سخنگوی سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ایران درباره طرح احداث نیروگاه‌های حمایتی، گفت: قرارداد خرید تضمینی برق سامانه‌های حمایتی خورشیدی میان ساتبا و خانواده تحت حمایت تا ۲۰ سال ادامه خواهد داشت. «جعفر محمدنژاد سیگارودی» درباره طرح احداث نیروگاه‌های حمایتی ادامه داد: طرح احداث سامانه‌های حمایتی خورشیدی ۵ کیلوواتی مصوب معاون اول رئیس‌جمهور است. […]

سخنگوی سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ایران درباره طرح احداث نیروگاه‌های حمایتی، گفت: قرارداد خرید تضمینی برق سامانه‌های حمایتی خورشیدی میان ساتبا و خانواده تحت حمایت تا ۲۰ سال ادامه خواهد داشت.
«جعفر محمدنژاد سیگارودی» درباره طرح احداث نیروگاه‌های حمایتی ادامه داد: طرح احداث سامانه‌های حمایتی خورشیدی ۵ کیلوواتی مصوب معاون اول رئیس‌جمهور است.
وی افزود: بر اساس این مصوبه، در مردادماه سال گذشته با حضور نهادهای حمایتی (کمیته امداد امام (ره) و سازمان بهزیستی)، بسیج سازندگی، معاونت سازندگی روستائی و ساتبا (نماینده وزارت نیرو) تفاهم‌نامه‌ای در حضور معاون اول رئیس‌جمهور مبادله شد.
این مقام مسئول خاطرنشان کرد: این مصوبه تأکید دارد ۵۵۰ هزار سامانه یا نیروگاه خورشیدی ۵ کیلوواتی حمایتی در طول ۵ سال توسط نهادهای حمایتی طرف تفاهم‌نامه ساخته شود.
محمدنژاد سیگارودی گفت: در واقع هر سال ۱۱۰ هزار نیروگاه خورشیدی با همکاری نهادهای حمایتی و البته مساعدت ساتبا به نمایندگی وزارت نیرو ساخته می‌شود.

 ۴۲ شرکت صلاحیت ساخت نیروگاه را دارند
وی درباره مدل احداث این نیروگاه‌ها خاطرنشان کرد: ابتدا خانواده‌ها از سوی نهادهای حمایتی به شرکت‌های توزیع و ساتبا (در بحث نظارت و کنترل) معرفی می‌شوند.
سخنگوی ساتبا افزود: همچنین نهادهای حمایتی وظیفه دارند که کل هزینه احداث پروژه را از طریق تخصیص تسهیلات با نرخ سود پایین تأمین کنند. این تسهیلات به نام خانواده و یکی از ۴۲ شرکت مورد تایید وزارت نیرو اعطا می‌شود.
محمدنژاد ادامه داد: در نتیجه این وام به نام خانواده تحت حمایت و به‌حساب شرکت منتخب واریز خواهد شد تا عملیات احداث نیروگاه خورشیدی آغاز شود. از طرفی شرکت‌های توزیع هم در سراسر کشور مسئولیت نظارت بر روند عملیات احداث این نیروگاه‌ها را برعهده دارند.

 خانواده‌ها مالک نیروگاه هستند
وی درباره نحوه عقد قرارداد خرید تضمینی برق میان ساتبا و خانواده تحت حمایت ادامه داد: قراردادها طوری است که قیمت تعدیل هم به آن اضافه می‌شود و هر سال این نرخ افزایش پیدا می‌کند.
این مقام مسئول گفت: همچنین قرارداد خرید تضمینی برق میان ساتبا و خانواده تحت حمایت تا ۲۰ سال ادامه خواهد داشت و از ابتدا اجرایی‌شدن طرح، این افراد مالک نیروگاه هستند، فقط مدت تسویه وام ۷ سال است که بعدازاین مدت، قرارداد همچنان با ساتبا ادامه دارد.
محمدنژاد سیگارودی افزود: البته آمار سال قبل گواه این است که برخی استان‌ها مانند کرمان، اصفهان، یزد و حتی گلستان عملکرد خوبی در احداث نیروگاه خورشیدی حمایتی داشتند.
وی خاطرنشان کرد: در سال جاری هم کمیته امداد امام (ره) نسبت به دیگر نهادهای حمایتی افراد بیشتری را معرفی کرده است و امید است که با همکاری بانک‌ها این آمار افزایش پیدا کند.
سخنگوی ساتبا گفت: در این روزها حدود ۵ هزار سامانه احداث شده وجود دارد و نزدیک به ۴ هزار و ۳۰۰ سامانه دیگر هم در حال احداث است.
محمدنژاد سیگارودی در باره چالش‌های این طرح خاطرنشان کرد: یکی از چالش‌های پروژه احداث نیروگاه خورشیدی حمایتی ناآشنایی افراد درگیر با این طرح در سال‌های اولیه بود که شاید مقاومتی را رقم می‌زد.
وی افزود: البته ساتبا همه اقدام‌ها (برگزاری سمینار، همایش، اجلاس و بازدید میدانی) لازم را برای اطلاع‌رسانی انجام داده است و با این تلاش‌ها دیگر تمام افراد درگیر آشنایی کافی را با این طرح دارند.
به گزارش ایرنا؛ این مقام مسئول گفت: دیگر چالش آن که شاید گلوگاه طرح نیز باشد، آمادگی بانک‌ها برای اعطای تسهیلات است؛ بنابراین در شرایط فعلی جز موارد مطرح شده هیچ چالشی در فرایند اجرایی آن وجود ندارد.