با ابلاغ آئین‌نامه ماده ۴ قانون مانع‌زدایی از صنعت برق، ساخت نیروگاه خودتامین برای بخش صنعت به‌عنوان یک تکلیف در دستورکار قرار گرفت. آئین‌نامه ماده ۴ قانون مانع‌زدایی از صنعت برق پس از تصویب در جلسه سوم آبان‌ماه هیئت وزیران توسط معاون اول رئیس جمهور برای اجرا به ۳ وزارت‌خانه نفت، نیرو و صمت ابلاغ […]

با ابلاغ آئین‌نامه ماده ۴ قانون مانع‌زدایی از صنعت برق، ساخت نیروگاه خودتامین برای بخش صنعت به‌عنوان یک تکلیف در دستورکار قرار گرفت. آئین‌نامه ماده ۴ قانون مانع‌زدایی از صنعت برق پس از تصویب در جلسه سوم آبان‌ماه هیئت وزیران توسط معاون اول رئیس جمهور برای اجرا به ۳ وزارت‌خانه نفت، نیرو و صمت ابلاغ شد.

 جزئیات تکلیف مجلس برای ساخت نیروگاه‌های خودتامین
بر اساس ماده ۴ قانون مانع‌زدایی از صنعت برق، صنایع انرژی‌بر با هماهنگی وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت نیرو مکلف هستند حداقل ۹۰۰۰ مگاوات نیروگاه حرارتی با بازدهی حداقل ۵۵ درصد و ۱۰۰۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر و پاک تا پایان سال ۱۴۰۴ از محل منابع داخلی صنایع مذکور احداث کنند.
در صورت‌عدم احداث، تامین برق این صنایع در شرایط کمبود برق، در اولویت طرحهای مدیریت مصرف برق وزارت نیرو قرار می‌گیرد.
همچنین، وزارت نیرو مکلف است از تأمین برق این صنایع، پشتیبانی و برق تولیدی مازاد آن‌ها را منتقل کند. برق مازاد نیروگاه‌های فوق در بهابازار انرژی و یا به‌صورت قرارداد دوجانبه قابل فروش است. وزارت نفت مکلف است با هماهنگی وزارت نیرو سوخت مورد نیاز نیروگاه‌های مذکور را تامین کند.

 ۵هزار مگاوات نیروگاه خود تامین در دست ساخت
هم‌اکنون ساخت ۵ هزار مگاوات نیروگاه توسط صنایع در مراحل مختلف ساخت قرار دارد و ۳ واحد نیروگاهی در استان سمنان و اصفهان نیز در قالب این قانون احداث شده است.
احداث نیروگاه‌های خودتأمین، از جمله راهبردهایی بود که مهر ۱۴۰۰ با حضور وزیر صمت وقت و وزیر نیرو در قالب تفاهم‌نامه کلید خورد و در سال جاری نیز در قالب قانون مانع‌زدایی از صنعت برق به یک تکلیف برای دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی تبدیل شد.
به گزارش تسنیم؛ کارشناسان اعتقاد دارند اجرای این طرح می‌تواند در کوتاه‌مدت نقش ویژه‌ای در بهبود ناترازی برق ایفا کند.