موارد قابل طرح در نهمین اجلاس کمیسیون اقتصادی ایران و قطر، انعقاد توافق نامه تجارت آزاد، کشت فراسرزمینی، افزایش صادرات غیرنفتی با ارزش افزوده بالا، تلاش برای جذب سرمایه گذاران قطر، حمایت از حضور بخش خصوصی، تسهیل صدور روادید و قراردادهای عملیاتی است. قطر از کشورهایی است که در دهه اخیر با ایفای نقش‌هایی مهم […]

موارد قابل طرح در نهمین اجلاس کمیسیون اقتصادی ایران و قطر، انعقاد توافق نامه تجارت آزاد، کشت فراسرزمینی، افزایش صادرات غیرنفتی با ارزش افزوده بالا، تلاش برای جذب سرمایه گذاران قطر، حمایت از حضور بخش خصوصی، تسهیل صدور روادید و قراردادهای عملیاتی است.
قطر از کشورهایی است که در دهه اخیر با ایفای نقش‌هایی مهم درعرصه بین‌المللی، توانسته است تاثیرگذاری مهمی در جهان ایفا نماید. دولت قطر با تئوری دیپلماسی نرم، همکاری و ائتلاف‌سازی با قدرت‌های نرم جهان و فرامنطقه ای، تلاش ویژه برای میانجیگیری در بحران‌ها و منازعه‌های منطقه‌ای با ایجاد توازن و تعادل و ارتباط‌گیری با تمام قدرت‌ها، به واسطه‌گری مهم در حل مناقشات منطقه و جهان تبدیل شده است.
در واقع قطر گرچه به لحاظ وسعت سرزمینی کوچک است، اما از امکانات و ظرفیت‌های دیپلماتیک و غیر دیپلماتیک قدرتمندی برخوردار است که آن‌را به عنوان یک کنشگر مهم منطقه‌ای و جهانی تبدیل کرده است. به عبارتی در یک دهه اخیر قطر به خوبی با استفاده از مولفه‌های قدرت نرم، مانند کمک‌های مالی، ابزار قدرتمند رسانه‌ای، برگزاری جام جهانی، میانجیگیری، دیپلماسی عمومی فعالی را ایفاد می‌کند.
از مهمترین ابعاد توسعه روابط دیپلماسی، دیپلماسی توسعه روابط اقتصادی بین کشورهاست که افزون بر ایجاد منافع اقتصادی، چالش‌های سیاسی بین آن‌ها را کاهش می‌دهد و به تقویت امنیت ملی و اقتصادی طرفین منجر می‌شود. کشور قطر به عنوان یکی از ۱۵ همسایه ایران، از جمله همسایگانی است که کمترین مشکلات را با ایران داشته است و دارای ظرفیت‌های بالقوه زیادی است که ایران می‌تواند با افزایش سطح تعاملات با این کشور در کنار استراتژی‌های مناسب اقتصادی، از چنین ظرفیت‌هایی بهره بیشتری ببرد.


از آنجاکه ایران و قطر ازجمله دارندگان، تولیدکنندگان و صادرکنندگان منابع سوختی در منطقه خاورمیانه و سطح جهان هستند، بخش عمده مبادلات تجاری بین دو کشور را مبادلات غیرنفتی تشکیل می‌دهد. برای همین نیاز است سیاست‌های متناسب در راستای ارتقای تجارت غیرنفتی بین ایران و قطر در پیش گرفته شود.
ساختار اقتصادی کشور قطر با تعاملات اقتصادی میان ایران و قطر نشان داده است که با بهره مندی از مزیت‌های نسبی و نزدیکی جغرافیایی و شباهت‌های دینی و مذهبی می‌توان روابط اقتصادی برون مرزی دو کشور را با استفاده از فرصت‌های اقتصادی مانند توسعه صادرات غیرنفتی، همکاری در بخش کشاورزی، جذب سرمایه گذاران قطری و توسعه تعاملات گردشگری گسترش داد.
با توجه به روابط سیاسی بسیار مطلوب ایران و قطر و تاکید دولت سیزدهم به دیپلماسی همسایه محوری، از نخستین سفرهای‌های رئیس جمهور ایران در ابتدای سکانداری دولت، سفر به کشور قطر و ملاقات با امیر قطر بود که خود نشان از اهمیت روابط دوکشور داشته و دارد. سفری که طی آن برای توسعه روابط اقتصادی ۱۴ سند همکاری پیرامون موضوعات انرژی، راه، کشاورزی، فرهنگی، استاندارد، بنادر به امضای مقامات دو کشور رسید.
از مهمترین سندهای به امضا رسیده دو کشور در سفر رئیس جمهور و هیئت همراه ایشان در اسفند ماه ۱۴۰۰ امضای تفاهم نامه ارتباط الکتریکی دو کشور ایران و قطر با ظرفیت ۱۰۰۰مگاوات بوده است. در واقع با اجرایی شدن این تفاهم‌نامه می‌توان شرایط ویژه‌ای را برای توسعه و پایداری شبکه و ایجاد شرایط سواپ برق برای دیگر کشورهای همسایه در مازاد فصلی دو کشور ایجاد کرد.
کشور قطر از مهمترین کشورهای استراتژیک و همسایه ایران محسوب می‌شود. بر این اساس نیز تاکنون هشت کمیسیون اقتصادی با دولت قطر برگزار شده و نهمین اجلاس از ۲۰-۱۸ آذر ماه سال جاری با حضور مقامات ارشد اقتصادی در بخش دولتی و خصوصی دو دولت برگزار می‌شود. در واقع این اجلاس می‌بایست با نگاهی عملیاتی‌تر و راهبردی برای توسعه روابط اقتصادی ایران و قطر محسوب شود. کمیسیون مشترک اقتصادی فرصتی مناسب برای عملیاتی نمودن روابط اقتصادی دو کشور است.
به گزارش تسنیم؛ براین اساس، برخی توافقات ازجمله انعقاد توافق نامه تجارت آزاد، کشت فراسرزمینی، افزایش صادرات غیرنفتی با ارزش افزوده بالا، تلاش برای جذب سرمایه گذاران قطر، حمایت از حضور بخش خصوصی، تسهیل صدور روادید، بهبود زیرساخت‌ها و تنظیم قراردادهای بلندمدت و عملیاتی پیشنهاد می‌شود.