بیماران مزمن . دکتر اخیانی می‌گوید: به طور خاص ذرات معلق با مشکلات قلبی عروقی مختلف در ارتباط است که عبارتند از مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی- عروقی، بدتر شدن بیماری‌های مزمن قلبی-عروقی مثل فشارخون بالا، کاهش اکسیژن‌رسانی به قلب و حوادث حاد قلبی عروقی مانند سکته است.این پزشک تغذیه عنوان کرد: ذرات معلق و مواد سمی در هوا هنگام آلودگی وارد جریان خون شده و به دیواره داخلی رگ‌ها آسیب می‌زنند و باعث گردش موادی در خون می‌شوند که احتمال بیماری‌های قلبی عروقی، سندروم متابولیک و دیابت را افزایش می‌دهد.
وی متذکر شد: مصرف برخی مواد غذایی باعث چاقی و بیماری‌های قلبی- عروقی می‌شوند و ممکن است باعث تشدید اثر آلودگی هوا شوند که شامل غذاهای فرآوری شده با کالری بالا مثل انواع فست فودها و اسیدهای چرب التهاب زا مثل اسید چرب ترانس موجود در روغن جامد نباتی و اسید چرب اشباع شده موجود در روغن‌های حیوانی است.

آلودگی هوا سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کند
دکتر اخیانی تشریح کرد: آلودگی هوا باعث آسیب‌های کوتاه مدت و
دراز مدت فراوانی در بدن می‌گردد به طور مثال آلودگی هوا، سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کند.این پزشک تغذیه مطرح کرد: برخی از آسیب‌های آلودگی هوا بر بدن عبارتند از تاثیر آلودگی هوا بر دستگاه عصبی که سبب بروز سردرد، اضطراب، اختلالات عصبی و شناختی، حمله عصبی، سکته مغزی می‌شود و تاثیر آلودگی هوا بر دستگاه تنفسی نیز سبب بروز بیماری‌های حاد و مزمن تنفسی از قبیل آسم، برونشیت، عفونت گوش، کاهش عملکرد ریه ها، آسیب ریوی، سرطان ریه می‌گردد.وی ادامه داد: تاثیر آلودگی هوا بر دستگاه قلبی – عروقی باعث بدتر شدن بیماری‌های مزمن مثل فشار خون بالا، نارسایی قلبی عروقی (گرفتگی رگ ها)، سکته قلبی، آنژین صدری می‌گردد.دکتر اخیانی افزود: تاثیر آلودگی هوا بر دستگاه گوارش موجب بروز افزایش اختلالات گوارشی از قبیل تهوع، مشکلات کبدی می‌شود و تاثیر آلودگی هوا بر مغز استخوان نیز موجب بروز کم خونی، سرطان خون می‌گردد.این پزشک تغذیه ادامه داد: آلودگی هوا بر غدد درون ریز نیز تاثیر می‌گذارد و موجب افزایش احتمال بروز دیابت می‌شود. تاثیر آلودگی هوا بر دستگاه ادراری نیز موجب آسیب به کلیه ها، مثانه و مجاری ادراری، احتمال بروز سرطان مثانه می‌شود و تاثیر آلودگی هوا بر اندام تحتانی هم موجب بروز نازایی، افزایش احتمال سرطان می‌گردد و تاثیر آلودگی هوا بر پوست نیز باعث خشکی و التهاب پوست می‌گردد.وی گفت: تاثیر آلودگی هوا بر جنین موجب بروز افزایش مرگ و میر نوزادان، تولد نوزاد نارس، افزایش احتمال وجود نواقص مادرزادی هنگام تولد، احتمال ابتلا به اوتیسم می‌گردد.دکتر اخیانی خاطرنشان کرد: هنگام‌ آلودگی هوا مصرف برخی غذاها توصیه می‌شود که عبارتند از زردچوبه (غنی از کورکومین)، انگور قرمز، توت قرمز و سیاه، پوست بادمجان، کلم قرمز، برنج سیاه، آلبالو، گیلاس، انار، پرتقال خونی، گریپ فروت (غنی از آنتوسیانین)،توت قرمز و سیاه، انگور قرمز، چای، کاکائو، ادویه‌ها از قبیل میخک، کاری، زنجبیل، دارچین، زیره، رازیانه و…(غنی از پلی فنول)، بادام زمینی، پسته، انگور قرمز و سفید، توت قرمز و سیاه، کاکائو (غنی از رزوراترول).این پزشک تغذیه ادامه داد: مصرف ماهی، جلبک، تخم کتان (غنی از امگا۳) و جگر، دل، قلوه، زرده تخم مرغ، ماهی، مرغ، انواع گوشت ها، شیر و غلات سبوسدار. (غنی از ویتامین B)، میوه‌ها بخصوص انواع مرکبات و سبزیجات (غنی از ویتامین C) و ماهی‌های چرب مانند سالمون، ساردین، تن و مشتقات آنها مثل روغن کبد ماهی، زرده تخم مرغ، بعضی از انواع پنیر غنی شده با ویتامین D، جگر، شیر غنی شده با ویتامین D، بعضی از انواع قارچ‌های خوراکی که در آفتاب یا نور ماوراء بنفش رشد کرده اند. (غنی از ویتامین D) نیز هنگام آلودگی هوا مفید است.
وی افزود: مصرف روغن‌های گیاهی مانند روغن زیتون (غنی از ویتامین E)، مصرف مغزها، روغن‌های گیاهی و روغن جلبک. (غنی از اسید چرب
غیر اشباع با زنجیره طولانی) نیز در هنگام آلودگی هوا توصیه می‌شود.
دکتر اخیانی گفت: ذرات معلق، آسیب‌های قلبی- عروقی را “ایجاد” و “تشدید” می‌کنند که عبارتند از مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی- عروقی، بدتر شدن بیماری‌های مزمن قلبی- عروقی مثل فشارخون بالا و کاهش اکسیژن‌رسانی به قلب و حوادث حاد قلبی- عروقی مانند سکته قلبی و سکته مغزی است.

 مهمترین دفع‌کننده سموم از بدن آب سالم است
در ادامه نیز دکتر رحمانی در اینباره خاطرنشان کرد که به طور کلی زمینه بروز بسیاری از بیماری‌ها حتی سرطان‌ها می‌تواند اثر آلودگی هوا باشد.
وی بیان کرد: مهمترین دفع‌کننده سموم از بدن، آب سالم است و تمام کسانی که در معرض آلودگی هوا قرار دارند بایستی مصرف روزانه آب را نسبت به گذشته افزایش دهند و سعی کنند هر ساعت مقداری آب بنوشند تا حضور آب بتواند در سم زدایی بدن کمک کند. این متخصص تغذیه اظهار کرد: آلودگی‌ها بسیار متعدد هستند اما آنچه که امروزه بیشتر مورد توجه است آلودگی هوا است که در مرحله اول منجر به تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌شود و در وهله دوم آلرژی‌ها افزایش پیدا می‌کند و در نتیجه زمانی که سیستم ایمنی بدن ضعیف شود و آلرژی ایجاد شود در معرض بسیاری از بیماری‌ها قرار می‌گیریم بنابراین به نوعی می‌توانیم بگوییم زمینه بروز بسیاری از بیماری‌ها حتی سرطان‌ها می‌تواند اثر آلودگی هوا باشد.وی توصیه کرد: به طور کلی باید در حد توان از قرار گرفتن در هوای آلوده اجتناب کنیم و در صورتی که ناچار هستیم در هوای آلوده فعالیت داشته باشیم بایستی از طریق تغذیه صحیح سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنیم.دکتر رحمانی مطرح کرد: آنچه درباره تغذیه و مصرف مواد غذایی مناسب در روزهای آلوده باید توجه کنیم این است که در مرحله اول از مصرف مواد غذایی که در ترکیبات آنها از مواد شیمیایی استفاده شده است اجتناب کنیم مثل افزودنی‌هایی که به اکثر مواد غذایی صنعتی و یا غذاهای آماده اضافه می‌شود، رنگ‌های غذایی، طعم‌دهنده ها، کمپوت ها، وکنسروها، گوشت‌های آماده مثل سوسیس و کالباس‌ها و هر چه که به عنوان غذای آماده شناخته می‌شود و حتی شیرینی‌ها و بیسکویت‌ها و انواع شکلات‌ها در این دسته قرار می‌گیرند. این متخصص تغذیه ادامه داد: افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند بخصوص در روزهای آلوده باید از مصرف این مواد غذایی پرهیز کنند و بایستی از مواد غذایی طبیعی تهیه شده در منزل استفاده کنند. وی اضافه کرد: مورد دیگر استفاده از مواد غذایی غنی از کلروفیل دار یا سبزینه‌ای که در گیاهان وجود دارد که در روزهای آلودگی هوا توصیه می‌شود بنابراین استفاده از سبزی‌ها بسیار مهم است و زمانی که صحبت از سبزیجات می‌شود صیفی جات نیز شامل این دسته می‌شوند ( به غیر از هندوانه، خربزه، طالبی که میوه هستند) و سبزی‌های سبز و زرد و قرمز،چه به صورت خام و چه به صورت پخته نقش موثری را ایفا می‌کنند به خصوص به استفاده از سبزی‌های گروه کلم که خاصیت ضد سرطانی دارند، تاکید می‌شود.دکتر رحمانی ادامه داد: استفاده از هویج و آب هویج طبیعی و جوانه‌ها و میوه‌های تازه و طبیعی در صورت بروز آلودگی هوا بسیار مفید هستند اما تاکید می‌کنیم از میوه‌های خارجی استفاده نشود چرا که در آنها از مواد شیمیایی بسیاری استفاده شده است و حتی آفت کش‌هایی که در فرآوری میوه‌ها استفاده شده است، مضر است.وی اذعان داشت: مورد دیگر درباره مواد غذایی مفید در روزهای آلوده، استفاده از مواد غذایی تخمیری است که بسیار کمک‌کننده است مانند ماست که ماده تخمیری طبیعی است، شیر هم یکی از ترکیبات مفیدی است که می‌تواند در دفع آلودگی‌های فلزات سنگین به ما کمک کند.این متخصص افزود: غذاهای دریایی غنی از مواد شلاته‌کننده است (یعنی با سموم ترکیب شده و سموم را از دسترس سلول خارج می‌کنند) بنابراین استفاده از غذاهای دریایی در روزهای آلوده برای سلامتی بدن مفید است. دکتر رحمانی متذکر شد: از میان ویتامین‌ها و مواد معدنی مفید که تقویت‌کننده سیستم ایمنی بدن هستند می‌توان ویتامین A را نام برد که نقش آن در تقویت سیستم ایمنی بدن به اثبات رسیده است و در کاهش سرطان زایی ناشی از مواد شیمیایی که در اثر آلودگی هوا ایجاد می‌شود، نقش موثری دارد.این متخصص تغذیه افزود: این ویتامین (A ) در منابع حیوانی وجود دارد ولی در منابع گیاهی هم به صورت پیش ساز این ویتامین وجود دارد و بهتر است از منابع گیاهی استفاده شود مثل سبزی‌ها و یا هویج که غنی از بتاکاروتن است.
وی بیان کرد: ویتامین C نیز از جمله ویتامین‌های مفید است که علیه آلودگی‌های محلول در آب مثل منواکسید کربن، فلزات سنگین مثل کازیوم و نیتروزامین‌ها که به عنوان عوامل سرطان زا شناخته شده‌اند به بدن کمک می‌کند ولی مصرف این ویتامین در روزهای آلوده باید چند برابر نیاز روزانه بدن باشد به طوری که نیاز روزانه بدن به ویتامین C به طور معمول حدود ۶۰ میلی گرم است که این میزان در روزهای آلوده به ۲ تا ۳ گرم در روز بایستی افزایش پیدا کند.دکتر رحمانی مطرح کرد: ویتامین E و سلنیوم با هم بر علیه آلودگی ناشی از ازون، دی اکسید کربن و نیتریت‌ها و فلزات سنگین به بدن کمک می‌کنند بنابراین افزایش مصرف آن توصیه می‌شود.
این متخصص تغذیه اضافه کرد: منابع دریایی و مغزها سرشار از دو ویتامین E و سلنیوم بوده و مصرف روزانه حدود ۳۰ تا ۵۰ گرم مغزها توصیه می‌شود و همچنین قارچ و حبوبات نیز حاوی مقادیر مناسبی از سلنیوم هستند.وی متذکر شد: مواد معدنی نقش مهمی در مقابله با آلودگی هوا دارند و از همه مهمتر روی است که بهترین تقویت‌کننده سیستم ایمنی بوده و به بهبود بافت‌های بدن برای عملکرد آنزیم‌هایی که در سم زدایی نقش دارند و در دفع سموم ناشی از آلودگی‌ها کمک می‌کند.
دکتر رحمانی ادامه داد: کلسیم و منیزیم به خنثی کردن برخی سموم که در کولون وجود دارد کمک کرده و باعث کاهش جذب مواد آلوده می‌شود و همانطوری که می‌دانید مهمترین منبع غنی کلسیم، لبنیات( شیر) است. این متخصص تغذیه خاطرنشان کرد: ویتامین‌های گروه B نیز در دفع سموم ناشی از آفات گیاهی که احتمالا در هوای آلوده وجود دارد کمک می‌کنند.
وی مطرح کرد: اسیدهای آمینه گوگرددار در خنثی کردن فلزات سنگین نقش مهمی دارد که در منابع پروتئینی بخصوص گوشت‌ها و حبوبات وجود دارد و باید گفت ترکیب غلات و حبوبات به حضور اسیدهای آمینه در بدن کمک می‌کند و همچنین فیبر محلول و نامحلول در سم زدایی دستگاه گوارش در قسمت کولون به بدن کمک می‌کنند.

خطر هوای آلوده برای بیماران قلبی، به اندازه اثر سیگار کشیدن است
در ادامه نیز دکتر افشاری در اینباره ابراز داشت: یکی از مهم‌ترین عواملی که خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، ریوی و سرطان را افزایش می‌دهد، آلودگی هوا است البته تاثیر این عامل، بر همه افراد یکسان نیست. ضمن اینکه، آلودگی‌های محیطی در مناطق مختلف، اثرات متفاوتی نیز بر افراد و سلامت آن‌ها می‌گذارند ولی در هر صورت، خطر هوای آلوده برای بیماران قلبی، انکار ناپذیر است. وی بیان کرد: تنفس هوای آلوده باعث می‌شود تا مواد شیمیایی مانند متان، اوزون، مونواکسید، کربن دی اکسید، نیتروژن دی اکسید، گوگرد، ذرات معلق و ترکیبات آلی فرار، به بدن وارد شوند.
این متخصص قلب و عروق افزود: منظور از ذرات فرار، مواردی مانند کربن، گرد و غبار و گرد و خاک هستند که با اندازه‌های بسیار کوچکی خود، در هوا معلق بوده و به بدن وارد می‌شوند و استنشاق این گونه ذرات، تاثیراتی به مراتب خطرناک‌تر بر سلامت قلب و عروق خواهد داشت.وی مطرح کرد: در حالت کلی، خطر هوای آلوده برای بیماران قلبی و عروقی، به اندازه اثر سیگار کشیدن است زیرا تنفس هوای آلوده، می‌تواند خطر ابتلا به فشار خون، حملات قلبی و نارسایی قلبی را افزایش دهد.دکتر افشاری توضیح داد که ذرات معلق موجود در هوا، می‌توانند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش دهند. در واقع، هنگامی که فرد با قرار گرفتن در معرض هوای آلوده، ذرات درشت را از طریق استنشاق به سیستم تنفسی خود وارد می‌کند، اغلب این ذرات، در مجاری هوایی فوقانی ته نشین می‌شوند. با این حال، ذرات با ابعاد ریزتر، به نواحی عمیق‌تر مانند ریه‌ها، نفوذ کرده و در نهایت، در آن محل رسوب خواهند کرد.این متخصص قلب و عروق اضافه کرد: تکرار فرآیند گفته شده، باعث می‌شود تا مواد مضر ناشی از ذرات آلوده، به سیستم گردش خون وارد شده و در بدن جریان یابند. این فرآیند، استرس اکسیداتیو و التهاب را افزایش می‌دهد و در نهایت، اثرات مخربی بر سلامت قلب و عروق خواهد داشت.وی بیان کرد: باید گفت هم التهاب و هم اکسیداسیون، شامل زنجیره پیچیده‌ای از واکنش‌های شیمیایی در بدن هستند. آن‌ها در نهایت، منجر به تغییرات نامطلوب در سیستم گردش خون، باریک شدن یا اسپاسم شریان‌ها و ایجاد پلاک (آترواسکلروز) و انتشار محصولات جانبی مضر می‌شوند که در نهایت، منجر به افزایش خطر سکته مغزی، بیماری عروق کرونر، حمله قلبی و مرگ خواهد شد.دکتر افشاری تشریح کرد که هوای آلوده برای بیماران قلبی و حتی افراد سالم، می‌تواند باعث بروز اختلال در ضربان قلب شود. تحقیقات نشان می‌دهند که افراد در چند ساعت اولی که در محیط‌های آلوده قرار می‌گیرند، به شدت تحت تاثیر آلودگی هستند.این متخصص قلب و عروق ادامه داد: تاثیر متقابل آلودگی هوا و قلب، تپش قلب و بروز آریتمی، عمدتا از این موضوع ناشی می‌شود که هوای آلوده و ذرات ریز و درشت، می‌توانند به سیستم قلب و عروق آسیب برسانند. تحقیقات علمی نشان می‌دهند که علت این آسیب‌ها، می‌تواند به التهاب و استرسی باشد که در اثر انتقال آلودگی به بدن، به وجود می‌آیند.وی عنوان کرد که تاثیر متقابل آلودگی هوا و قلب، در فصل زمستان و با سرد شدن هوا، بیشتر می‌شود. این موضوع نشان می‌دهد که دمای پایین‌تر، اثرات منفی هوای آلوده برای بیماران قلبی را بیشتر خواهد کرد و احتمال ابتلا به آریتمی را افزایش می‌دهد.دکتر افشاری افزود: نکته دیگر اینکه، آلودگی هوا و بیماری‌های قلبی فلوتر دهلیزی، تاکی کاردی فوق بطنی و پس از آن، فیبریلاسیون دهلیزی و ضربان زودرس، کاملا با یکدیگر در ارتباط هستند.این متخصص قلب و عروق ابراز کرد: تحقیقات بسیاری درباره تاثیر هوای آلوده برای بیماران قلبی، در حال انجام هستند، نتایج آن نشان می‌دهند که مواد شیمیایی مضری که در هوا وجود دارند، استرس اکسیداتیو و التهاب سیستماتیک بدن را به طور قابل توجهی افزایش می‌دهند؛ همین مسئله، باعث اختلال در عملکرد قلب خواهد شد. وی ادامه داد: بیماران قلبی که در حال حاضر مشکلات آریتمی قلبی دارند، قرار گرفتن در معرض هوای آلوده، بیماری آن‌ها را حادتر خواهد کرد.دکتر افشاری می‌گوید: هوای آلوده برای بیماران قلبی مبتلا به انواع آریتمی، خطرات جدی مانند لخته شدن خون و سکته مغزی را در پی دارد لذا از این رو، بیماران قلبی که در معرض ذرات آلودگی ریز و درشت قرار می‌گیرند، ممکن است دچار مرگ ناگهانی و نارسایی قلبی شوند.این متخصص قلب و عروق متذکر شد: نکته‌ای که باید به آن دقت کرد این است که غلظت آلودگی هوا و ابتلا به بیماری قلبی نیز، با یکدیگر رابطه مستقیم دارند. به این معنا که هر چه میزان ذرات معلق و آلودگی‌ها در هوا بیشتر باشند، بیماری قلبی حادتر شده و تاثیر بیشتری بر ضربان قلب خواهد داشت.وی خاطرنشان کرد: به طور کلی، نمی‌توان از تاثیر هوای آلوده برای بیماران قلبی جلوگیری کرد اما رعایت برخی مراقبت‌ها، به بیماران کمک می‌کند تا تاثیر کمتری از هوای آلوده بگیرند. این مسئله، به طور خاص، برای بیماران قلبی مسن‌تر یا افراد با شرایط ویژه پزشکی، اهمیت بیشتری خواهد داشت. دکتر افشاری ابراز کرد: برخی از مراقبت‌هایی که می‌توانند تاثیر هوای آلوده برای بیماران قلبی را کاهش دهند عبارتند از توجه به اخبار روزانه مربوط به آلودگی، رژیم غذایی مناسب داشته باشید و استفاده از تکنولوژی‌های روز برای تعیین آلودگی هوا است. این متخصص قلب و عروق توصیه کرد: بهتر است به پیش‌بینی‌های کیفیت هوا که در منابع خبری مختلف، ارائه می‌شوند، دقت کنید. اگر می‌خواهید از هوای آلوده در امان مانده و قلب سالم‌تری داشته باشید، در روزهایی که دوز مواد مضر در هوا بیشتر است، از خانه خارج نشوید.وی اظهار کرد: یک راه محافظت در برابر آلودگی هوا و بیماری قلبی نیز این است که از رژیم غذایی مناسب استفاده کنید. البته می‌توانید از پزشک خود بخواهید تا مکمل‌های مناسبی را برای شما تجویز کند البته مصرف مواد غذایی راهکار بسیار مناسب‌تری نسبت به مصرف مکمل‌ها هستند. برای مثال، نوشیدن مایعات به اندازه کافی، بسیار مفید است. دکتر افشاری افزود: مصرف میوه و سبزی تازه، به حفظ سلامت شما در برابر انواع آلودگی‌های موجود در محیط کمک خواهد کرد لذا بهتر است سبزیجات را زیاد نپزید یا سرخ نکنید. در فصل پاییز و زمستان نیز خوردن گوجه فرنگی و میوه انار را فراموش نکنید.این متخصص قلب و عروق مطرح کرد: درباره مصرف مواد غذایی مفید برای قلب باید گفت که مصرف غذاهای بخار پز و آب پز شده، به غذاهای سرخ کردنی، ارجحیت دارند زیرا بخار پز شدن غذا به حفظ خواص آنتی اکسیدانی مواد غذایی کمک می‌کند.وی بیان کرد: بر اساس تحقیقات انجام شده، مکمل‌ها و غذاهایی که دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی هستند، می‌توانند به کاهش اثر هوای آلوده برای بیماران قلبی کمک نمایند. برای مثال، روغن ماهی و روغن زیتون، می‌توانند حداقل محافظت نسبی، در برابر قرار گرفتن در معرض هوای آلوده (برای کوتاه مدت) را ایجاد نمایند. توصیه می‌شود کسانی که از قبل، دچار بیماری قلبی و تنفسی هستند، حتما این گونه مواد ضد التهابی با خواص آنتی اکسیدانی را مصرف نمایند. دکتر افشاری تشریح کرد: از آنجا که تاثیر هوای آلوده برای بیماران قلبی بسیار مهم است، تاکنون حسگرهای همراه متنوعی برای تعیین غلظت آلودگی‌های هوا، ساخته شده‌اند. بیماران قلبی می‌توانند این نوع حسگرها، که عموما به صورت مینیاتوری و پوشیدنی هستند را استفاده کنند، تا بتوانند سطح آلودگی‌های موجود در هوا را در طول روز بررسی نمایند.این متخصص قلب و عروق اضافه کرد: آگاهی از این نوع آلودگی‌ها و مقدار آن‌ها در هوای اطراف، به بیماران قلبی کمک می‌کند تا مراقبت‌های لازم را برای فعالیت‌های روزانه خود، داشته باشند. برای مثال، ممکن است با بالا رفتن غلظت هوای آلوده، فعالیت‌های خود را در خارج از منزل، محدود کرده یا از ادامه آن، صرف نظر نمایند.وی مطرح کرد: به طور کلی چه افراد سالم و چه کسانی که به بیماری قلبی مبتلا هستند، باید از هوای آلوده در امان بمانند. غیر از تاثیر هوای آلوده برای بیماران قلبی از نظر ریتم قلب، مشکلاتی نیز ممکن است در اثر تنفس آلودگی‌ها برای افراد سالم به وجود آیند که در نهایت، منجر به بروز بیماری و نارسایی قلبی می‌شوند.
دکتر افشاری در پایان گفت: برخی علائم می‌توانند در اثر تنفس هوای آلوده، در افراد مختلف، ظاهر گردند که عبارتند از خستگی غیر معمول،احساس تپش قلب تند یا کند، سبکی سر،تنگی نفس و نفس نفس زدن و احساس سفتی یا درد در قفسه سینه، گردن یا شانه است.