تشکیل نهضت احیای واحدهای تولیدی، زمینه بازگشت بنگاه‌های اقتصادی به چرخه تولید را در مناطق مختلف استان مرزی ایلام فراهم کرده، نهضتی که طی ۲ سال گذشته تا کنون منجر به احیاء ۲۲۰ واحد صنعتی در این استان شده است. مهم‌ترین رویکرد دولت برای احیا و راه‌اندازی واحدهای تولیدی و بازکردن گره‌ای از مشکلات تولیدکنندگان […]

تشکیل نهضت احیای واحدهای تولیدی، زمینه بازگشت بنگاه‌های اقتصادی به چرخه تولید را در مناطق مختلف استان مرزی ایلام فراهم کرده، نهضتی که طی ۲ سال گذشته تا کنون منجر به احیاء ۲۲۰ واحد صنعتی در این استان شده است. مهم‌ترین رویکرد دولت برای احیا و راه‌اندازی واحدهای تولیدی و بازکردن گره‌ای از مشکلات تولیدکنندگان و صنعتگران، برگزاری مستمر کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در استان‌های مختلف کشور است. دولت سیزدهم در راستای عمل به فرمایشات معظم له چند محور جهش تولید با برنامه‌ریزی برای احیای واحدهای تولیدی نیمه فعال و راکد در استان مرزی ایلام را کلید زد که این سیاست‌ها می‌تواند با افزایش تولید و صادرات از مرز مهران زمینه اشتغالزایی، ارزآوری و رفع مشکلات معیشتی مردم را به همراه داشته باشد. در این راستا استانداری ایلام، سازمان صنعت، معدن و تجارت و سایر دستگاه‌های متولی حوزه تولید استان ایلام در ادامه سیاست‌های دولت، تمرکز خود را بر رونق و احیای واحدهای تولیدی راکد و نیمه‌فعال این استان قرار دادند.

برگزاری منظم جلسات کارگروه ستاد تسهیلات و رفع موانع تولید استان
یکی از مهم‌ترین سیاست‌های دولت برای احیای بنگاه‌های اقتصادی و بازکردن گره‌ای از مشکلات تولیدکنندگان و صنعتگران، برگزاری مستمر کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در استان‌های مختلف کشور است. در این نشست‌ها معمولاً مسائل تعدادی از واحدهای تولیدی و صنعتی در هر استان بررسی و تصمیماتی با هدف امهال تسهیلات، تقسیط بدهی‌های بانکی و معافیت مالیاتی به منظور رفع موانع تولید اتخاذ می‌شود. همچنین به منظور اخذ مصوبات لازم در سطوح ملی، برخی موارد به ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور ارجاع داده خواهد شد و مکاتبات لازم صورت می‌گیرد، به طوری که در استان ایلام برگزاری این نشست‌ها به صورت مستمر در طول ۲ سال گذشته نتایج قابل‌توجهی به دنبال داشته است.

 ایلام، استان برتر در احیای واحدهای تولیدی راکد
استاندار ایلام گفت: این استان از نظر احیای واحدهای تولیدی راکد رتبه برتر را در بین استان‌های کشور کسب کرده است. «حسن بهرام نیا» افزود: طی ۲ سال اخیر واحدهای راکد بسیاری در استان فعال شده و ایلام از حیث فعال‌سازی واحدهای راکد رتبه برتر کشور را کسب کرد، تلاش برای فعال شدن سایر واحدهای نیمه فعال و راکد نیز در حال انجام است. وی تاکید کرد: همه تلاش تیم اقتصادی استان احیای واحد‌های راکد، رونق اقتصادی و اشتغال در استان است. استاندار ایلام از راه‌اندازی و احیای کارخانه آجرسازی روستای ماهوته از توابع آبدانان پس از هفت سال خبر داد و گفت: این کارخانه سالانه ظرفیت تولید ۲۳ میلیون آجر را دارد و راه‌اندازی و احیای مجدد این واحد موجب اشتغالزایی برای ۳۵ نفر می‌شود. بهرام‌نیا در بازدید از کارخانه تولید آجر روستای ماهوته شهرستان آبدانان اظهار کرد: در کارگروه تسهیل و رفع و موانع تولید، ۵۰ میلیارد ریال تسهیلات برای راه‌اندازی مجدد این واحد تعطیل شده مصوب شد که توسط صندوق کارآفرینی شهرستان آبدانان پرداخت می‌شود. وی افزود: این کارخانه از جمله واحدهای تعطیل شده بود که ۵۰ میلیارد ریال وام در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید برای راه‌اندازی مجدد آن مصوب شد که ۲۳ میلیارد ریال آن پرداخت و مابقی تسهیلات آن نیز پرداخت می‌شود. بهرام نیا یادآور شد: طبق هدف‌گذاری استان در سال جاری، ۳۹ واحد احیا و یا افزایش ظرفیت خواهند داشت که از این میزان، طی ۶ ماهه نخست امسال، ۱۵ واحد ظرفیت خود را افزایش دادند و هشت واحد راکد از جمله این کارگاه تولید آجر نیز به چرخه تولید بازگشت.

 ۲۲۰ واحد تولیدی در ایلام طی ۲ سال گذشته احیا شده است
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار ایلام با اشاره به احیای ۲۲۰ واحد تولیدی این استان طی ۲ سال گذشته، گفت: ۱۰ هزار و ۳۸۰ میلیارد ریال در این استان برای تقویت و توسعه طرح‌های اشتغالزا جذب شده است. «شهریار عباسی»، با تاکید بر اینکه احیای واحدهای راکد یکی از سیاست‌های محوری و اساسی دولت در راستای تقویت اشتغال است، اظهار کرد: در ابتدای کار دولت سیزدهم، حدود ۴۰۰ واحد تولیدی راکد در استان وجود داشت که تا کنون ۲۲۰ واحد از این تعداد در حوزه‌های صنعت، معدن، کشاورزی، دامپروری، گردشگری و میراث فرهنگی به چرخه تولید باز گشته است. وی با اشاره به اینکه برنامه‌ریزی لازم نیز برای احیای ۱۸۰ واحد مانده باقی‌مانده در دستور کار قرار دارد، افزود: از محل احیای واحدهای راکد در سطح استان برای یک هزار و ۶۰۰ نفر اشتغالزایی جدید صورت گرفته و استان ایلام در سال گذشته در زمینه احیای واحدهای راکد رتبه چهارم کشور را کسب کرده است.

 خروج ۲۲ واحد تولیدی از تملک بانک‌های ایلام
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار ایلام ابراز کرد: علاوه بر احیای واحدهای راکد، تعداد ۲۲ واحد تولیدی دیگر نیز که توسط بانک‌ها تملک شده بود، از تملک خارج شده که یا به مالک بازگشته و یا در مزایده به سرمایه‌گذار دیگر واگذار شده و از این محل هم یک ظرفیت دیگر برای اشتغال در استان ایجاد شده است. عباسی تصریح کرد: حدود ۱۴۸ واحد تولیدی دیگر نیز در استان با برگزاری جلسات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید و اختصاص اعتبارات، افزایش ظرفیت تولید پیدا کرده و بر این اساس برای بیش از یک هزار و ۷۰۰ نفر دیگر نیز از این محل اشتغال ایجاد شده است. معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار ایلام با بیان اینکه کل اعتبارات اختصاص یافته از محل تبصره ۱۸ به استان در سال گذشته هفت هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال بوده است که در نهایت ۱۰ هزار و ۳۸۰ میلیارد ریال در استان برای تقویت و توسعه طرح‌های اشتغالزا در استان جذب شد و بر این اساس بیش از سه هزار میلیارد ریال از اعتبارات شناور سایر استان‌ها جذب شده است.

 یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال تسهیلات تبصره ۱۸ در ایلام جذب شد
وی خاطرنشان کرد: امسال هم اعتباری بیش از هفت هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال از محل تبصره ۱۸ به استان اختصاص یافته است که تا کنون یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برای ۱۷۶ طرح جذب شده است. عباسی در ادامه با اشاره به خلع ید کشتارگاه دام صنعتی ایلام، گفت: بازگشت این سرمایه ملی به بیت‌المال یکی از کارهای بزرگی بود در استان انجام شد بود و جای تقدیر از حمایت دستگاه‌های قضائی، امنیتی و انتظامی و استاندار ایلام که عزم جدی برای تعیین تکلیف این کشتارگاه داشتند. وی بیان کرد: با تلاش مجموعه استان و همکاری دستگاه قضائی در حال حاضر این کشتارگاه از بهره بردار قبلی خلع ید شده و واگذاری آن هم اکنون در اختیار سازمان خصوصی‌سازی قرار دارد که امید است که روند واگذاری آن به گونه‌ای باشد که شاهد فعالیت مجدد این کشتارگاه و تولید آن در راستای ایجاد اشتغال در استان باشیم. معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار ایلام در ادامه با اشاره به اینکه کشتارگاه آبدانان یکی از طرح‌های مهم این شهرستان است، گفت: حوزه اقتصادی استان تکمیل این طرح را در دستور کار قرار داده اما سرمایه‌گذار این طرح آن طور که باید و شاید در راستای تکمیل این طرح پیگیری‌های لازم را انجام نمی‌دهد و پای کار نیست. عباسی ابراز کرد: جلسات متعددی با سرمایه‌گذار این طرح برگزار شده و در جلسه آخر نیز با تفاهمی که بانک عامل انجام شد، مقرر شد که تعدادی از وثایق سرمایه‌گذار آزاد شود و وی نیز بخشی از طلب بانک عامل را پرداخت کرده و در راستای تکمیل طرح اقدام لازم را انجام دهد. وی با اشاره به اینکه از همه ظرفیت‌های ستاد تسهیل و رفع موانع تولید برای این سرمایه‌گذار استفاده شده اما تا خود سرمایه‌گذار نخواهد این طرح به سرانجام نخواهد رسید، ابراز کرد: کشتارگاه ملکشاهی هم اکنون در حال احیاء است، احیای کشتارگاه کارزان نیز در دستور کار است که این طرح نیز بیش از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و تسهیلات لازم برای تکمیل این طرح تصویب شده است. معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار ایلام با بیان اینکه تولید مرغ در استان بیش از سه برابر مصرف استان است، خاطرنشان کرد: تکمیل کشتارگاه‌های صنعتی در استان و تکمیل زنجیره تولید نقش مهمی در راستای ایجاد اشتغال و کمک به روند تولید و معیشت مردم استان خواهد داشت.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار ایلام از توسعه کشتارگاه‌ها در استان خبر داد و گفت: سه کشتارگاه در ایلام به چرخه تولید اضافه می‌شود. عباسی اظهار کرد: اکنو سه کشتارگاه در ایلام به چرخه تولید افزوده می‌شود

ن در بحث تولید و توزیع مرغ و گوشت منجمد مشکل خاصی در استان نداریم و سهمیه هر شهرستان تخصیص و توزیع شده است. وی با تشکر از تدوین گزارش عملکرد یک‌ساله که حاصل زحمات مجموعه اقتصادی استان بوده است، گفت: همه اقدامات دستگاه‌های جهاد کشاورزی، صمت، تعزیرات حکومتی، غله و خدمات بازرگانی و تعاون روستایی در این گزارش در حوزه بازار، کالاهای اساسی و نظارت و بازرسی و میوه شب عید مورد توجه قرار گرفته است. عباسی از توسعه کشتارگاه‌ها در استان خبر داد و گفت: سه کشتارگاه در ایلام به چرخه تولید افزوده و به زودی کشتارگاه شهرستان ملکشاهی هم به چرخه تولید اضافه می‌شود. بدون شک احیای واحدهای راکد و نیمه راکد که بستر لازم را برای قرار گرفتن در مدار تولید دارند، یکی از مهم‌ترین راهکارها و مسیر درست اشتغالزایی و رونق اقتصادی است، چرا که این واحدهای تولیدی، سرمایه‌های خوابیده‌ای به شمار می‌روند که باید با نوسازی و به روز شدن به بیداری تولید برسند. بسیاری از این واحدها با مشاوره صحیح و با کمترین هزینه و با تغییر خط تولید و یا تغییر تولید را می‌توان به چرخه فعالیت بازگرداند و از این رهگذر، رونق اقتصادی، اشتغالزایی و ارزش افزوده و تکمیل زنجیره تولید در استان شکل خواهد گرفت. به گزارش ایرنا؛ البته دولت سیزدهم نگاه و توجه ویژه‌ای به بحث احیای واحدهای راکد و نیمه راکد و حتی افزایش ظرفیت تولید واحدهای فعال داشته است که خوشبختانه این نگاه و حمایت‌ها در قالب جلسات تسهیل و رفع موانع تولید، احیای واحدهای تولیدی و اقتصاد مقاومتی نقش مهمی را در سرزندگی و پویایی چرخ صنعت در این استان داشته است.