وزیر راه و شهرسازی گفت: استفاده از شرکت‌های دانش بنیان در کریدورها علاوه بر بخش‌های زیرساختی باید، حوزه نرم افزاری از جمله صدور بارنامه و تسهیل تردد در پایانه‌های مرزی و… را هم شامل شود. مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در رویداد و نمایشگاه شرکت‌های دانش بنیان حوزه مسکن و حمل که با حضور […]

وزیر راه و شهرسازی گفت: استفاده از شرکت‌های دانش بنیان در کریدورها علاوه بر بخش‌های زیرساختی باید، حوزه نرم افزاری از جمله صدور بارنامه و تسهیل تردد در پایانه‌های مرزی و… را هم شامل شود.
مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در رویداد و نمایشگاه شرکت‌های دانش بنیان حوزه مسکن و حمل که با حضور روح الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی و فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور و محمدصادق خیاطیان رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد، بر آمادگی وزارت راه و شهرسازی برای همراهی با صندوق نوآوری و شکوفایی و شرکت‌های دانش بنیان تاکید کرد و گفت: گستره وزارت راه و شهرسازی برای حضور شرکت‌های دانش بنیان و استفاده از ظرفیت‌های آن‌ها در حوزه‌های روش‌های تامین مالی، مصالح ساخت، ارزان‌سازی و… در پروژه بزرگ نهضت ملی مسکن بالاست.
وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: وزارت راه و شهرسازی به عنوان پیشران پیشرفت کشور است، پروژه نهضت ملی مسکن که بزرگترین پروژه ساخت و ساز است در دست دارد که در حوزه تامین مصالح، روش‌های تامین مالی، سرعت و کیفیت ساخت و… با توجه به اینکه ساخت مسکن‌های ویلایی و یک طبقه حیاط دار در این طرح در نظر گرفته شده، نیازمند دانش و فناوری روز است.
بذرپاش با اشاره به بزرگی ابعاد طرح نهضت ملی مسکن گفت: در کل پروژه مسکن مهر ۸ هزار هکتار زمین تامین شد، اما تا بیش از ۵۲ هزار هکتار زمین در نهضت ملی مسکن تامین شده و برای اضافه شدن ۵۰۰ هزار زمین روستایی فقط تا پایان امسال هدفگذاری شده است.
وی افزود: این ارقام نشان دهنده ابعاد بزرگ پروژه نهضت ملی مسکن است و قطعا باید در قیمت تمام شده ساخت و روش‌های نوین تامین مالی از ظرفیت‌های صندوق نوآوری و شکوفایی استفاده کنیم.
بذرپاش ضمن تاکید بر اهمیت جمع آوری اطلاعات مربوط به املاک در حوزه مقابله با احتکار خانه و زمین، گفت: طبق مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری هر زمینی که ۱۰ سال از پروانه ساخت مسکونی آن گذشته و مالک به ساخت اقدام نکرده باشد، در این شورا تغییر کاربری خواهد گرفت و این گام بلندی برای مقابله با احتکار زمین است.


وزیر راه و شهرسازی یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت مسکن را احتکار به دلیل اجرا نشدن قانون مالیات بر خانه‌های خالی با وجود تصویب در سال‌های گذشته دانست و افزود: کشورهای مختلف دنیا از این روش برای ساماندهی و کنترل بازار مسکن استفاده می‌کنند.
وی سامانه شناسایی زمین‌های معطل مانده برای ساخت را از دیگر راهکارها دانست و افزود: برای آنکه بتوانیم در بخش قیمت مسکن ورود موفقیت‌آمیزی داشته باشیم به شناسایی احتکارهای حوزه زمین و ملک وعدم عرضه آن‌ها در بازار است.
بذرپاش درخواست کرد طی جلسه‌ای با حضور همه مدیران بخش مسکن، پلتفرم‌های که می‌توانند در حوزه صنعتی‌سازی کمک کنند، معرفی شود.
وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: وام ساخت مسکن در بخش صنعتی را به ۳۵ درصد بیشتر از وام نهضت ملی مسکن افزایش داده‌ایم و در شورای پول و اعتبار تصویب شده است.
وی یادآور شد: آیین نامه نحوه تعامل وزارت راه و شهرسازی با شرکت‌های دانش بنیان در حوزه مسکن و حمل‌ونقل به تصویب رسیده است.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در آستانه هفته پژوهش قرار داریم، گفت: وزارت راه و شهرسازی به عنوان پیشران پیشرفت کشور دو رکن فناور پایه بودن و مردم پایه بودن دارد که اجرای رکن فناورانه بودن نیازمند تجدید نظر در رویکردهای ماست و باید تحولی در رفتارهای مدیریتی ما برای اجرای اسناد، مقررات و توافق نامه‌ها و بخشنامه‌ها ایجاد شود.
بذرپاش در ادامه سخنان خود اظهار کرد: در بخش حمل‌ونقل، کلان پروژه ایران راه را در دستور کار داریم و برای اینکه بدانیم وضعیت ما در کریدورهای بین المللی و منطقه‌ای چگونه است باید ترانزیت، ظرفیت‌های ثروت آفرینی ترانزیت و میزان افزایش آن در یک سال اخیر را بررسی کنیم که سیاست همسایگی با کشورهای همسایه و توافقات انجام شده در یک سال اخیر چقدر سهم ترانزیت ما را افزایش داد، کدام محورهای ترانزیتی برای ما تهدید است و کدام فرصت.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: ترانزیت وزنی کشور ما ۳۳ درصد افزایش یافته که نشان می‌دهد تعاملات ما با کشورهای منطقه نتیجه داده است و کشورهایی مثل روسیه خود به افزایش میزان حمل و ترانزیت کالاها از طریق ایران اذعان کرده‌اند.
وی در خصوص زیرساخت‌های حمل‌ونقل و ترانزیت کشور توضیح داد: از همه ظرفیت‌ها برای توسعه کریدورهای حمل‌ونقلی دریایی، ریلی، زمینی و هوایی باید استفاده کنیم. پروژه رشت به کاسپین را باید تا پایان سال به اتمام برسانیم تا از دریای جنوب به دریای آزاد متصل شویم و حتما باید شهر فرودگاهی مناسب داشته باشیم.
بذرپاش تاکید کرد: راه آهن چابهار – زاهدان به سرخس در اولویت فورق دولت و وزارت راه و شهرسازی قرار دارد و پروژه شلمچه – بصره که می‌تواند یک شاهراه ترانزیتی برای اتصال به مدیترانه باشد بعد از ۴۵ سال به نتیجه رسید.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: عملیات اجرایی پروژه رشت با آستارا در توافق با روسیه از ابتدای سال میلادی جدید آغاز خواهد شد و توافق با ارمنستان منجر شد که برای اولین بار با شرکت‌های ایرانی قرارداد بیش از ۲۰ میلیون دلاری برای تکمیل کریدورهای گذرگاهی شمال به جنوب منعقد شود.
وی توافق با ترکمنستان برای انعقاد قرارداد راهسازی با شرکت‌های ایرانی به میزان ۵۵۰ میلیون دلار را در تاریخ کشور بی‌سابقه دانست و گفت: این قراردادها هم نقش کریدوری ایران را تکمیل می‌کند و هم منجر به حضور و معرفی ایرانی‌ها در دنیا خواهد شد.
به گفته بذرپاش، استفاده از شرکت‌های دانش بنیان در کریدورها علاوه بر بخش‌های زیرساختی باید، حوزه نرم افزاری از جمله صدور بارنامه و تسهیل تردد در پایانه‌های مرزی و… را هم شامل شود و نرم‌افزار توسعه و رونق ترانزیت باید در کنار توسعه زیرساخت‌های ریلی، جاده‌ای، هوایی و دریایی توسعه یابد. گفتنی است رویداد و نمایشگاه شرکت‌های دانش بنیان حوزه مسکن و حمل و نقل به منظور امضای توافق نامه‌های سه جانبه و ارائه دستاوردهای بیش از ۵۰ شرکت دانش بنیان در حوزه ساختمان و حمل و نقل برگزار شد.
به گزارش میزان؛ در این رویداد تعدادی از شرکت‌های دانش بنیان به ارائه دستاوردها و نوآوری‌های خود در حوزه مسکن و حمل‌ونقل پرداختند.