مدیر کل غرب آسیای سازمان توسعه تجارت گفت: ۱۵ بانک عراقی که با کشورهای تحریمی همکاری داشتند تنبیه شدند و اکنون امکان تبادلات ارزی از آن‌ها گرفته شده و تبادلات آن‌ها با دینار انجام می‌شود. عبدالامیر ربیعهاوی مدیر کل غرب آسیای سازمان توسعه تجارت در نشست شورای سیاستگذاری همکاری‌های ایران و عراق اظهار کرد: موضوع […]

مدیر کل غرب آسیای سازمان توسعه تجارت گفت: ۱۵ بانک عراقی که با کشورهای تحریمی همکاری داشتند تنبیه شدند و اکنون امکان تبادلات ارزی از آن‌ها گرفته شده و تبادلات آن‌ها با دینار انجام می‌شود.
عبدالامیر ربیعهاوی مدیر کل غرب آسیای سازمان توسعه تجارت در نشست شورای سیاستگذاری همکاری‌های ایران و عراق اظهار کرد: موضوع ترانزیت از کشور عراق که در چند سال گذشته با مشکلاتی مواجه بود اکنون برطرف شده است و تجار می‌توانند از طریق این کشور کالاهای خود را به سایر کشورها صادر کنند.
وی افزود: صادرات خدمات فنی مهندسی که طی سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۹ به این کشور با مشکلاتی مواجه بود اکنون شکل و شمایل جدیدی به خود گرفته است.
مدیر کل غرب آسیای سازمان توسعه تجارت ادامه داد: بخش مهمی از درآمدزایی صادراتی ما به این کشور از طریق خدمات فنی مهندسی بوده است که به دنبال تداوم و توسعه صادرات در این بخش هستیم.
ربیعهاوی تصریح کرد: بازار عراق شمایل جدیدی به خود گرفته است و ورود شرکت‌های بزرگ ایرانی و همکاری مشترک با شرکت‌های عراقی می‌تواند فرصت مناسبی برای تولید مشترک با این کشور باشد.
وی اظهار کرد: شرکت‌هایی که شرایط بازار عراق را درک کنند در این کشور موفق‌تر خواهند بود زیرا آن‌ها به دنبال خودکفایی در تولیدات خود بوده و از طرفی با تولید در کشور خود به دنبال صادرات هستند که شرکت‌های ایرانی می‌توانند در این زمینه نقش‌آفرینی داشته باشند.
مدیر کل غرب آسیای سازمان توسعه تجارت گفت: سیاست کاهش واردات عراق و ایجاد ممنوعیت برای واردات برخی از محصولات کشاورزی و حتی صنعتی، مشکلاتی را برای صادرکنندگان ایرانی ایجاد کرده است.
وی ادامه داد: برای حضور پررنگ‌تر در کشور عراق نمایشگاه‌های متعددی توسط ایران در این کشور برگزار می‌شود به طوریکه ۲۰ نمایشگاه در این کشور داریم. همچنین رویدادهای تجاری ایران در این کشور برگزار و هیئت‌های تجاری از کشورمان به این کشور اعزام می‌شود.
ربیعهاوی با اشاره به سفر اخیر وزیر صمت ایران به عراق گفت: در این سفر با مقامات مختلف عراقی مذاکره و نتایج و راهکارهای خوبی برای رفع مشکلات تبادلات ارزی با این کشور حاصل شد.
مدیر کل غرب آسیای سازمان توسعه تجارت در ارتباط با مشکلات ارزی که بابت تحریم‌های آمریکا در عراق وجود دارد تصریح کرد: بخش خصوصی عراق قدرتمند است و می‌تواند در تصمیم‌سازی‌ها نقش‌آفرینی داشته باشد و حتی به تصمیماتی که دولت این کشور می‌گیرد اعتراض کند.
> عراق ارز رسمی به ۵ کشور تحریمی نمی‌دهد
وی بیان کرد: با رایزنی‌هایی که با بخش خصوصی عراق از جمله اتاق بازرگانی این کشور صورت می‌گیرد می‌تواند با اعتراض به سیاست‌های ارزی، شرایط را برای تسهیل مبادلات تجاری فراهم کند تا امکان اختصاص ارز رسمی این کشور در تبادلات تجاری با ایران فراهم شود.
ربیعهاوی ادامه داد: بر اساس قوانین موجود در عراق که ناشی از سیاست‌های تحریمی آمریکا است به ۵ کشور تحریمی از جمله ایران ارز رسمی این کشور تعلق نمی‌گیرد.
مدیر کل غرب آسیای سازمان توسعه تجارت افزود: با مقامات رسمی عراق از جمله نخست وزیر و وزیر تجارت این کشور رایزنی‌هایی داشته‌ایم و قول‌های مساعدی داده شده اما بخش خصوصی عراق از جمله اتاق بازرگانی برای رفع این مشکل می‌تواند اثرگذارتر باشد.
ربیعهاوی گفت: ۱۵ بانک عراقی که با کشورهای تحریمی همکاری داشتند تنبیه شدند و اکنون امکان تبادلات ارزی از آن‌ها گرفته شده و تبادلات آن‌ها با دینار انجام می‌شود.
مدیر کل غرب آسیای سازمان توسعه تجارت گفت: در صورتی که با بخش خصوصی عراق نشست و مذاکره داشته باشیم امیدواریم این مشکلات رفع شود.
ربیعهاوی اظهار کرد: سایر کشورهای رقیب ایران در بازار عراق مانند ترکیه و عربستان تسهیلاتی برای جایگزینی ایران ارائه می‌کنند.
به گزارش تسنیم؛ مدیرکل غرب آسیای سازمان توسعه تجارت تاکید کرد: برای رفع مشکلات صادرات به این کشور برنامه ایجاد صندوق مشترک برای صادرات خدمات فنی مهندسی نیز داریم که در صورت موافقت طرف عراقی می‌توانیم صدور ضمانتنامه و حتی تسهیلات ارزی ایجاد کنیم.