وزیر صنعت، معدن و تجارت جمهوری اسلامی ایران امضای موافقتنامه دائمی تجارت آزاد ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا را فصل تازه‌ای برای صنعتگران و تجار ایرانی دانست که از این طریق می‌توانند به بازاری بزرگ دسترسی پیدا کنند. عباس علی آبادی در بدو ورود به سن‌پترزبورگ در خصوص اهمیت و ابعاد مختلف موافقتنامه تجارت آزاد […]

وزیر صنعت، معدن و تجارت جمهوری اسلامی ایران امضای موافقتنامه دائمی تجارت آزاد ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا را فصل تازه‌ای برای صنعتگران و تجار ایرانی دانست که از این طریق می‌توانند به بازاری بزرگ دسترسی پیدا کنند.
عباس علی آبادی در بدو ورود به سن‌پترزبورگ در خصوص اهمیت و ابعاد مختلف موافقتنامه تجارت آزاد ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا که ساعاتی دیگر امضا خواهد شد، گفت: «بدون شک توسعه تجارت می‌تواند به روابط سیاسی و اجتماعی کشورها دوام و قوام ببخشد و برای گسترش روابط با اتحادیه اوراسیا که از جمله مهم‌ترین اجتماعات اقتصادی در همسایگی ماست، از سال‌ها پیش مذاکرات زیادی صورت گرفته که در حال حاضر شاهد به بار نشستن آن زحمات هستیم».
علی آبادی امضای موافقتنامه دائمی تجارت آزاد ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا را فصلی تازه برای صنعتگران و تجار ایرانی نامید که از طریق آن می‌توانند به بازاری بزرگ در همسایگی که روابط دیپلماتیک و سیاسی بسیار خوبی با هم دارند، دسترسی پیدا کنند.
وزیر صمت همچنین با اشاره به چالش‌های پیش روی تجار ایرانی خاطرنشان کرد که صنعتگران باید خود را برای رقابتی مفید و سازنده آماده کنند که می‌تواند توسعه‌دهنده فناوری و ظرفیت‌ها و توانایی‌ها باشد.
به گفته علی آبادی، در طول مدتی که ایران با اتحادیه موافقتنامه تجارت ترجیحی داشت، میزان مبادلات تجاری تا چند برابر افزایش پیدا کرد.
وی افزود: «این موافقتنامه همچنین فرصت خوبی برای تأمین نیازهای ایران فراهم می‌کند که در اتحادیه اوراسیا مزیت رقابتی دارند. ظرفیت‌های بسیار بالای ایران هم البته می‌تواند برای کشورهای اوراسیا جذاب باشد و برای صنعت‌گران ما فرصت بسیار خوبی است تا به بازاری دسترسی پیدا کنند که تشنه محصولات فناورانه ماست».
وزیر صمت همچنین گفت ایران این امتیاز را دارد که با محصولات حلال خود نیز با پنج کشور اتحادیه اوراسیا تجارت داشته باشد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با هدف مذاکره با برخی مقامات اتحادیه اقتصادی اوراسیا و امضای موافقتنامه دائمی تجارت آزاد جمهوری اسلامی ایران با اعضای این اتحادیه وارد سن‌پترزبورگ روسیه شد.
عباس علی‌آبادی که در این سفر توسط مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه و مهدی ضیغمی معاون وزیر صمت و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران همراهی می‌شود، در فرودگاه بین‌المللی پولکوو از سوی قائم مقام دولت سن‌پترزبورگ و سفیر ایران در روسیه مورد استقبال قرار گرفت.
وزیر صمت قرار است در سفر یکروزه به سن‌پترزبورگ، موافقتنامه تجارت آزاد جمهوری اسلامی ایران با اتحادیه اوراسیا را به نمایندگی از کشورمان امضا کند. بنا بر برنامه اعلامی، معاونان نخست وزیر کشورهای بلاروس، قزاقستان، روسیه، قرقیزستان و ارمنستان به عنوان اعضای اتحادیه اوراسیا در این آیین به نمایندگی از کشور خود این موافقتنامه را امضا خواهند کرد.
به گزارش ایرنا؛ آخرین نشست‌های مذاکره‌کنندگان طرفین برای نهایی کردن متن موافقتنامه روز یکشنبه سوم دی‌ماه در سن پترزبورگ برگزار شد.