آفتاب یزد – زهرا رحیمی: سلامتی همواره یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های بشر بوده است. اهمیت سلامتی تا آنجا است، که امام جعفر صادق (ع) می‌فرمایند: «سلامتی بهترین نعمت خداوند است.» اما آنچه اکنون سبب این شده است علاوه بر درد و رنج بیماری، بیماران دچار مشکل شوند، بالا بودن هزینه دارو و درمان است لذا […]

آفتاب یزد – زهرا رحیمی: سلامتی همواره یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های بشر بوده است. اهمیت سلامتی تا آنجا است، که امام جعفر صادق (ع) می‌فرمایند: «سلامتی بهترین نعمت خداوند است.» اما آنچه اکنون سبب این شده است علاوه بر درد و رنج بیماری، بیماران دچار مشکل شوند، بالا بودن هزینه دارو و درمان است لذا با توجه به اهمیت موضوع آفتاب یزد در اینباره با دکتر شهریار موسوی‌نژاد، رئیس نظام پزشکی شهرستان ملارد گفتگو کرده است.
رئیس نظام پزشکی شهرستان ملارد در ابتدا با بیان به این نکته که داستان نخ نمای افزایش تعرفه خدمات پزشکی دیگر به جدالی برای ادامه حیات سیستم خدمات بهداشتی درمانی کشور تبدیل شده است؛ گفت: ارزش‌گذاری تعرفه‌های خدمات درمانی باید بر اساس قیمت واقعی باشد اما همواره یارانه سلامت از جیب جامعه پزشکی به مردم داده می‌شود.
دکتر شهریار موسوی‌نژاد با بیان این که براساس اصل ۲۹ قانون اساسی، دولت و حاکمیت وظیفه دارد موضوعات مرتبط با تامین اجتماعی و بهره‌مندی آزاد جامعه از خدمات بهداشتی درمانی را برطرف نماید؛ اظهار کرد: در چند سال اخیر به نظر می‌رسد که دولت‌ها وظایف خود در قبال تامین معیشت مردم از جمله تحصیل رایگان، امنیت غذایی، تامین هزینه‌ها و… را از یاد برده اند، به طوری که قیمت آن چه در سبد خانوار است با سرعتی فزآینده و لجام گسیخته در حال افزایش است.
وی با اشاره به این که لبنیات در طول سال سه مرتبه افزایش قیمت داشته است، افزود: اکثر اقلام خوراکی از قبیل گوشت و مرغ و نان به همین منوال در حال افزایش قیمت بوده و در حوزه آموزش و پرورش نیز هزینه‌ها از جیب مردم پرداخت می‌شود و صنایع خودروسازی نیز کاملا مستقل عمل می‌کند و در این میان فقط در دو مقوله بهداشت و درمان و بنزین حاکمیت نقش کنترلی خود را ایفا کرده و با فریز کردن تعرفه آن‌ها در تلاش است تا خود را دوستدار مردم نشان دهد.
وی ادامه داد: بر اساس قانون بیمه همگانی خدمات درمانی «مصوب سال ۱۳۷۳» ارزش‌گذاری تعرفه‌های خدمات درمانی باید بر اساس قیمت واقعی یعنی قیمت تمام‌شده خدمات به علاوه سود سرمایه و هزینه استهلاک محاسبه شود؛ یعنی همان چیزی که بقیه اقلام سبد خانوار از آن پیروی کرده و در هر سال حداقل بر اساس قیمت تمام شده افزایش نرخ می‌دهند.
رئیس نظام پزشکی ملارد با اظهار تاسف از این که در حوزه بهداشت و درمان به واسطه حرکت‌های پوپولیستی تلاش شده است که به هر نحو جلوی اعلام تعرفه واقعی خدمات بهداشتی درمانی گرفته شود؛ گفت: یارانه سلامت از جیب جامعه پزشکی به مردم داده می‌شود و کار تا آن‌جا پیش رفته که بر شاخه نشسته وبن بریده‌اند به شکلی که حتی با پایین نگه داشتن تعرفه حتی بیمارستان‌ها و مراکز دولتی هم به آستانه ورشکستگی رسیده اند.
موسوی نژاد تصریح کرد: داستان نخ نمای افزایش تعرفه خدمات پزشکی دیگر به جدالی برای ادامه حیات سیستم خدمات بهداشتی درمانی کشور تبدیل شده است. چطور است که به طور مثال به علت افزایش نرخ ارز و اثر آن روی نهاده‌های دامی، دام‌پروران قیمت شیر را بالا می‌برند؛ اما آزمایشگاه و مرکز تصویربرداری که هزینه تامین کیت و مواد اولیه‌اش با افزایش نرخ ارز به شدت افزایش یافته باید بر اساس تعرفه اعلامی ابتدای سال خدمات را ارائه دهد؟ کجای این کار با منطق، عدالت و گردش اقتصاد سلامت سازگار است؟ کدام خدمت در کشور بر اساس قیمت ابتدای هر سال تا انتهای آن به مردم ارائه می‌شود که با جامعه پزشکی چنین می‌کنند؟ آیا هیچ یارانه‌ای برای آنان در نظر گرفته شده است که بر اساس آن یارانه سلامت را از جیب خود به جای دولت به مردم بدهند؟

در صورت افزایش ۴۶ درصدی تعرفه‌ها
بازهم با قیمت واقعی فاصله بسیاری خواهیم داشت
رئیس نظام پزشکی ملارد با بیان این که در سال جاری، سازمان برنامه و بودجه خلاف قوانین مصوبه شورای عالی بیمه (که تعیین تعرفه خدمات توسط آن نیز خود زیر سوال است) را به دلیل کسری بودجه و توان بیمه به شدت تقلیل داد، تصریح کرد: این امر موجب آسیب جدی به ساختار اقتصادی سلامت در کشور شد به طوری که ورشکستگی برخی مؤسسات و یا تعطیلی آن‌ها، مهاجرت پزشکان از کشور، ایجاد خدمات القایی برای جبران کسری درآمد، بی‌اخلاقی‌های کاهش کیفیت خدمات و…که دود همه آن‌ها در نهایت به چشم بیماران نیازمند می‌رود، همه از عواقب‌عدم افزایش واقعی تعرفه‌ها خواهد بود.
وی اضافه کرد: برای سال آینده نیز حتی در صورت تصویب افزایش ۴۶ درصدی پیشنهاد شورای عالی بیمه، عملا فقط جبران‌عدم افزایش واقعی تعرفه سال ۱۴۰۲ رخ خواهد داد و با تعرفه واقعی خدمات، فاصله بسیاری خواهد داشت.
موسوی نژاد اذعان کرد: بدیهی است محاسبه تعرفه واقعی خدمات دارای مولفه‌های بسیار کمتری از محاسبه نرخ تمام شده یک اتومبیل است، اما این که چرا دولت‌مردان حاضر به محاسبه این نرخ واقعی نیستند و یا چرا نمی‌توانند بیمه‌ها را مجاب به پذیرش نرخ واقعی خدمات کنند سوال اساسی در این زمینه است!.
وی با تاکید بر این که باید یک بار و برای همیشه فرمول محاسبه نرخ خدمات را همه ذی‌نفعان پذیرا شوند تا به جای چانه زنی برسر چند درصدبالا یا پایین، به کاهش نرخ تورمی مولفه‌های موثر در نرخ تمام شده خدمات توجه شود یا مطابق نرخ تورم آن نیز اضافه شود؛ خاطرنشان کرد: هر گونه کاهش در نرخ پیشنهادی برای سال آینده یعنی افزایش شیب کاهش کیفیت خدمات به مردم و این دقیقا نقطه مقابل چیزی است که باید حاکمیت به آن متعهد باشد.