یکی از چالش‌های مطرح‌شده در سطوح کارشناسی و مدیریتی در سال‌های گذشته، نحوه حفظ و نگهداشت تولید در میدان گازی پارس جنوبی با توجه به کاهش فشار طبیعی گاز و به تبع آن افت تولید در مخزن بوده است. دو منبع برای تامین گاز در کشور وجود دارد. منبع اصلی میدان پارس جنوبی است که […]

یکی از چالش‌های مطرح‌شده در سطوح کارشناسی و مدیریتی در سال‌های گذشته، نحوه حفظ و نگهداشت تولید در میدان گازی پارس جنوبی با توجه به کاهش فشار طبیعی گاز و به تبع آن افت تولید در مخزن بوده است.
دو منبع برای تامین گاز در کشور وجود دارد. منبع اصلی میدان پارس جنوبی است که حدود ۷۰ درصد از گاز مورد نیاز کشور را تامین می‌کند. این رقم بین ۶۸ تا ۷۴ درصد بر حسب فصل، ماه، انواع تعمیرات دوره ای، ظرفیت و برنامه تولید تغییر می‌کند. اما رقم ۷۰ درصد تصویر مناسبی از سهم این میدان ارائه می‌کند. همچنین ۳۰ درصد از گاز مصرفی کشور نیز از سایر منابع و میدان‌ها و تاسیسات فراهم می‌آید.
در حال حاضر ۲۷ بلوک گازی پارس جنوبی در مدار تولید قرار دارد و دو بلوک فاز ۱۱ نیز در حال توسعه است. نزدیک به ۷۰۵ میلیون مترمکعب در روز گاز طبیعی از این میدان برداشت می‌شود.

هیچ پروژه‌ای در کشور مهم‌تر از فشار افزایی پارس جنوبی نیست
یکی از چالش‌های مطرح‌شده در سطوح کارشناسی و مدیریتی در سال‌های گذشته، نحوه حفظ و نگهداشت تولید در میدان گازی پارس جنوبی با توجه به کاهش فشار طبیعی گاز و به تبع آن افت تولید در مخزن بوده است.
این چالش به‌ویژه به‌دلیل نقش کلیدی میدان گازی پارس جنوبی در امنیت انرژی کشور اهمیت دوچندان یافته است و به همین دلیل در سال‌های گذشته، شرکت ملی نفت ایران با بهره‌گیری از مشاوران خارجی و داخلی تلاش کرده است تا موثرترین راهکارهای پاسخ به این چالش را از زوایای مختلف فنی، مالی، زمانی، اجرایی و عملیاتی بررسی و عملیاتی کند.
وزیر نفت در آیین آغاز رسمی برداشت گاز از فاز ۱۱ پارس‌جنوبی گفت: هیچ پروژه‌ای در حال حاضر مهمتر از پروژه استراتژیک فشارافزایی در میدان مشترک پارس جنوبی در کشور و صنعت نفت نیست؛ اگر این پروژه طی سه تا چهار سال آینده انجام نشود، در این میدان شاهد افت فشار محسوسی خواهیم بود.
رضا نوشادی مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران، اذعان داشت که در میدان گازی پارس جنوبی به عنوان میدان مشترک، فشارافزایی اولویتی مضاعف دارد، هرچند که به دلیل بی‌توجهی دولت قبل در زمینه فشار افزایی، هرچقدر سریع‌تر در این زمینه اقدام کنیم، باز هم دیر عمل شده است.
وی اذعان داشت که با توجه به توان بالای داخلی در زمینه تولید کمپرسور مورد نیاز، توان تولید تجهیزات مورد نیاز فشارافزایی وجود دارد. نوشادی همچنین گفت: فشارافزایی از میادین گازی کشور، تاثیر بسیار مهم و جدی‌ای در تامین امنیت و انرژی پایدار کشور دارد.

دولت سیزدهم متولی فشار افزایی در پارس جنوبی
واقعیت این است که سهل انگاری دولت قبل درعدم توسعه صنعت گاز، از بی‌توجهی به فشارافزایی گرفته تاعدم سرمایه گذاری، منجر به بروز ناترازی گاز در کشور شده است.
ناترازی گاز در فصل سرد سال را می‌توان یکی از مشکلات سال‌های اخیر دانست که از دولت قبل به دولت سیزدهم به ارث رسیده است. ناترازی گاز به دلیل فاصله بین تولید و مصرف گاز به وجود می‌آید. گفته می‌شود که دولت گذشته در سه سال پایانی عملکرد خود فقط ۴۷۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی برای توسعه صنعت نفت جذب کرده است.
فریدون حسنوند اظهار داشت: تجهیزات و امکانات فشارافزایی باید در سکوهای پارس جنوبی نصب شوند تا علاوه بر انتقال گاز از دریا به خشکی، مشکل افت فشار نیز رفع شود.
رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: در راستای نصب تجهیزات فشارافزایی، نکات مهمی باید مورد توجه قرار گیرد که زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری و همچنین روش‌های تامین مالی پروژه و روش‌های تامین تجهیزات باید مورد توجه و حساسیت قرار گیرد.
تجارب گذشته ما نشان داده است که دست‌یابی به اهداف بزرگ، مستلزم تلاش و باور به دانش و توان فنی و مهندسی داخلی در کنار استفاده هوشمندانه از ظرفیت‌های همکاری بین‌المللی است. تحقق اهداف همچنین نیازمند حمایت و همراهی همه کسانی است که دل در گرو مهر این آب و خاک داشته و مشفقانه برای توفیق بیشتر این پروژه مهم و راهبردی، به‌ویژه در شرایط کنونی، تلاش می‌کنند.
به گزارش برنا؛ تردیدی نیست که ارکان مختلف صنعت نفت و گاز، وزارت نفت، مدیریت شرکت ملی نفت و مدیران عالی و کارشناسان شرکت نفت و گاز پارس، مهم‌ترین ذی‌نفعان و همراهان ما در دست‌یابی به این هدف مهم هستند. امید است بار دیگر، در اجرای این پروژه توفیق یابیم تا شاهد دیگری برای اثبات ظرفیت و توان بخش خصوصی داخلی در تأمین نیازهای فنی و مهندسی کشور فراهم شد.