مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی کلان شرکت مادرتخصصی برق حرارتی گفت: حدود ۱۵ هزار مگاوات نیروگاه گازی با قابلیت تبدیل به واحدهای سیکل ترکیبی در کشور وجود دارد که با احداث واحد بخار آن‌ها سالانه بیش از ۱۱.۵ میلیارد مترمکعب در مصرف سوخت صرفه‌جویی خواهد شد. هادی مدقق با بیان اینکه متوسط راندمان نیروگاه‌های حرارتی کشور بالای […]

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی کلان شرکت مادرتخصصی برق حرارتی گفت: حدود ۱۵ هزار مگاوات نیروگاه گازی با قابلیت تبدیل به واحدهای سیکل ترکیبی در کشور وجود دارد که با احداث واحد بخار آن‌ها سالانه بیش از ۱۱.۵ میلیارد مترمکعب در مصرف سوخت صرفه‌جویی خواهد شد. هادی مدقق با بیان اینکه متوسط راندمان نیروگاه‌های حرارتی کشور بالای ۳۹ درصد است و در قیاس با کشورهای دیگر وضعیت مناسبی در این حوزه داریم، افزود: ۱۵ هزار مگاوات نیروگاه گازی در کشور وجود دارد که می‌تواند با احداث واحدهای بخار در آن‌ها تبدیل به سیکل ترکیبی شود و موجب توسعه ظرفیت نیروگاهی بدون مصرف سوخت و افزایش راندمان شوند. وی با اشاره به اینکه احداث این واحدها منجر به افزایش هفت هزار و ۴۰۰ مگاواتی ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی خواهد شد، ادامه داد: در حال حاضر از این میزان ظرفیت، برنامه احداث یک هزار و ۶۰۰ مگاوات بخش بخار نیروگاه‌های گازی در حال اجراست و برای مابقی آن نیز برنامه‌ریزی لازم صورت‌گرفته است که برای تعدادی از این پروژه‌ها مجوز ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید از شورای اقتصاد اخذ شده و بخشی دیگر هم در دستور کار شورا است. مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی کلان شرکت مادرتخصصی برق حرارتی تأکید کرد: از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون بالغ بر دو هزار مگاوات واحد بخار نیروگاه‌های سیکل ترکیبی وارد مدار شده که احداث این پروژه‌ها منجر به صرفه‌جویی سالانه ۳.۲ میلیارد مترمکعب در مصرف گاز شده است. مدقق عمده‌ترین مشکل اجرای این پروژه‌ها راعدم تأمین منابع مالی برشمرد و افزود: بخش بخار سیکل ترکیبی نسبت به ظرفیت مشابه نیروگاه‌های گازی هزینه بیشتری دارد. به همین دلیل حتماً باید جذابیت سرمایه‌گذاری از محل صرفه‌جویی سوخت برای سرمایه‌گذار وجود داشته باشد. مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی کلان شرکت برق حرارتی با بیان اینکه بخش اعظمی از واحدهای گازی مربوط به نیروگاه‌های خصوصی است، افزود: حدود ۱۱ هزار مگاوات از ۱۵ هزار مگاواتی که می‌توانیم تبدیل به سیکل ترکیبی کنیم مربوط به نیروگاه‌های بخش خصوصی است که باید جذابیت کافی برای سرمایه‌گذار و همچنین امکان تأمین مالی مناسب از طریق نهادهای مالی وجود داشته باشد.

 راندمان نیروگاه‌های حرارتی به ۴۰ درصد خواهد رسید
به گفته وی برنامه‌ریزی‌های لازم دراین‌خصوص صورت‌گرفته و شورای‌عالی انرژی، وزارت نیرو و سازمان برنامه‌وبودجه، پروژه‌های احداث بخش بخار نیروگاه‌های سیکل ترکیبی دولتی و خصوصی را در اولویت طرح‌های افزایش بهره‌وری قرار داده‌اند تا از این طریق راندمان نیروگاه‌های حرارتی سه درصد افزایش‌یافته و از ۳۹ درصد فعلی به ۴۲ درصد در پایان برنامه هفتم توسعه افزایش یابد که این میزان عدد قابل‌توجهی در حوزه راندمان نیروگاهی خواهد بود.
مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی کلان شرکت برق حرارتی با اشاره به تأثیر افزایش راندمان نیروگاه‌ها بر میزان مصرف گاز در کشور، گفت: اجرای کامل برنامه‌های بهینه‌سازی و ارتقای نیروگاه‌های حرارتی همچون احداث واحدهای بخار نیروگاه‌های سیکل ترکیبی، ارتقای واحدهای گازی موجود، بازتوانی نیروگاه‌های بخار قدیمی و جایگزینی نیروگاه‌های فرسوده و کم‌بازده با نیروگاه‌های راندمان بالا علاوه بر نوسازی و افزایش قابلیت اطمینان نیروگاه‌ها، ۱۸ میلیارد مترمکعب صرفه‌جویی در مصرف گاز را به دنبال خواهد داشت. وی افزود: با توجه به پیگیری‌های صورت‌گرفته، مجوز شورای اقتصاد به‌منظور استفاده از ظرفیت ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید برای احداث دو هزار و ۵۶۰ مگاوات بخش بخار نیروگاه‌های خصوصی و تبدیل آن‌ها به نیروگاه سیکل ترکیبی اخذ شده و اقدامات لازم برای اخذ مجوز مذکور برای احداث یک هزار و ۹۲۰ مگاوات بخش بخار نیروگاه‌های دولتی انجام شده است. به گزارش ایرنا؛ مدقق در پایان گفت: طبق برآوردهای صورت‌گرفته بالغ بر هفت میلیارد یورو سرمایه‌گذاری برای تبدیل تمامی نیروگاه‌های گازی به سیکل ترکیبی موردنیاز است که باتوجه‌به اهمیت و اولویت این طرح ملی و صرفه‌جویی قابل‌توجه سوخت و بازگشت سرمایه مناسب آن، امیدواریم منابع مالی موردنیاز توسط صندوق توسعه ملی و نهادهای مالی به این پروژه‌ها اختصاص یابد.