قائم مقام سازمان برنامه و بودجه کشور بسیاری از ناترازی‌ها را ناشی از نبود اسناد راهبردی دانست و گفت: با وجود غنی بودن سیاست‌های کلی اما در تدوین اسناد راهبردی و انتخاب اولویت‌ها دچار مشکل هستیم. رحیم ممبینی قائم مقام سازمان برنامه و بودجه کشور در پنل اصلاح ساختارها و رفع ناترازی‌های بودجه ریزی در […]

قائم مقام سازمان برنامه و بودجه کشور بسیاری از ناترازی‌ها را ناشی از نبود اسناد راهبردی دانست و گفت: با وجود غنی بودن سیاست‌های کلی اما در تدوین اسناد راهبردی و انتخاب اولویت‌ها دچار مشکل هستیم.
رحیم ممبینی قائم مقام سازمان برنامه و بودجه کشور در پنل اصلاح ساختارها و رفع ناترازی‌های بودجه ریزی در همایش اقتصاد ایران برنامه ریزی را پایه تمام علوم دانست و گفت: بودجه ریزی حلقه انتهایی نظام برنامه ریزی است. برنامه ریزی سلسله مراتبی دارد که باید به طور درست مستقر شود تا امور پیشرفت به طور صحیح پیش برود.
وی با تاکید بر اینکه راس این سلسله مراتب انسان است و با توجه به آموزه‌های دینی در سیاستگذاری‌های کلان دست پر داریم و بیش از ۴۰ سیاست کلی از سوی رهبر انقلاب ابلاغ شده که راه را به ما نشان می‌دهد اما در مراتب بعدی که بر عهده اجرا است مشکل داریم.
وی با تاکید بر ضرورت تدوین اسناد راهبردی علمی برای پیشبرد سیاست‌های کلی تصریح کرد: بعد از این مرحله راهبردها، سپس برنامه‌های بلند مدت، میان مدت و بودجه سالانه تدوین می‌شود و ما در اسناد راهبردی به بعد مشکلات جدی داریم که ناترازی‌ها حاصل آن‌ها است.
ممبینی با بیان اینکه در اسناد راهبردی به دو موضوع شرایط داخلی و خارجی توجه می‌شود تاکید کرد: اینها باید توسط جامعه نخبگانی تبیین شود و مبنای راهبردهای ما قرار گیرد و در نهایت تعداد بسیار محدودی راهبرد باید به صورت کاملا روشن و مشخص داشته باشیم.
وی با اشاره به فصول مختلف نظام طبقه‌بندی وظیفه‌ای بودجه‌بندی گفت: درباره تمام فصول سیاست‌های کلی مشخص است اما اسناد راهبردی مشخص نیست و ناترازی از آنجا ناشی می‌شود که بسیاری از بودجه ما به سمت مصارف غیر اولویت دار می‌رود چرا که بر مبنای یک راهبرد نبوده است.
به گزارش برنا؛ قائم مقام سازمان برنامه و بودجه با اعتقاد به اینکه برنامه‌های توسعه کشور نیز صرفا یک سری احکام است نه برنامه تاکید کرد: متناسب با توان مدیریت و توان مالی در بودجه ریزی باید اولویت‌ها تعیین شود و با همین تعیین اولویت‌ها بسیاری از مسائل ما حل می‌شود.