آفتاب یزد – گروه شبکه: باز آلودگی هوا شدت گرفت و مدارس تعطیل و ماموریتهای اورژانس را افزایش داد. وضعیت هوای تهران دوباره قرمز شده و نفس بسیاری در کلانشهرهای مختلف ازجمله تهران به شماره درآمده است، بازهم جولان ذرات معلق در هوای پایتخت که کسی آن را گردن نمیگیرد را شاهد هستیم. آلودگی هوا […]
آفتاب یزد – گروه شبکه: باز آلودگی هوا شدت گرفت و مدارس تعطیل و ماموریتهای اورژانس را افزایش داد. وضعیت هوای تهران دوباره قرمز شده و نفس بسیاری در کلانشهرهای مختلف ازجمله تهران به شماره درآمده است، بازهم جولان ذرات معلق در هوای پایتخت که کسی آن را گردن نمیگیرد را شاهد هستیم. آلودگی هوا چندین سال است که مهمان ناخوانده بسیاری از شهرهای کشور شده و سالانه مرگ و میر زیادی را به همراه دارد. خودروهای غیر استاندارد، موتورسیکلتهای از رده خارج، کارخانههای آلاینده، بنزین و سوختهای فسیلی و… دست به دست اینورژن یا وارونگی هوا در فصل پاییز داده است تا آلودگی هوا در ایران سومین علت مرگ و میر باشد. مسئولان وزارت بهداشت هر سال آمار ۲۰ هزار مرگ منتسب به آلودگی هوا را تکرار میکنند. ۲۰ هزار نفر یک عدد نیست. اسم و هویت است هر کدام یک شهروند و عضو یک خانوادهاند. پدر، مادر، پسر یا دختر کسی است. به گفته بسیاری از کارشناسان خسارتهای آلودگی هوا در دنیا فقط به علت از کارافتادگی افراد از ۱۴۴ میلیارد دلار فراتر رفته و در ایران سالانه حدود ۸.۲ میلیارد دلار به کشور خسارت میزند که ۸۰۰ میلیون دلار آن در بخش بهداشت و درمان است. ۱۲.۶ درصد مرگهای زودرس در ایران به علت آلودگی هواست که بیشتر آن در ۲۷ کلانشهر مثل تهران رخ میدهد. تهران در سال جاری تهران از ابتدای سال ۹ روز هوای پاک، ۱۷۹ روز هوای قابل قبول، ۶۱ روز هوای ناسالم برای گروههای حساس جامعه و ۷ روز هوای ناسالم برای همه افراد داشته است. قانون هوای پاک سالها است تصویب شده ولی اجرای آن هیچ وقت به صورت کامل اجرا نشده است. برخی آن را در اولویت نمیدانند و برخی میگویند بودجه کفایت نمیکند. سوده نجفی، عضو شورای شهر تهران میگوید؛ شهروندان بدانند که یکی از دلایل آلودگی هوای شهر تهران در ۶ ماه دوم سال مازوت سوزی و موارد اینگونه است، موضوعی که بارها توسط مسئولان مربوطه تکذیب شده و مورد تأیید قرار نگرفته است. علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست هفته گذشته در مورد آلودگی هوا گفت: ما هم از آلودگی هوا خسته شدهایم و رویمان نمیشود در موردش با مردم صحبت کنیم. وی افزود: فرزندان و خانواده ما هم در همین شهر زندگی میکنند. تخصیصنیافتنِ اعتبارات کافی علت اجرا نشدن احکام قانون هوای پاک است. باید دستگاهها را مکلف کنیم که اتفاقهای خوبی برای کنترل آلودگی هوا بیفتد و کاری در عمل انجام شود و اینقدر برای مردم کلمات تکراری نگوییم.
منشاء آلودگی این روزهای تهران و کلانشهرها چیست؟
اما داریوش گلعلیزاده رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست در گفتوگو با مهر درباره موضوع آلودگی هوا اظهار داشت: متاسفانه خانم سوده نجفی عضو شورای شهر تهران اطلاعات به روزی در مورد قضیه موضوع مازوت سوزی نداشته است. براساس بررسیهایی که سازمان حفاظت محیط زیست انجام گرفته نه تنها در تهران بلکه در اصفهان، اراک و کرج هم مازوت سوزی توسط نیروگاهها نداشتهایم. وی افزود: مشکل آلودگی هوا مانند سالهای گذشته منابع متحرک و ساکن است نیروگاهها مازوت سوزی ندارند ولی سالانه به تعداد خودروهای فرسوده افزوده میشود و سن خودروهای فرسوده قبلی هم افزایش یافته است. گل علیزاده ادامه داد همچنین فقط طی سال گذشته یک میلیون خودروی نوشماره به وسایل نقلیه کشور افزوده شده ولی فقط ۲۰ هزار و ۸۰۰ خودروی فرسوده از رده خارج شده است. وی با اشاره به اینکه در کلان شهرها وضعیت سوخت متناسب با یورو ۴ و یورو ۵ است گفت: وقتی وارونگی دما ایجاد شود آلایندههای حداقلی هم به دلیل اینکه امکان تخلیه هوای آلوده وجود ندارد
انباشت میشود.
تحریمها باعث شده نتوانیم زیرساختها را به روز کنیم
رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه راهکار برون رفت از معضل آلودگی هوا اجرای کامل قانون هوای پاک است، گفت: متاسفانه بسیاری از مفاد قانونی طی دو دهه گذشته اجرا نشده است. توسعه حمل و نقل عمومی مدیریت سوخت و اصلاح مصرف سوخت از جمله مسائلی است که باید مورد توجه قرار گیرد متأسفانه تحریمها باعث شده که فناوری در زمینه مقابله با آلودگی هوا به روزرسانی نشود و وضعیت خودروها و نیروگاهها بهبود یابد. وی بیان داشت: توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی، توسعه نیروگاههای تجدیدپذیر خارج کردن، خروج خودروهای فرسوده سه راهکار بهبود وضعیت هوا خواهد بود.
انتقاد از حرفهای متناقض در خصوص مازوت سوزی
در این میان عضو فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آمارها در طی سالهای اخیر خبر از رشد تولید میزان دی اکسید گوگرد حاصل از سوخت مازوت را میدهد، گفت: در میانه متهمانی همچون بنزین آلوده و خودروهای بیکیفیت و در نهایت مصرف گرایی شهروندان مازوت سوزی به فکر کسی هم خطور نمیکند، حتی به اندازه یک اپسیلن! معین الدین سعیدی در گفتگو با خانه ملت در مورد نقش مازوت سوزی در آلودگی هوای کلانشهرها، گفت: دومینوی آلودگی هوا در شهرهای بزرگ به ویژه در فصول سرد سال تبدیل به کلاف سردرگمی شده که با اصطلاحاتی همچون پدیده وارونگی هوا مسئله را گنگ و مبهم کرده است، در میانه متهمانی همچون بنزین آلوده و خودروهای بیکیفیت و در نهایت مصرف گرایی شهروندان مازوت سوزی به فکر کسی هم خطور نمیکند، آن هم با اطلاعاتی که از وزارتخانههای مختلف در اختیار عموم رسانهها قرار میدهند و با تیترهای ریز و درشت اعلام میکنند مازوت سوزی نداریم حتی به اندازه یک اپسیلن! چرا که مستندی در خصوص مصرف این آلاینده در تهران و یا سایر کلانشهرها ارائه نمیشود.
مازوت سوزی به دلیل بدهی دولت
نماینده مردم چابهار، نیکشهر، کنارک وقصرقند در مجلس با اشاره به بدهی سنگین وزارت نیرو به نیروگاهها، افزود: بدهی وزارت نیرو به نیروگاهداران بخش خصوصی در سالهای اخیر موجب شده، سرمایهگذاری بخش خصوصی در زمینه تولید برق جذابیت خود را از دست بدهد و با کاهش چشمگیری مواجه شود، در بخش صنایع از نوع بزرگ گرفته تا کوچک حتی هتلها و مراکز تجاری به دلیل کاهش بخش درآمدی خود اقدام به تقلیل هزینهها و تعدیل نیرو کرده و یا شروع به مازوتسوزی کردهاند. عضو فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با انتقاد از بیتوجهی سازمانها و وزارتخانههای مرتبط به اجرای قانون هوای پاک، یادآور شد: طبق قانون هوای پاک تا سال ۱۴۰۳ باید گوگرد ناشی از مصرف مازوت به حداقل میزان خود میرسد و نیروگاهها ملزم به نصب فیلتر و سرمایهگذاری برای تهیه دستگاههای کنترلکننده میزان تولیدات آلایندهها بودند.
دوگانگی اعتبارات بودجهای در مازوت سوزی
نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه آمارها طی سالهای اخیر خبر از رشد تولید میزان دی اکسید گوگرد حاصل از سوخت مازوت را میدهد، گفت: در دهههای اخیر در کلانشهرهایی همچون تهران، اراک، اصفهان و…. شاهد رشد آلایندههایی همچون گوگرد بودیم که نشات گرفته از مازوت سوزی است، از طرفی در فصل بودجهبندی اعتبارات کلانی برای حل معضل آلودگی هوا اختصاص داده میشود که بخشی از آن باید در راستای ممانعت از مازوت سوزی هزینه میشد.
معادله نامبهم مازوت سوزی
عضو کمیسیون کشاورزی در مجلس یازدهم با اشاره به صحبتهای رئیس سازمان محیط زیست، تاکید کرد: سلاجقه رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست در گفتگویی تاکید میکند «نمیتوانم قول بدهم در زمستان مازوتسوزی نداشته باشیم» در صورتی که در سالهای اخیر تاکنون، مسئله مازوتسوزی به عنوان یکی از علل آلودگی مضاعف هوای تهران مطرح شد، اما صحت این موضوع مشخص نیست. برخی مسئولان حوزه سلامت این موضوع را تایید و برخی مدیران حوزه محیط زیست مازوتسوزی در تهران را رد میکنند. این نماینده مردم در مجلس یازدهم با تاکید بر اینکه مازوت سوزی به عنوان اتفاقی تکراری جلوه داده میشود، تصریح کرد: در تابستان با قطع مکرر برق روبرو بودیم که خساراتی به بار آورد و افت فشار ناشی از گاز را در زمستان با کمبود منابع گازی تجربه کردیم که همین اتفاقات بیتردید مسیری برای مازوت سوزی برای کشوری که سرشار از انرژی است را رقم زد.
مازوت سوزی در تهران نداریم
اما معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه اطراف تهران مازوت سوزی نداریم، از برنامهریزی جهت راهاندازی تصفیه خانه صنایع برای رفع بوی نامطبوع اطراف فرودگاه امام خمینی (ره) تا پایان دولت سیزدهم خبر داد. علی سلاجقه در گفتگو با ایرنا درباره مازوت سوزی در اطراف تهران و اثر آن بر آلودگی هوای پایتخت در فصول سرد سال گفت: در موضوع مازوتسوزی نیروگاهها بیشتر جنبه روانی آن برای مردم مطرح بوده زیرا که هنوز درصد نقش مازوت در جو و آلایندگی تاکنون مشخص نشده است. معاون رئیسجمهور تاکید کرد: البته مازوت سوزی در نخستین فرصت در دستور کار قرار گرفت ولی تاکنون شواهدی دالبر مازوتسوزی در تهران نداریم. رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درهرحال خاطرنشان کرد که ممکن است در شرایط سخت برخی دستگاههای ذیربط مانند شورای عالی امنیت ملی دستورات خاصی صادر کنند اما در حال حاضر در اطراف تهران مازوت سوزی نداریم.
Saturday, 27 April , 2024