معاون مسافری راه‌آهن با بیان اینکه در توسعه واگن‌های مسافری، اولویت، استفاده از ظرفیت شرکت‌های داخلی است، گفت: در فاز اول ۱۰۰۰ دستگاه واگن مسافری وارد شبکه ریلی خواهد شد که از محل ظرفیت داخل و واردات خواهد بود. میرحسن موسوی، معاون مسافری راه‌آهن، در نشست خبری اظهار داشت: در قانون ماده ۱۲ اشاره شده […]

معاون مسافری راه‌آهن با بیان اینکه در توسعه واگن‌های مسافری، اولویت، استفاده از ظرفیت شرکت‌های داخلی است، گفت: در فاز اول ۱۰۰۰ دستگاه واگن مسافری وارد شبکه ریلی خواهد شد که از محل ظرفیت داخل و واردات خواهد بود.
میرحسن موسوی، معاون مسافری راه‌آهن، در نشست خبری اظهار داشت: در قانون ماده ۱۲ اشاره شده است طبق مصوبه هیئت وزیران، کمک‌هزینه مالی پس از سرمایه‌گذاری جدید در ناوگان ریلی به دلیل صرفه‌جویی در مصرف سوخت، انجام شود که به تازگی مجددا شیوه‌نامه‌ها و موفقنامه‌های آن امضا شده و در شرف پرداخت است.
وی بیان کرد: در دنیا به کل قطارهای حومه‌ای و بین شهری یارانه تعلق می‌گیرد، در کشور ما هم یارانه از سوی دولت به صنعت مسافری تعلق می‌گیرد، اما کافی نیست.
معاون مسافری راه‌آهن با بیان اینکه در قانون برنامه هفتم آورده شده است که دولت مکلف است زیان بخش مسافری ریلی را جبران کند، گفت: شرکت‌های ریلی یک ریال حق دسترسی به شبکه ریلی پرداخت نمی‌کنند، البته موضوع هزینه خدمات ایستگاهی متفاوت است، مجموع پولی که پارسال بابت خدمات ایستگاهی در طول سال از محل بلیت دریافت شد ۸۰ میلیارد تومان بود، اما مجموع پولی که از شرکت‌های ریلی مسافری دریافت نمی‌کنیم از محل حق دسترسی مسافری به شبکه ریلی، ۶۰۰۰ میلیارد تومان است.
موسوی گفت: پس از گذار از دوران کرونا در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ شرکت‌های ریلی زیان به معنای ورشکستگی نداشتند، همه حقوق‌هایشان پرداخت شده و همه پرداخت‌هایشان به‌روز است، اما با این نرخ‌های بلیت توانایی خرید ناوگان جدید هم ندارند.
وی با بیان اینکه مشوق‌های سرمایه‌گذاری جدید نظیر ماده ۱۲ و تبصره ماده ۱۸بودجه هر سال در حال اجرا است، گفت: تسهیلات از محل تبصره ۱۸ است که ۱۰۰ درصد پول اختصاص داده شده در ۱۴۰۲ به واگن و ناوگان مسافری اختصاص داده شد.
معاون مسافری راه‌آهن افزود: سیاستِ راه‌آهن در ۲ بخش پیگیری می‌شود، یکی ارتقای کیفیت خدمات است تا در داخل ایستگاه‌ها و نمازخانه‌های مسیر، سرویسی ارائه شود که مردم از کیفیت آن راضی باشند؛ همچنین در بخش ارتقای کیفیت و ایمنی، ۷۰۰ دستگاه واگن فرسوده بالای ۵۵ و ۴۵ سال از سال ۹۵ به بعد از رده خارج کردیم.


موسوی گفت: واگن بدون تهویه نداریم، برخی واگن‌ها هم به بازسازی سطح یک و دو رسید، طبق استاندارد بین‌المللی بعد از ۳۰ سال از عمر قطارها بازسازی سطح یک با ۱۵ سال عمر اضافه و بازسازی سطح ۲ با ۱۰ سال عمر اضافه انجام می‌شود.
وی اضافه کرد: در شرکت راه آهن کنترل تاخیر قطارهای مسافری مداوم انجام می‌شود تا تاخیر حرکت از مبدا و مقصد کاهش یابد، در ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰ تاخیرات قطارها ۱۷ درصد کاهش یافت.
معاون مسافری راه‌آهن افزود: مکانیزه کرده ایستگاه‌ها با آسانسور و پله برقی خصوصا در مسیر تهران-مشهد دنبال شد. در مناسب‌سازی ایستگاه‌های ریلی در ۹۵ درصد مسیر ۱۰۰ درصد مناسب‌سازی انجام شده است. ، حمل و نقل ریلی تنها مد حمل و نقلی است که دستورالعمل جریمه کسر خدمات دارد مثلا اگر تاخیر رخ دهد یا تهویه کوپه خراب شود، ۵۰ درصد پول بلیت عودت می‌شود، این موجب شده است ارتقای کیفیت خدمات افزایش یابد. حتی اگر تلویزیون قطار فعال نشود ۱۰ درصد قیمت بلیت عودت می‌شود.
موسوی ادامه داد: پارسال ۲۸۸ پروژه به ارزش ۲۵۰ میلیارد تومان در ایستگاه‌های راه‌آهن اجرا شد، در بخش ارتقای کمیت ناوگان، پارسال ۲۹ میلیون و ۶۵۶ هزار نفر مسافر جابه‌جا کردیم که رکورد سال ۸۹ جابه‌جا شد که این مهم از محل بهینه‌سازی سالن‌های مسافری رخ داد.
وی افزود: با چرخشی کردن قطارها، توقف قطارها را به نصف رساندیم تا بهره‌وری استفاده از واگن‌های مسافر رشد کند، به هر حال قیمت پایین قطارهای مسافری در کنار خدمات ایمن، موجب استقبال از ناوگان ریلی با ضریب اشغال ۹۵ درصد شد.
معاون مسافری راه‌آهن افزود: امسال تا حدود ۲۳ میلیون مسافر با قطار جابه‌جا کردیم که رشد ۱۰ درصدی نسبت به پارسال داشت. در قطارهای حومه‌ای با استفاده بهینه ساعت حرکت متناسب با سلیقه مردم در ساعات پرترافیک قطارها افزایش یافته است و ضریب اشغال صندلی به ۸۰ درصد رسید.

هدف‌گذاریِ تامین ۱۰۰۰ دستگاه واگن مسافری در فاز اول
موسوی اظهار داشت: در سنوات گذشته به نسبت خطوطی که اضافه شده ناوگان اضافه نشده است، مدیرعامل راه‌آهن برنامه دارد امسال و ۱۴۰۳ تعداد ناوگان افزایش یابد، برنامه‌ریزی شده است در فاز اول حدود ۱۰۰۰ دستگاه واگن مسافری وارد ناوگان کنیم که اولویت راه‌آهن، استفاده از ظرفیت داخل است، بخشی هم وزارت راه برنامه‌ریزی مرده است از محل تهاتر نفت و از خارج کشور وارد کند.
وی درباره تغییر قیمت بلیت راه‌آهن گفت: تغییر قیمت تابع تصمیمات ستاد تنظیم بازار است و ما رد شرکت راه‌آهن تابع هستیم و فعلا برنامه‌ای نیست، البته شرکت‌های ریلی مسافری هماهنگی و همکاری مناسبی با راه‌آهن دارند و در بخش قیمت‌ها، ارتقای کیفیت داخل قطارها و خدمات دهی و افزایش سیر قطارها همکاری داشتند.
معاون مسافری راه‌آهن افزود: دوره انتظار تهیه بلیت قطار افزایش یافته چون ناوگان هوایی و اتوبوسی کاهش یافته است، نرخ حمل و نقل ریلی برای مردم مناسب است و استقبال فراوان است. البته مدت انتظار تهیه بلیت شاید یک هفته بیشتر نباشد اما سلیقه‌ها برای انتخاب نوع قطار متفاوت است.

۱۵۳۰ دستگاه واگن آماده سیر شامل بین‌شهری و حومه‌ای در اختیار داریم
موسوی بیان کرد: واگن‌های آماده سیر ما شامل بین‌شهری و حومه‌ای در اختیار ۱۵۳۰ دستگاه با احتساب واگن‌های خدماتی است.
وی تأکید کرد: ایمن بودن سیر و حرکت قطارها با حساسیت بالا دنبال می‌شود، به تازگی دوربین در همه لکوموتیوهای مسافری نصب شده است و خدمات لکوموتیوران ضبط می‌شود، دوربینی دیگر نیز بیرون لکوموتیو نصب شده است و دیتاهای بیرون را در اختیار ما قرار می‌دهد.
معاون مسافری راه‌آهن گفت: در سال ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰ حدود ۴۱ درصد در نفرکیلومتر رشد داشتیم، امسال نسبت به پارسال ۵.۵ درصد رشد نفر کیلومتر داریم.

سیر هفته‌ای یک قطار ترکیبی تهران-کربلا
موسوی بیان کرد: قطار ترکیبی تهران-کربلا طی توافق با کشور عراق به طور مستمر مجددا راه‌اندازی شد که به صورت ترکیبی در مسیر تهران، شلمچه، بصره و کربلا سیر می‌کند و هفته‌ای یک قطار رفت و یک قطار برگشت داریم.
به گزارش فارس؛ معاون مسافری راه‌آهن با بیان اینکه عرضه بلیت قطار تهران-کربلا در سامانه انجام می‌شود، گفت: قیمت بلیت قطار ترکیبی تهران-کربلا بر مبنای کلاس واگن‌ها در کشور عراق است، عراق ۳ درجه قطار دارد که متناسب با آن‌ها قیمت بلیت قطار ترکیبی از ۱.۱ میلیون تا ۱.۴ میلیون است.