رئیس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: وقتی بانک مرکزی درباره موضوع مهمی همچون تجارت با ریال آف‌شور اطلاع‌رسانی می‌کند، باید در اسرع وقت آیین‌نامه اجرایی آن را تدوین کند تا برداشت‌های گوناگون از آن شکل نگیرد و اجرایی بودن آن بررسی شود. محمد لاهوتی، رئیس کمیسیون توسعه صادرات غیرنفتی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران […]

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: وقتی بانک مرکزی درباره موضوع مهمی همچون تجارت با ریال آف‌شور اطلاع‌رسانی می‌کند، باید در اسرع وقت آیین‌نامه اجرایی آن را تدوین کند تا برداشت‌های گوناگون از آن شکل نگیرد و اجرایی بودن آن بررسی شود.
محمد لاهوتی، رئیس کمیسیون توسعه صادرات غیرنفتی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران درباره صادرات با ریال آف‌شور گفت: یکی از مشکلاتی که از سال ۱۳۹۷ و پس‌از آن در صادرات به بازارهای عراق و افغانستان پیش آمده، همین موضوع ریالی‌فروشی است. از نیمه آبان سال ۱۳۹۸ دولت به طور رسمی اعلام کرد که ریالی‌فروشی را قبول ندارد و تنها باید در پی صادرات ارز به کشور وارد شود و این امر همچنان نیز برقرار است.
وی افزود: موضوعی که رئیس بانک مرکزی در شورای گفت‌وگوی اتاق بازرگانی مشهد مطرح کردند بهره‌گیری از فروش ریالی به عنوان روشی برای تسویه تعهد ارزی بود و هر چند در آنجا هم از لفظ آف‌شور استفاده شد اما هیچ جزئیاتی درباره چگونگی صادرات با ریال مشخص نشده و تاکنون هر چه بوده شنیده‌هاییست که روابط عمومی بانک مرکزی منتشر کرده و تکرار گفته‌هاییست که آقای فرزین بیان کرده است.
لاهوتی اظهار کرد: با وجود پیگیری‌های اتاق بازرگانی ایران این طرح هنوز سراسر ابهام است و آیین‌نامه اجرای آن برای صادرکنندگان شفاف نشده است. بانک مرکزی موظف است وقتی درباره چنین موضوع مهمی اطلاع‌رسانی می‌کند، در اسرع وقت آیین‌نامه اجرایی آن را تدوین کند.
رئیس کمیسیون توسعه صادرات غیرنفتی اتاق بازرگانی تصریح کرد: اطلاع‌رسانی در مورد این موضوع بدون ارائه جزئیات سبب می‌شود برداشت‌های گوناگونی از فروش ریالی در تجارت با عراق و افغانستان شکل بگیرد و شماری این تصور را داشته باشند که فروش ریالی همچون سال‌های پیش از سر گرفته شده است.
وی ادامه داد: فروش ریالی یکی از معضلاتی است که در صادرات با دو مقصد یادشده وجود دارد و از سال ۱۳۹۷ تاکنون پاسخی به آن داده نشده است. از آن سال تاکنون این نخستین بار است که بانک مرکزی این موضوع را مطرح کرده و در صورتی که آیین‌نامه آن تدوین شود و این آیین‌نامه قابلیت اجرا داشته باشد، می‌تواند به افزایش صادرات به این دو کشور بینجامد. فروش ریالی به طور ویژه می‌تواند در صادرات به عراق که مقصد صادراتی مهمی برای ایرانی‌ها به شمار می‌آید و تحقق هدف صادرات ۱۱ میلیارد دلاری به این کشور موثر واقع شود.
به گزارش ایلنا؛ لاهوتی در ادامه به توسعه تجارت ایران با استفاده از یوآن پرداخت و گفت: این موضوع نیز همچون تجارت با ریال تنها ایده‌ای است که مطرح شده و تا زمانی که جزئیات استفاده از این واحدهای پولی در صادرات ایران تشریح نشود، نمی‌توان ابعاد مثبت و منفی آن را بررسی کرد؛ البته که ایران باید بتواند از هر مسیر ممکن در تنگنای تحریم‌ها با ارزهای رایج کشورهایی که با آن رابطه دارند تجارت خود را پیش ببرد، اما تا وقتی راهکارهایی که در این مسیر ارائه می‌شود اجرایی نشود، درستی یا نادرستی آن را نمی‌توان ارزیابی کرد.\