آفتاب یزد – گروه شبکه: «کوروش کمپانی» نام یک شرکت کلاهبرداری است که با دادن وعده‌های رنگارنگ به مشتریان، سود کلانی را به جیب زده است که بعد از مشخص شدن کلاهبرداری این کمپانی توسط پلیس، صاحب آن متواری شده است. اما این شرکت مدعی بود گوشی موبایل آیفون را که بین ۳۵ تا ۴۰ […]

آفتاب یزد – گروه شبکه: «کوروش کمپانی» نام یک شرکت کلاهبرداری است که با دادن وعده‌های رنگارنگ به مشتریان، سود کلانی را به جیب زده است که بعد از مشخص شدن کلاهبرداری این کمپانی توسط پلیس، صاحب آن متواری شده است. اما این شرکت مدعی بود گوشی موبایل آیفون را که بین ۳۵ تا ۴۰ میلیون تومان در بازار داد و ستد می‌شود را از طریق حذف واسطه‌ها به قیمت ۲۰ میلیون تومان به دست مصرف کننده می‌رساند. مدیران این شرکت هم پس از دریافت پول از مردم به آن‌ها وعده می‌دادند که یک ماه دیگر گوشی خود را دریافت می‌کنند و حتی قراردادهای خود را طوری تنظیم کرده بودند که در صورت تاخیر در تحویل کالا، اتهامی متوجه آنان نباشد. اما به تازگی خیلی از خریداران متوجه شدند که این رویافروشی سرابی بیش نبوده و خبری از گوشی محبوب ۲۰ میلیونی نیست! و این شرکت توسط پلیس پلمپ شده است. اما قسمت تلخ ماجرا هم اینجاست که سلبریتی‌های زیادی از جمله چهره‌های ورزشی و هنری، با توجه به هدیه ویژه‌ای که از این کمپانی گرفته اند، کوروش کمپانی را تبلیغ کرده‌اند بدون آنکه صحت و سقم ماجرا را بررسی کنند. همین موضوع هم سبب شده است که موجی از انتقادات روانه این چهره‌ها شود چرا که به اعتبار چهره ها، برخی‌ها گول کوروش کمپانی را خورده اند. حتی گروهی از مالباختگان صفحاتی را در فضای مجازی علیه این چهره‌ها، راه‌اندازی کرده اند. از سوی دیگر برخی‌ها نیز از این سلبریتی‌ها خواسته‌اند که حداقل کاری که می‌توانند بکنند این است که از مردم متضرر عذرخواهی کنند.

 یک عضو اصلی بازداشت و تمام اموال متهم اصلی توقیف شد
حالا رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا از ورود این پلیس به پرونده «کوروش کمپانی» خبر داد. به گزارش ایسنا، سردار حسین رحیمی با اشاره به اینکه درپی تبلیغات خارج از ضوابط و پایین‌تر از قیمت بازار شرکتی با عنوان «کوروش
کمپانی» برای فروش گوشی تلفن همراه، مراتب در دستور کارآگاهان پلیس امنیت اقتصادی قرار داده شد، افزود: با بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد که اعضای این شرکت با تبلیغات گسترده و سوءاستفاده از برخی چهره‌های شناخته شده (سلبریتی‌ها) با تبلیغ فروش گوشی تلفن همراه به قیمت پایین با دریافت مبالغی با وعده تحویل ۴۵ روزه اقدام به ثبت نام از شهروندان کرده اند. رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا با اشاره به اینکه متهم اصلی این پرونده قبل از تشکیل پرونده متواری شده است، عنوان کرد: با اقدامات صورت گرفته یکی از اعضای اصلی این شرکت بازداشت و دو نفر دیگر تحت تعقیب می‌باشند و با هماهنگی دستگاه قضایی تمام اموال متهم اصلی پرونده توقیف شد. رحیمی با اشاره به اینکه متاسفانه در جریان فعالیت این شرکت برخی افراد سرشناس و شناخته شده اقدام به تبلیغ برای این شرکت کرده‌اند که به اتهامات آنان هم رسیدگی خواهد شد، بیان داشت: افرادی که اقدام به ثبت نام گوشی از این شرکت کرده‌اند با به همراه داشتن مدارک و مستندات خود به منظور تشکیل پرونده و انجام اقدامات بعدی به پلیس امنیت اقتصادی فراجا واقع در ابتدای مرزداران مراجعه کنند. رحیمی افزود: راه اندازی پلیس امنیت اقتصاد دیجیتال به ما این امکان را می‌دهد که با رصدهای صورت گرفته مانع از فعالیت مجرمان در این حوزه شویم.

 اظهارات یک مالباخته
اما شیری، یکی از کسانیست که در جریان این کلاهبرداری اقدام به خرید فاکتور کرده است. او که حالا با دفتر تخلیه شده کوروش کمپانی مواجه شده است، صحبت‌های جالبی از این کلاهبرداری دارد. شیری، درباره وضعیت فعلی مجموعه کوروش کمپانی به «انتخاب» گفت: دیروز صبح همه چیز را جمع کردند و رفتند. امروز هم مالک ساختمان کامیونی را درب آنجا گذاشته و تابلو کوروش کمپانی را کنده تا جای حروف آن هم باقی نماند و یک بنر به سرعت زده‌اند که این ملک متعلق به کوروش کمپانی نیست و با در دست داشتن مدارک شکایت کنید. وی در ادامه در رابطه با شکایت از کوروش کمپانی بیان کرد: من شکایت نکردم ولی پلیس هم کاری نمی‌تواند بکند. وقتی سرهنگ کلانتری موقع شلوغی حضور داشت و می‌گفت این‌ها فرار نمی‌کنند و جایی نمی‌توانند بروند و ما نمی‌توانیم پلمب کنیم چه بگوییم؟ با شکایت ما پول برمی‌گردد؟ ماجرا خنده دار است. از شریفیان و گودرزی و قره داغی و سلبریتی‌ها شکایت شده است. افراد فاکتور ۲۴۰میلیونی و ۶۰۰میلیونی از او دارند و دستشان به جایی بند نیست. او افزود: همین کوروش کمپانی می‌گفت من پایان خدمت ندارم و پاسپورت هم ندارم و از ایران نمی‌روم اما عکس‌هایش در خارج درآمد. در عین حال جوازش منتشر شده است. خاطره قره داغی یکی از اعضا بود و او هم نیست. در مکان ساختمان فرم‌ها رها شده روی زمین است. وی درباره موضع سلبریتی‌ها گفت: الهام حمیدی استوری گذاشته که با وکیل پیگیر کار شما هستیم خیلی دیگر از این سلبریتی‌ها تبلیغ کوروش کمپانی را کردند. مردم روی حساب خیلی از این‌ها خرید کردند. هادی چوپان که قهرمان ملی و مردمی بود هم خرید کرده بود و مردم گول خوردند. خواهران منصوریان و هادی ساعی هم تبلیغ کردند. واقعا سوال برای من است که باید یک واحد نظارتی سوال کند که چرا این همه پول‌به حساب این فرد آمده است؟ در ماه از هر کارت شما ۵۰۰میلیون جابه‌جا می‌توانید بکنید؛ این آدم که میلیاردها پول به حسابش رفته کسی نظارت نکرده است؟ بالاخره ارز از کشور خارج کرده است. تراکنش مالی شرکت هم مشخص است و یک عدد هزار میلیاردی به حسابش ریخته شده است.

 عذرخواهی سلبریتی‌ها
در این میان برخی از سلبریتی‌هایی که تبلیغ این شرکت را انجام داده‌اند از مردم عذرخواهی کرده اند.
الهام حمیدی بازیگر کشورمان نوشته است: «بابت اتفاق پیش آمده بسیار متاسفم و من هم مثل شما فریب خوردم. قبل از معرفی این شرکت، توسط مدیر برنامه و دوستانم به صورت حضوری تحقیقاتی انجام شد بابت احراز هویت، سلامت کالا و تحویل به موقع به مشتریان که در اون تایم همه چیز بدون مشکل انجام می‌شد و مدارک کتبی هم برای ما ارسال کردن. در حال حاضر این اتفاق ناراحت کننده به وجود آمده. بنده به همراه وکیل خودم پیگیر این موضوع هستیم و تا انتها کنار شما عزیزان حضور داریم».
سید جواد هاشمی دیگر چهره‌ای است که به این ماجرا واکنش نشان داد و از مردم بابت انجام تبلیغات عذرخواهی کرد.
مریم مومن که با بازی در سریال «بانوی عمارت» شناخته شد جزو سلبریتی‌هایی بود که به قول خودشان بعد از انجام تحقیقات برای این فروشگاه تبلیغ کردند و اصطلاحا گول آن‌ها را خوردند. او نوشته است: «با عذرخواهی من و امثال من مشکل این بنده خداها حل نمیشه. به نوبه خودم پیگیر هستم برای حل این مشکل. متاسفم که امثال اینها کارایی کردن که اعتماد مارو جلب کردن منم مثل شما باختم این وسط شما پول و وقت تونو و من آبرو، اعتماد و اطمینان شمارو. خدا شاهده که من بعد از مطمئن شدن از روند کارشون حتی اطرافیانم خرید کردن، بعد راجبشون صحبت کردم. وظیفه خودم می‌دونم لحظه به لحظه کنار شما باشم هرجا که حضور
داشته باشید به دیده منت. من هم هستم به عنوان یک شاکی من هم قصد شکایت از این مجموعه فریب دهنده را دارم».
اگرچه برخی از سلبریتی‌ها بابت اتفاق رخ داده عذرخواهی کرده‌اند اما سوالی که مطرح است اینکه اگر سلبریتی ها، کوروش کمپانی را در یک کشور توسعه یافته تبلیغ می‌کردند چه می‌شد؟ باید گفت که رونالدو به خاطر تبلیغ بزرگترین صرافی رمز ارز جهان احتمالا مجبور به پرداخت غرامت یک میلیارد دلاری به افرادی بشه که به خاطر این تبلیغ ترغیب به سرمایه‌گذاری شدند.