رئیس‌کل بانک مرکزی با بیان اینکه دولت قصد تغییر در سود سپرده بانکی را ندارد، گفت: در جلسه شورای عالی مسکن مقرر شد بانک‌هایی که به افراد معرفی شده از سوی سامانه وزارت راه، وام پرداخت نکرده‌اند جریمه شوند. «محمدرضا فرزین» در حاشیه نشست هیئت دولت با اشاره به تغییرات اساسی در مجوز صرافی‌ها این […]

رئیس‌کل بانک مرکزی با بیان اینکه دولت قصد تغییر در سود سپرده بانکی را ندارد، گفت: در جلسه شورای عالی مسکن مقرر شد بانک‌هایی که به افراد معرفی شده از سوی سامانه وزارت راه، وام پرداخت نکرده‌اند جریمه شوند.
«محمدرضا فرزین» در حاشیه نشست هیئت دولت با اشاره به تغییرات اساسی در مجوز صرافی‌ها این اقدام را در راستای نظارت بیشتر بانک مرکزی اعلام کرد و گفت: به زودی قانون و مقررات جدید تأیید صرافی‌ها اعلام خواهد شد.
رئیس‌کل بانک مرکزی، مسیر مبادلات بانکی میان ایران و عربستان را تسهیل‌گر روابط اقتصادی تهران- ریاض دانست و گفت که با قطعی شدن و به نتیجه رسیدن مذاکرات بانکی بین دو کشور نتیجه آن اعلام خواهد شد.
فرزین درباره اصلاح نرخ سود سپرده از سوی شورای پول و اعتبار هم گفت: نرخ سود سپرده ابلاغ شده است و بانک‌هایی که خارج از مقررات بانک مرکزی عمل می‌کنند، متخلف هستند و پرونده‌های آن‌ها به کمیته انضباطی بررسی می‌شود. دولت قصد تغییر در سود بانکی را ندارد.
وی درباره قانون جهش مسکن هم توضیح داد: در جلسه شورای عالی مسکن این موضوع با حضور رئیس‌جمهور بررسی و قرار شد درباره بانک‌هایی که به افراد معرفی شده از سوی سامانه وزارت راه، وام پرداخت نکرده‌اند، جریمه شوند. ولی اگر فردی به بانک معرفی نشده یا سامانه راه‌اندازی نشده باشد که نمی‌توان بانک را جریمه کرد.
فرزین درباره افزایش اختیارات هم توضیح داد: قانون افزایش اختیارات پس از اصلاحیه‌های مجمع تشخیص مصلحت به مجلس ابلاغ و پس از آن هم به زودی به دولت ابلاغ خواهد شد.
رئیس کل بانک مرکزی افزود: این قانون تلاش می‌کند اختیارات جدیدتری به بانک مرکزی دهد که این گام خوبی به سمت افزایش استقلال و اقتدار بانک مرکزی است که این خود به بهتر شدن سیاست‌های پولی، نظارت بر بانک‌ها و سیاست‌های لازم برای کنترل تورم کمک می‌کند.
وی درباره تخلف بانک‌ها در زمینه پرداخت وام‌های ازدواج و فرزندآوری گفت: درباره این وام‌ها یک تکلیف سالانه برعهده بانک‌ها گذاشته شده است و تا پایان سال نظام بانکی باید بتواند آن‌ها را اجرایی کند. تلاش ما این است که تکلیف تعیین شده، محقق شود و اگر بانکی تعهد خود را انجام نداده باشد، بررسی خواهد شد.
فرزین درباره کاهش رشد نقدینگی تا پایان سال گفت: ابتدای سال اعلام کردیم که درباره میزان نقدینگی، نرخ ۲۵ درصد هدف‌گذاری شده است و تاکنون از ۴۲ درصد به ۲۴.۴ درصد کاهش یافته است. هرچند با نزدیک شدن به پایان سال فشار روی نقدینگی افزایش پیدا می‌کند اما امیدواریم در حدود ۲۵ درصد نرخ نقدینگی را حفظ کنیم.
به گزارش ایرنا؛ رئیس بانک مرکزی درباره افزایش میزان تسهیلات ازدواج گفت که این موضوع را بررسی خواهیم کرد.