مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی پیام از سرمایه‌گذاری ۲۵ هزار میلیارد تومانی شرکت‌های خصوصی در منطقه ویژه اقتصادی و شرکت خدمات هوایی پیام خبر داد و اعلام کرد: تا پایان سال جاری گمرک فاوا به طور کامل در منطقه ویژه اقتصادی پیام فعال خواهد شد. فرودگاه بین‌المللی پیام حدود ۳۳ سال قبل تاسیس شد اما نقطه […]

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی پیام از سرمایه‌گذاری ۲۵ هزار میلیارد تومانی شرکت‌های خصوصی در منطقه ویژه اقتصادی و شرکت خدمات هوایی پیام خبر داد و اعلام کرد: تا پایان سال جاری گمرک فاوا به طور کامل در منطقه ویژه اقتصادی پیام فعال خواهد شد.
فرودگاه بین‌المللی پیام حدود ۳۳ سال قبل تاسیس شد اما نقطه آغازین فعالیت آن سال ۷۴ بود. «اکبر قنبرپور» رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین‌المللی پیام درباره راه‌اندازی گمرک تخصصی فاوا در این منطقه و اینکه تا کنون چه میزان از آن نهایی شده است، گفت: راه‌اندازی گمرک فاوا به یکسری ملزومات نیاز دارد که بخش عمده‌ای از آن فراهم شده است. مصوبه هیئت وزیران در این خصوص را نیز اواخر اسفند ۱۴۰۱ دریافت کردیم. راه‌اندازی گمرک فاوا تکلیف قانونی است و در راستای تحقق آن اتفاقات خوبی انجام شده است.
مشاور وزیر ارتباطات درباره اقداماتی که در جهت راه‌اندازی گمرک فاوا انجام شده، به استقرار سازمان تنظیم مقررات و ۲ آزمایشگاه معتبر برای ارزیابی تجهیزات فاوا اشاره کرد و افزود: در این مدت شرکت ملی پست نیز در منطقه مستقر شده و ارزیابان گمرکی مستقر در گمرک پیام نیز همگی آموزش‌های تخصصی دیدند. این‌ها از جمله اقداماتی است که در خصوص راه‌اندازی گمرک فاوا انجام شده است.
 راه‌اندازی خطوط پروازی به دبی و شنزن
وی با تاکید بر اینکه برای کامل‌شدن گمرک فاوا برای راه‌اندازی، نیاز به ۲ زیرساخت دیگر دارد، تاکید کرد: یک بخش مهم این است که دستگاه ایکس ری مورد تایید گمرک را در فرودگاه پیام مستقر کنیم. نیاز دیگری که در این مجموعه احساس می‌شود، راه‌اندازی خطوط پروازی به «دبی» و «شنزن» است. البته این ۲ الزامی که بر آن تاکید داریم، پیش نیازهای اجباری نیستند اما نظر ما این است که با وجود آن‌ها می‌توان به صورت جدی درباره راه‌اندازی گمرک تخصصی صحبت کرد. با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تا پایان سال جاری گمرک فاوا بطور کامل فعال شده‌است.
 ایجاد شغل برای هفت هزار نیروی انسانی
قنبرپور درباره تعداد شرکت‌های مستقر در فرودگاه پیام و تعداد اشتغالی که به این واسطه ایجاد شده است، گفت: اکنون بیش از ۳۲۰ شرکت تولیدی و صنعتی در منطقه ویژه اقتصادی پیام سرمایه‌گذاری کرده‌اند که نزدیک به ۱۵ درصد آن‌ها دانش بنیان هستند. زمین و امکانات زیرساختی در اختیار این شرکت‌ها قرار گرفته است. به این واسطه برای هفت هزار نیروی انسانی شغل ایجاد شده و تقریبا ۲۵ هزار میلیارد تومان مجموع سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این بخش است. پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال تعداد شرکت‌ها به ۳۶۰ برسد.
به گزارش ایرنا؛ وی تصریح کرد: برای اینکه بتوانیم عمق فناوری موجود در شرکت‌های مستقر در فرودگاه پیام را افزایش دهیم، تفاهم‌نامه‌ای با دانشگاه صنعتی شریف امضا کردیم تا شرکت‌هایی که از دل دانشگاه شریف ایجاد و بزرگ می‌شوند، در پردیس پارک فناوری دانشگاه شریف که داخل مجموعه پیام است، مستقر شوند و کار خود را پیش ببرند. ۴۰ هکتار فضا برای این شرکت‌ها در نظر گرفته شده که فاز نخست را با ۱۰ هکتار آغاز خواهیم کرد. عملیات اداری این کار آغاز شده و تا مدتی دیگر زمین مدنظر به دانشگاه واگذار خواهد شد.