وزیر نیرو گفت: عددی که در طول فعالیت دولت سیزدهم در آب، برق و فاضلاب سرمایه‌گذاری خواهد شد بالغ بر ۱۲۰۰ همت (هزار میلیارد تومان) خواهد بود که تا معادل ۴۰۰ همت به بهره‌برداری رسیده و تا پایان دولت سیزدهم بیش از ۸۰۰ همت دیگر از طرح‌ها به بهره‌برداری می‌رسد. «علی‌اکبر محرابیان» در جریان بازدید […]

وزیر نیرو گفت: عددی که در طول فعالیت دولت سیزدهم در آب، برق و فاضلاب سرمایه‌گذاری خواهد شد بالغ بر ۱۲۰۰ همت (هزار میلیارد تومان) خواهد بود که تا معادل ۴۰۰ همت به بهره‌برداری رسیده و تا پایان دولت سیزدهم بیش از ۸۰۰ همت دیگر از طرح‌ها به بهره‌برداری می‌رسد.
«علی‌اکبر محرابیان» در جریان بازدید آیت‌الله «سیدابراهیم رئیسی» رئیس جمهور از حوزه ستادی وزارت نیرو گفت: برای دومین مرتبه است که وزارت نیرو میزبان رئیس جمهور دولت سیزدهم است و تلاش شده گزارش اقدامات و عملکردهای وزارت نیرو ارائه شود.
وزیر نیرو ضمن قدردانی از حمایت‌های دولت و رئیس جمهور در راستای پیشبرد اهداف وزارت نیرو افزود: طی دو سال عملکرد وزارت نیرو با افزایش حجم اعتبارات و حمایت دولت تلاش ما بر این بود که با انجام و پیشبرد دو اقدام اساسی، ناترازی در بخش برق را مدیریت کنیم.
وی در این زمینه توسعه ظرفیت‌های موجود با حداکثر سرعت را نخستین اقدام در این مسیر برشمرد و اظهار کرد: توسعه ظرفیت‌ها در این راستا به عنوان راهبرد اساسی مطرح می‌شود و پیشرفت‌های حاصل شده طی این دو سال با حمایت دولت و رئیس جمهور بسیار قابل توجه بوده است.
محرابیان مدیریت مصرف برق و بهینه‌سازی را دومین موضوع در مدیریت ناترازی عنوان کرد و گفت: با دو بال پیشرفت و توسعه و در کنار آن مدیریت و بهینه‌سازی تلاش شد اثرات منفی ناترازی را به حداقل برسانیم و در ادامه رضایت نسبی حاصل شود.
وزیر نیرو در ادامه سخنان خود به رشد تولید در بخش صنعت کشور اشاره کرد و افزود: بر اساس آمار وزارت صمت و انجمن کارفرمایی صنعت سیمان، میزان تولید سیمان در ۶ ماهه سال ۱۴۰۱ برابر با ۳۲ میلیون تن بوده و این آمار در ۶ ماهه نخست امسال به ۳۵.۶ میلیون تن رسیده است، به عبارت دیگر شاهد رشد ۱۱ درصدی در تولید سیمان کشور شدیم.
وی یادآور شد: این در حالی است که موجودی انبار در پایان شهریور به عدد تاریخی ۱۵ میلیون تن رسیده است؛ این میزان کلینکر حداقل ۱۱۰ روز یک کارخانه را می‌تواند تامین کند؛ ضمن اینکه مصرف انرژی در صنعت سیمان در تولید کلینکر رخ می‌دهد.
وی یادآور شد: موجودی انبارهای تولیدکننده صنعت فولاد در پایان شهریور ۱۴۰۱ برابر با ۸.۳ میلیون تن بوده در حالی که در شهریور سال ۱۴۰۲ این عدد به ۱۶.۱ میلیون تن رسیده است؛ به عبارت دیگر حدود ۱۰ میلیارد دلار فقط در انبارهای تولیدکنندگان انباشت موجودی داریم که این عدد نیز یک رکورد تاریخی محسوب می‌شود.
این عضو کابینه دولت سیزدهم تاکید کرد: در بخش سیمان و فولاد که بالاترین ضریب مصرف برق را دارند این دستاوردها حاصل شده است.
محرابیان در ادامه به سرمایه‌گذاری وزارت نیرو در دولت سیزدهم در حوزه‌های آب، برق و آب و فاضلاب اشاره کرد و افزود: عددی که در طول فعالیت دولت سیزدهم در آب، برق و فاضلاب سرمایه‌گذاری خواهد شد (طرح‌هایی که به بهره‌برداری می‌رسد) بالغ بر ۱۲۰۰ همت خواهد بود که تا معادل ۴۰۰ همت به بهره‌برداری رسیده است و تا پایان دولت سیزدهم بیش از ۸۰۰ همت طرح‌های دیگر به بهره‌برداری می‌رسد.
وی ادامه داد: شاخص SPI دوره ۳۶ ماهه شرایط خشکسالی و ترسالی رانشان می‌دهد، در پایان سال ۱۳۹۹ نیمه شمالی کشور تقریبا در شرایط ترسالی به سر می‌برد و نیمه جنوبی در حالت نرمال است. اما چنانچه SPI منتهی به شهریور ۱۴۰۲ را مشاهده کنیم نیمه شمالی تقریبا به خشکسالی بسیار شدیدی رسیده و دو سوم کشور نیز در شرایط خشکسالی معمولی به سر می‌برد. این امر به این معناست که وضعیت کشور در بارش‌ها در ۳۶ ماه اخیر بسیار فقیر بوده است.
به گزارش ایلنا؛ وزیر نیرو به نتایج مثبت سنجش افکار عمومی پیرو پیشبرد طرح‌ها و پروژه‌های صنعت آب و برق اشاره و تصریح کرد: حدود ۵۳ درصد اخبار منفی در تابستان سال ۱۴۰۰ در برخی استان‌های کشور در خصوص موضوع آب و برق بوده و سایر مسائل در حوزه‌های اقتصادی و اجتماعی کمتر از ۵۰ درصد سهم داشته است؛ اما کل اخبار منفی حوزه آب و برق در شهریور سال ۱۴۰۲ در بیشتر استان‌ها کمتر از ۱.۵ درصد بوده است و بر اساس سنجش دقیقی که انجام شده، طی این دوره ۹۸ درصد کاهش تولید محتوای منفی داشتیم.