عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: ورود دانش‌بنیان‌ها به لیست عرضه‌کنندگان کالا و خدمات به شرکت‌های دولتی بسیار سخت است. در غیاب حمایت‌هایی مانند قانون ترک تشریفات مناقصه و طرح تولید بار اول معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری، تقریباً دانش‌بنیان‌ها هیچ امکانی برای عرضه محصول تولید بار اول خود به سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی نداشتند. اما […]

عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: ورود دانش‌بنیان‌ها به لیست عرضه‌کنندگان کالا و خدمات به شرکت‌های دولتی بسیار سخت است. در غیاب حمایت‌هایی مانند قانون ترک تشریفات مناقصه و طرح تولید بار اول معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری، تقریباً دانش‌بنیان‌ها هیچ امکانی برای عرضه محصول تولید بار اول خود به سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی نداشتند. اما حالا، اولویت با دانش‌بنیان‌هاست. به این ترتیب، شرکت دانش‌بنیانی که محصولی را برای بار اول تولید کرده است، امکان عرضه آن را به شرکت یا سازمان دولتی پیدا می‌کند.
شرکت‌های دانش‌بنیان، به ویژه شرکت‌های دانش‌بنیان نوپا، اغلب محصول یا محصولاتی دارند که تاکنون موفق به فروش آن نشده‌اند یا در بهترین حالت، فروش بسیار محدودی داشته‌اند.
چنانچه این محصول از نوعی باشد که مشتری نهایی آن صرفا دستگاه‌های دولتی، خصولتی، عمومی و شرکت‌ها و موسسات وابسته به آن‌ها باشد، موضوع فروش تولیدات بار اول بسیار پیچیده‌تر خواهد بود.
دانش‌بنیان‌ها برای فروش محصولات‌شان با مشکلات جدی مواجه هستند. شرکت دانش‌بنیان باید برای فروش محصولش وارد فرآیند مناقصه شود. لازمه ورود به فرآیند مناقصه این است که شرکت دانش‌بنیان موفق شده باشد محصولات خود را در لیست بلند دستگاه متقاضی محصول ثبت نماید یا دارای رتبه پیمانکاری قابل قبول برای ورود به مناقصه باشد. به دلیل نداشتن مرجع و سابقه فروش قابل قبول، این امر برای بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان میسر نیست.
محمدحسن دیده‌ور عضو اتاق بازرگانی ایران ضمن اشاره به مزیت‌های بیشمار حمایت از دانش‌بنیان‌ها، طرح تولیدات بار اول و قوانین حمایتی مانند ترک تشریفات مناقصه، اظهار داشت: تولیدات بار اول به ما کمک می‌کنند که به بازارهای صادراتی جدید دست پیدا کنیم و ارزآوری بالایی برای کشور داشته باشیم.
وی ادامه داد: ما نباید تنها به کشورهای همسایه خودمان نگاه کنیم. کشورهای اروپایی خریدار سیستم‌های نوین و با تکنولوژی بالا هستند. مثلاً، مصوب شده است که در ۱۰۰ کیلومتری محل برگزاری المپیک آینده خودروهایی که از انرژی پاک مانند هیدروژن استفاده نکنند، حق تردد ندارند. این مسائل نشان می‌دهد که چقدر محصولات جدید و فناورانه در جهان خریدار دارند.
دیده‌ور گفت: ما به لحاظ توان داخلی و دانش‌بنیانی ظرفیت لازم را برای دستیابی به محصولات جدید و فناورانه داریم. نیاز است در سایه برنامه ریزی‌های دقیق مانند همین طرح تولیدات بار اول معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به حمایت از دانش‌بنیان‌ها بپردازیم. در حال حاضر، کارهای خوبی در حال انجام است. به طور مثال، در پژوهشگاه شمال متخصصان در حال کار بر روی این موضوع هستند که از هیدروژن به عنوان سوخت خودروها استفاده کنیم.
وی ادامه داد: جوانانی که از دانشگاه‌ها فارغ التحصیل می‌شوند، شاید تجربه زیادی نداشته باشند، اما می‌توانند در سایه تلاش و دانشی که دارند، کشور را به دستاوردهای بزرگی برسانند. طرح تولید بار اول بستری برای فعالیت آن‌ها به وجود می‌آورد. به ویژه قانون ترک تشریفات مناقصه، انگیزه‌ای برای شرکت‌های نوپای دانش‌بنیان است که به تولید محصولات برای بار اول اقدام کنند.
عضو اتاق بازرگانی خاطرنشان کرد: همواره این دیدگاه در میان مدیران دولتی وجود داشته است که کالاهای ساخت داخل نمی‌توانند نیازهای کشور را برطرف کنند. از سوی دیگر، واردات کالاها از خارج از کشور برای مدیران مزیت‌هایی دارد. به طور کلی، ذائقه مدیران دولتی در کشور در این راستاست که نیازهای شرکت یا سازمان تحت کنترل خود را از خارج از کشور تأمین کنند.
به گزارش برنا؛ وی ادامه داد: با توجه به آنچه در بالا گفته شد، ورود دانش‌بنیان‌ها به لیست عرضه‌کنندگان کالا و خدمات به شرکت‌های دولتی بسیار سخت است. در غیاب حمایت‌هایی مانند قانون ترک تشریفات مناقصه و طرح تولید بار اول معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری، تقریباً دانش‌بنیان‌ها هیچ امکانی برای عرضه محصول تولید بار اول خود به سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی نداشتند. اما حالا، اولویت با دانش‌بنیان‌هاست. به این ترتیب، شرکت دانش‌بنیانی که محصولی را برای بار اول تولید کرده است، امکان عرضه آن را به شرکت یا سازمان دولتی پیدا می‌کند.