عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی ورودی ارز به کشور را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: مشکلات اقتصادی و ارزی کشور قابل حل و کنترل است. «جعفر قادری» در گفت‌وگو با برنامه روی خط اقتصاد رادیو اقتصاد در خصوص افزایش قیمت دلار، اظهار کرد: دلار هم مثل کالاهای دیگر تابعی از نظام […]

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی ورودی ارز به کشور را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: مشکلات اقتصادی و ارزی کشور قابل حل و کنترل است.
«جعفر قادری» در گفت‌وگو با برنامه روی خط اقتصاد رادیو اقتصاد در خصوص افزایش قیمت دلار، اظهار کرد: دلار هم مثل کالاهای دیگر تابعی از نظام عرضه و تقاضا است. در این راستا بخشی از این مسئله ناشی از انتظار تورمی است که منجر به افزایش قیمت دلار می‌شود.
وی تصریح کرد: وقتی انتظاراتی شکل می‌گیرد که احتمال دارد قیمت ارز افزایش پیدا کند، تقاضا نیز بیشتر می‌شود و متأسفانه عرضه‌کنندگان نیز عرضه را کم می‌کنند که همین مسئله منجر به افزایش قیمت ارز می‌شود.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس بیان کرد: بخش دیگر، شامل تغییرات نرخ تورم و تفاوت نرخ تورم داخلی نسبت به تورم بین‌المللی است. طبعاً وقتی نرخ تورم ما نسبت به تورم بین‌المللی افزایش یابد، تفاوت خود را در قیمت ارز نشان می‌دهد.
قادری اظهار کرد: شرایط کشور به‌گونه‌ای است که وضعیت دریافت ارزی مناسب است. صادرات نفت و غیرنفتی ما به شکل معمول دنبال می‌شود و خوشبختانه طبق آمار بانک مرکزی نیز میزان وصولی مطالبات ارزی به فرایند رشد اقتصادی کشور کرده است.
وی با ذکر این مطلب که اتفاقات منطقه‌ای و نگرانی روی اثرات این اتفاقات یک عده‌ای را تشویق می‌کند که مقادیری از ارز را خریداری و نگهداری کنند، گفت: از دیگر سوی برخی افراد دیگر نیز هستند که در عرضه ارز به بازار تعلل می‌کنند تا ببینند وضعیت بازار به چه سمتی پیش می‌رود.
قادری اظهار کرد: در حال حاضر وضعیت ارزی کشور مناسب است و محدودیت خاصی در این زمینه نداریم و این تصور که نرخ ارز، افزایش می‌یابد تصور درستی نیست.
عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس شورای اسلامی یادآور شد: وقتی می‌گوییم ذخایر ارزی ما مناسب است و میزان وصولی بهتر شده است به دلیل تعاملاتی است که ایجاد کرده‌ایم. به‌عنوان‌مثال عضویت در شانگهای و بریکس و باز شدن درهای اوراسیا و گشایش در ارتباطات با کشورهای همسایه قطعاً می‌تواند به فروش نفت و صنایع غیرنفتی و توسعه تولیدی ما کمک شایانی کند.
وی اظهار کرد: در حوزه کسب‌وکار نیز کارهای بیشتری باید انجام دهیم. در هفته‌های آینده نیز تلاش داریم با رفع مسائلی که در خصوص قانون تأمین مالی توسعه زیرساخت‌ها انجام می‌شود این طرح به قانون مبدل کنیم که قطعاً گشایش‌هایی زیادی را به دنبال دارد. باید تلاش شود که مبانی که برای ارتباط با کشورهای منطقه وجود دارد را از میان برداریم و فضا را برای تعامل بیشتر مساعد کنیم.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: از دیگر سوی باید زمینه را برای فعالیت فعالان بخش‌های اقتصادی فراهم کنیم و چشم‌انداز را به صورتی فراهم کنیم که سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی فضای بهتری برای سرمایه‌گذاری داشته باشند.
قادری افزود: در گزارش صندوق بین‌المللی پول فرایند مثبتی برای اقتصاد ایران در سال ۲۰۲۴ پیش‌بینی شده است. بسیاری از موانع ما در حال رفع شدن است و تلاش مجلس و دولت و حاکمیت برای باز شدن شرایط است که امکان استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی فراهم شود.
وی در پاسخ به این سؤال که چرا وضعیت درآمدی کشور همسایه غربی ما نسبت به ایران در حوزه نفتی بسیار بیشتر است، گفت: باید قبول کنیم که این‌گونه کشورها محدودیت ارزی و نقل‌وانتقال مالی و پولی و صادراتی ما را ندارند. به دلیل همین مسائل است که نتوانستیم در عرصه نفت و گاز سرمایه‌گذاری مناسبی انجام دهیم.
این نماینده مجلس افزود: هدف‌گذاری کرده‌ایم که حداقل باید ۲۰ هزار مگاوات اتمی در کنار خلیج فارس و دریای عمل و ۱۵ هزار مگاوات برق خورشیدی در کشور ۵ هزار مگاوات برق بادی در کشور نصب کنیم تا محدودیت‌های نفتی و گازی و برقی کشور را از بین ببریم.
قادری گفت: درست است که سرمایه‌گذاری در این حوزه‌ها می‌تواند سالانه میلیاردها دلار به خود اختصاص دهد و فشارهای ارزی را در حوزه‌های دیگر ایجاد کند؛ ولی قطعاً در آینده نه‌چندان دور این مسائل به ظرفیت‌های عظیمی برای توسعه کشور مبدل می‌شود و مسیر ما را برای توسعه شتابنده می‌کند.
وی گفت: مسائل و رویدادهای اخیر در سوریه و عراق و یمن می‌تواند تاثیراتی در حوزه اقتصادی بگذارد؛ ولی گشایش‌های اقتصادی ما در حال شکل‌گیری است که در کنار حل این تنش‌ها، گشایش‌های مذکور از جمله ارتباطات بیشتر با کشورهای عربی از جمله الجزایر و کویت که در حال رایزنی‌های پارلمانی با آن‌ها هستیم می‌تواند شرایط آینده را به نفع کشور تغییر دهد.
به گزارش ایرنا؛ عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پایان بیان کرد: مشکلات در کشور وجود دارد و حتی خشکسالی‌های اخیر نیز مشکلات را بیشتر می‌کند؛ ولی قطعاً این موارد محدود و قابل‌کنترل است و نگرانی خاصی برای حل مشکلات نداریم.