اکنون ظرفیت ذخیره‌سازی گاز در کشور در حدود ۳.۴ میلیارد متر مکعب است، یعنی تنها ۱.۷ درصد از کل مصرف و به عبارتی تنها یک شانزدهم متوسط دنیا. در جغرافیای کشورمان که گاز اصلی‌ترین حامل انرژی قلمداد می‌شود و با سهم ۷۰ درصدی از سبد سوخت کشور، جایگاهی بی‌بدیل داراست و به رغم اینکه دومین […]

اکنون ظرفیت ذخیره‌سازی گاز در کشور در حدود ۳.۴ میلیارد متر مکعب است، یعنی تنها ۱.۷ درصد از کل مصرف و به عبارتی تنها یک شانزدهم متوسط دنیا.
در جغرافیای کشورمان که گاز اصلی‌ترین حامل انرژی قلمداد می‌شود و با سهم ۷۰ درصدی از سبد سوخت کشور، جایگاهی بی‌بدیل داراست و به رغم اینکه دومین دارنده ذخایر متعارف جهان هستیم، اما با محدودیت در تولید، ناترازی موجود همه‌ساله تشدید می‌شود که یکی از قطعات مهم جورچین مدیریت مصرف گاز و از ضروریات تاب‌آوری شبکه توزیع، تامین گاز از محل ذخیره‌سازی زیرزمینی است.
اکنون ظرفیت ذخیره‌سازی گاز در کشور در حدود ۳.۴ میلیارد متر مکعب است، یعنی تنها ۱.۷ درصد از کل مصرف و به عبارتی تنها یک شانزدهم متوسط دنیا.
آنچه در این میان مورد اذعان وزارت نفتی هاست، عقب ماندگی در این حوزه است و دلیل آن هم نبود سرمایه‌گذاری اذعان می‌شود در عین حال که راهکار جلوگیری از افت فشار هم هست به مانند آنچه زمستان سال گذشته در منطقه شمال شرق رخ داد و مردم آن منطقه در دمای منفی بیست درجه گازشان برای چند روز قطع بود.
به هرحال وعده‌های بهبود وضع فعلی ذخیره‌سازی گاز طبیعی که در قانون بودجه سالجاری هم به آن اشاره شده یکی از مسائلی اصلی حوزه انرژی کشور است و محقق شدن عدد و رقم ها، در کنار یک اولویت است؛ تامین گاز بخش خانگی.
البته برخی کارشناسان، سرنخ ماجرا را به یک تصمیم در دولت‌های قبل مربوط می‌دانند؛ انحلال شرکتی که کار اصلی اش، ذخیره‌سازی گاز در کشور بود.
به گزارش برنا؛ کلام آخر هم اینکه فعلا روی کاغذ ناترازی، حالا حالاها، ادامه دار خواهد بود و بر اساس سند تراز گاز مصوب شورای عالی انرژی، پیش‌بینی شده است تا سال ۱۴۲۰، کشور در ۴ ماه سرد سال دچار کسری ۶۱۶ میلیون متر مکعبی گاز طبیعی در روز باشد و همین امر فارغ از مسائل اقتصادی، امنیت انرژی کشور را دچار مخاطره خواهد کرد اما شاید افزایش ذخیره سازی، یک نسخه باشد برای اینکه این شعله‌ها همچنان آبی بسوزد.