معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهوری با بیان اینکه اقتصاد دیجیتال یکی از حوزه‌های پیشران کشور است، گفت: اقتصاد دیجیتال، یک اقتصاد مردمی است و دولت و حاکمیت به جای تصدی‌گری یک روش درست را انتخاب کرد که آن توسعه زیرساخت‌ها است. «روح‌الله دهقانی فیروزآبادی» در افتتاحیه بیست و چهارمین نمایشگاه تلکام اظهار […]

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهوری با بیان اینکه اقتصاد دیجیتال یکی از حوزه‌های پیشران کشور است، گفت: اقتصاد دیجیتال، یک اقتصاد مردمی است و دولت و حاکمیت به جای تصدی‌گری یک روش درست را انتخاب کرد که آن توسعه زیرساخت‌ها است.
«روح‌الله دهقانی فیروزآبادی» در افتتاحیه بیست و چهارمین نمایشگاه تلکام اظهار کرد: به لطف موج جهانی فناوری اطلاعات، اقتصاد دیجیتال در کشور مورد توجه ویژه قرار گرفته است و در ۲ دهه گذشته جریانی با توسعه زیرساخت‌های مخابراتی آغاز شد که به واسطه آن اقتصاد دیجیتال نیز توسعه یافت.
وی تاکید کرد: اقتصاد دیجیتال حدود ۱۵ درصد تولید ناخالص ملی کل دنیا را به خود اختصاص داده که یک‌هفتم اقتصاد جهان است اما در ایران این عدد تقریباً ۶ درصد یعنی حدود یک پانزدهم را به خود اختصاص داده است. اگر بخواهیم فرصت توسعه را اندازه‌گیری کنیم، اکنون نسبت به تولید ناخالص جهانی ۲ و نیم برابر فرصت توسعه داریم.
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهوری با بیان اینکه اقتصاد دیجیتال یکی از حوزه‌های پیشران کشور است، گفت: اقتصاد دیجیتال در کشور ما الان نسبت به متوسط جهانی ۲.۵ و نسبت به جمعیت تا ۵ برابر جای رشد. مسئله دیگر این است که حوزه اقتصاد دیجیتال از پایه با فناوری گره خورده است.
دهقانی فیروزآبادی خاطرنشان کرد: ما در ایران، اقتصادهای سنتی بسیاری داریم، اما خوشبختانه اقتصاد دیجیتال از روز نخست بر پایه فناوری شکل گرفت و دانش‌بنیان‌ترین اقتصادی که در کشور داریم، اقتصاد دیجیتال است. خوشبختانه اقتصاد دیجیتال نیاز به نیروی انسانی دارد که در کشور نیرو انسانی جوان با هوش و نسبت به دنیا ارزان قیمت را داریم که می‌توانند تاثیر شگرفی بر رشد اقتصاد کشور داشته باشند.
وی تصریح کرد: مردمی بودن اقتصاد دیجیتال، بُعد دیگری از این بخش است. اگر بگویند یک تجربه موفق اقتصادی- فناوری در کشور اسم ببرید قطعاً اقتصاد دیجیتال در راس قرار دارد، چرا که دولت و حاکمیت به جای تصدی‌گری یک روش درست را انتخاب کرد که آن توسعه زیرساخت‌ها است.
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهوری تاکید کرد: سهم بزرگی از اقتصاد دیجیتال را مردم و شرکت‌های خصوصی و بخش‌های عمومی توسعه داده‌اند. ما در معاونت علمی و فناوری نیز به این اعتقاد داریم که به جای تمرکز بر مواردی که موردعلاقه همه است به بخش‌های اقتصادی سر بزنیم که با نفوذ فناوری می‌تواند در آن بخش ارزش افزوده ویژه‌ای ایجاد کرد.
فیروزآبادی گفت: باید به این نکته توجه کرد که فناوری به همان اندازه که فرصت دارد تهدید نیز دارد. علاقه‌مندی شرکت‌های همسایه به جذب نیروی انسانی و سرمایه‌گذاری این خطر را گوشزد می‌کند که اگر برنامه‌ریزی دقیق برای توسعه اپراتورها و اصلاح تعرفه‌ها نداشته باشیم از این جریان عقب خواهیم ماند.
وی بیان کرد: معاونت علمی ستاد توسعه فناوری‌های ارتباطات و اتصال‌پذیری و ستاد اقتصاد دیجیتال را تاسیس کرده است. در کنار آن فعالیت ستاد توسعه هوش مصنوعی نیز مدتی قبل آغاز شد. با کمک تمامی این مسائل می‌توان از فرصت‌های این بخش استفاده کرد.
به گزارش ایرنا، بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی مخابرات، فناوری اطلاعات و اقتصاد دیجیتال (تلکام) شنبه ۲ لغایت ۵ دی‌ماه در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی آغاز برگزار می‌شود. این نمایشگاه محلی برای گردهمایی فعالان حوزه مخابرات، ارتباطات و فناوری اطلاعات است.