آفتاب یزد- زهرا رحیمی: افزایش هزینه‌های درمان و متناسب‌نبودن آن با حقوق دریافتی افراد جامعه، به دغدغه‌ای بزرگ بخصوص برای کارگران تبدیل شده است. متأسفانه قشر حداقل‌بگیر با وجود سایر هزینه‌هایش مثل خوردوخوراک و مسکن دغدغه هزینه درمان را دارد که می‌تواند کیفیت زندگی افراد را کاهش دهد و زمینه ساز بروز مشکلات جدی گردد […]

آفتاب یزد- زهرا رحیمی: افزایش هزینه‌های درمان و متناسب‌نبودن آن با حقوق دریافتی افراد جامعه، به دغدغه‌ای بزرگ بخصوص برای کارگران تبدیل شده است. متأسفانه قشر حداقل‌بگیر با وجود سایر هزینه‌هایش مثل خوردوخوراک و مسکن دغدغه هزینه درمان را دارد که می‌تواند کیفیت زندگی افراد را کاهش دهد و زمینه ساز بروز مشکلات جدی گردد لذا با توجه به اهمیت موضوع آفتاب یزد در باره تعرفه‌های پزشکی با دکتر فرجود شکوهی، عضو شورای عالی نظام پزشکی گفتگو کرده است.
دکتر فرجود شکوهی می‌گوید: تا زمانی که قیمت‌گذار و خریدارخدمت در حوزه خدمات پزشکی یکی باشد؛ رسیدن به تعرفه‌های واقعی و عادلانه، سرابی بیش نیست.
این عضو شورای عالی نظام پزشکی با بیان این که پیش‌بینی می‌شود مانندسال‌های قبل ۴۶ درصد افزایش تعرفه مورد تصویب هیئت وزیران قرار نخواهد گرفت؛ اظهار کرد: تا زمانی که قیمت‌گذار و خریدار خدمت درحوزه خدمات پزشکی یکی است رسیدن به تعرفه‌های عادلانه سرابی بیش نبوده و از میان اعضای شورای عالی بیمه، فقط نماینده نظام پزشکی مدافع حقوق جامعه پزشکی است.
وی با اشاره به این که در سالی که گذشت افزایش تعرفه متناسب با تورم نبوده است، افزود: بسیاری از مراکز درمانی با کمبود بودجه مواجه شده و چه بسا ورشکست شدند و یا این‌که دریافت‌ها خارج از سیستم قانونی بوده و این تجربه تلخ و گزنده‌ای است که باید چراغ راه تعرفه سال آینده با شد.
مشاور رئیس کل و عضو شورای عالی نظام پزشکی با تاکید بر این که اصولاً از نظر علم اقتصاد افزایش هزینه‌ها باید متناسب با میزان تورم موجود در جامعه باشد؛ ادامه داد: اگر چنین نباشد چرخ اقتصاد به نفع اغنیا خواهد گشت، خصوصاً که اقتصاددانان معتقدند با توجه به مسائل سیاسی، اجتماعی و منطقه‌ای کسری بودجه در سال جدید بیش از انتظار مصوب خواهد بود.


وی خاطرنشان کرد: به هرحال امیدواریم شورای عالی بیمه مسائل حوزه درمان را به طور جدی به عنوان یک نیاز عمومی فارغ از نفع و ضرر مد نظر قرار دهد، زیرا وقتی مجلس و دولت به طور هماهنگ بودجه صدا و سیما را هزاران میلیارد اضافه می‌کنند؛ منطقی است که مقوله پیشگیری و درمان نیز با تصویب تعرفه ۴۶درصد و نیز کاهش ضریب فرانشیزِ سهم مردم مورد توجه جدی قرار گیرد.