آفتاب یزد – گروه شبکه: چندی پیش اپراتورهای ارائه‌دهنده خدمات ارتباطی به رئیس جمهور نامه نوشتند و خواستار افزایش صد درصدی قیمت تعرفه‌های اینترنت شدند. این خواسته آن‌ها در حالی است که وضعیت و کیفیت اینترنت مطلوب نیست و حتی این اپراتورها هم خدمات درخوری را برای کاربران در نظر نمی‌گیرند. از همین رو این […]

آفتاب یزد – گروه شبکه: چندی پیش اپراتورهای ارائه‌دهنده خدمات ارتباطی به رئیس جمهور نامه نوشتند و خواستار افزایش صد درصدی قیمت تعرفه‌های اینترنت شدند. این خواسته آن‌ها در حالی است که وضعیت و کیفیت اینترنت مطلوب نیست و حتی این اپراتورها هم خدمات درخوری را برای کاربران در نظر نمی‌گیرند. از همین رو این نامه با واکنش‌های انتقادی زیادی روبرو شد که همچنان هم ادامه دارد. حالا مسئولان دولتی می‌گویند که کیفیت اینترنت خط قرمز ماست و اگر قرار است که این افزایش قیمت اتفاق بیفتد، اپراتورها باید یکسری شرایط را رعایت کنند.

 کیفیت اینترنت خط قرمز ماست
در همین راستا وزیر ارتباطات و فناوری با اشاره به افزایش قیمت اینترنت از سوی اپراتورها گفت: اپراتورها استدلال می‌کنند با این تعرفه‌ها نمی‌توانند خود را توسعه دهند و ما در حال بررسی هستیم. به گزارش ایلنا، عیسی زارع‌پور درباره این‌که مطرح می‌شود قرار است تعرفه‌های اینترنت از سوی اپراتورها گران شود و اینکه چه نظارتی روی اپراتورها وجود دارد که با گران شدن تعرفه‌ها کیفیت خودشان را بالا ببرند، گفت: در این مورد هنوز تصمیمی گرفته نشده است، اما خط قرمز ما کیفیت است. هرچیزی که باعث کاهش کیفیت شود، حتما ما برایش تدبیر می‌کنیم. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: الان اپراتورها استدلال می‌کنند که با این تعرفه نمی‌توانند خود را توسعه دهند و در حال حاضر ما در حال بررسی هستیم.

شروط معاون وزیر ارتباطات
از سوی دیگر امیر محمدزاده لاجوردی – معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره افزایش تعرفه‌های ارتباطی گفت: وزارت ارتباطات یک وزارتخانه تخصصی است و سازمان تنظیم مقررات ارتباطات هم موضوعات را تخصصی بررسی می‌کند؛ که در این راستا بحث افزایش تعرفه‌ها مطالبه اپراتورها بوده و هست. به گزارش ایسنا، وی افزود: حتی این مطالبه در سال‌های اخیر بیشتر هم شده است؛ ما در بازه‌های زمانی مختلف داده‌های آن‌ها را دریافت می‌کنیم و متناسب با شرایط تصمیم می‌گیریم. الان هم طبیعتا اپراتورها درخواست داده و داده‌های آماری خود را به رگولاتوری ارائه کرده‌اند؛ ما اختیار و امکانش را برای تغییر تعرفه داریم، اما هر نوع تغییر تعرفه‌ای مشروط بر این است که اگر تغییر تعرفه‌ای رخ دهد، اپراتور این افزایش درآمد را چگونه می‌خواهد هزینه کند. لاجوردی در ادامه صحبت‌هایش تأکید کرد: بنابراین ما از اپراتورها در همه بازه‌های زمانی درخواست برنامه توسعه‌ای کرده و شاخص‌های ارتقای شبکه را به آن‌ها اعلام کرده‌ایم که شاخص‌های متفاوتی است. بحث دیگر مرتبط با توسعه فناوری‌های نو و جدید مانند ۵G است. وی با بیان اینکه در حوزه ۵G برنامه خود را به اپراتورها اعلام کرده‌ایم، اظهار کرد که به طور مثال برنامه‌ریزی ما این است سال آینده باید به چه هدف‌گذاری برسیم. در حال حاضر توپ در زمین اپراتورهای تلفن همراه است که آیا این شاخص‌ها را می‌توانند انجام دهند یا خیر. بعضا اپراتورها اعلام می‌کنند که شاخص‌های گفته شده از سوی وزارت ارتباطات و رگولاتوری، در بخش پوشش شهری، روستایی، جاده‌ای و… سخت‌گیرانه است. رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تصریح کرد: در سال ۱۳۹۶ میزان سرمایه‌گذاری یک اپراتور حدود یک میلیارد دلار بود، اما الان سرمایه‌گذاری اپراتور ما از یک میلیارد دلار به ۳۰۰ میلیون دلار تغییر کرده است. سرمایه‌گذاری آن‌ها طبیعتا باید افزایش پیدا کند، اما اینگونه نیست که ما تعرفه تغییر دهیم و اپراتور هیچ تغییری در کیفیت شبکه و زیرساخت خود ایجاد نکند. وی تصریح کرد: بنابراین، این موضوع امر جدیدی نیست و سال گذشته و امسال شاخص‌ها در اختیار آن‌ها قرار داده شده و اصرار داریم شاخص‌های گفته شده الحاقیه پروانه آن‌ها شود، زیرا در این شرایط اگر اپراتور تعهدی که داده را انجام ندهد، ما می‌توانیم آن را جریمه کنیم. به عبارتی هر دفعه می‌توانیم اپراتور را تا ۱۰ بار جریمه کنیم و در هر بار هم تا پنج درصد درآمدش جریمه شود. ما سفت و سخت ایستادگی کردیم، باید اپراتورها شاخص‌ها را بپذیرند و به صورت الحاقیه پروانه آن‌ها شود تا اگر تعهدشان را انجام ندادند، این موضوع قطعا به نفع مردم جبران شود. رئیس سازمان تنظیم مقررات ارتباطات تصریح کرد: موضوع محدودیت‌های اینترنتی در حوزه کاری من نیست و ما این شاخص‌ها را بر اساس شرایط موجود برای اپراتورها مشخص می‌کنیم. این شاخاص‌ها، شاخص‌های فضایی یا براساس شرایط آینده و گذشته نیست و شرایط فعلی را می‌سنجیم و معتقدیم اپراتورها می‌توانند به این‌ها برسند. به عنوان مثال در حوزه شبکه ملی اطلاعات شاخص داریم که باید ۱۰ درصد جمعیت شهری ما تا انتهای سال ۱۴۰۴ تحت پوشش ۵G قرار بگیرد و اپراتور باید این موضع را متعهد شود. وی ادامه داد: ما خودمان می‌دانیم وضعیت شبکه چگونه است و شاخص‌ها را هم خودمان با کمک اپراتورهای ارتباطی تعیین می‌کنیم و مبنای گزارش سازمان تجارت الکترونیکی هم مشخص است که دارای اشکالات فراوانی است و با جست‌وجو در اینترنت می‌توان فهمید که در جلسه‌ای که برگزار شد، این گزارش صحت دارد یا خیر. لاجوردی درباره توسعه هوش مصنوعی در یک سال اخیر و تاثیر آن بر توسعه فناوری اظهار کرد: خواه ناخواه ما باید بپذیریم هوش مصنوعی بسیاری از ابعاد زندگی کاربر را تغییر می‌دهد و طبیعتا مقاومت‌هایی در این راستا وجود دارد، به خصوص در سازمان‌های دولتی که بحث بهره‌وری با بخش خصوصی در آن‌ها کاملا متفاوت است، عملا مقاومتی وجود دارد؛ بنابراین در راستای استفاده از هوش مصنوعی به دلیل اینکه در راستای بهره وری است و استفاده از نیروی انسانی را کاهش می‌دهد، مقاومت وجود دارد.

نظر کارشناس
اما یک کارشناس حوزه‌ای تی در این باره به آفتاب یزد می‌گوید: «در اینجا دو دیدگاه مطرح است؛ یکی آنکه دو، سه‌ساله قیمت بسته‌های اینترنتی و خدمات اپراتورها به اندازه تورم موجود در جامعه افزایش نیافته. در صورتی که در این چند سال اخیر تورم افزایش یافته و در این میان حقوق پرسنل و هزینه‌های جاری شرکت‌ها هم چند برابر شده است». امیر حسین زرین بیان کرد: «اما دیدگاه دوم، دیدگاه مردم است. مردم می‌گویند که چه خدماتی ارائه یا بهتر شده که ما این افزایش قیمت را بپذیریم. متاسفانه اپراتورهای ما در چند سال آینده که امیدوارم چنین اتفاقی نیفتد، حالتی را مانند خودروسازان پیدا می‌کنند. یعنی می‌گویند همینی که هست کیفیت همین است و در عوض قیمت‌ها بالا می‌رود. چون رقابت آزادی وجود ندارد. در حال حاضر رقابت خاصی بین اپراتورها وجود ندارد. مثلا یکی می‌گوید ۵ گیگ اینترنت ۱۰ هزار تومان دیگری می‌گوید ۵ گیگ ۹ هزار و هشتصد تومان. در صورتی که خدمات و بستر همان است. یعنی اگر اختلالی به وجود بیاید، این اختلال برای همه است.» وی ادامه داد: «از سوی دیگر شبکه‌های اجتماعی فیلتر هستند و ما مجبوریم که از فیلترشکن استفاده کنیم. که خب بسیاری از مردم گله‌مند هستند که حجم اینترنت‌شان توسط همین فیلترشکن‌ها از بین می‌رود. خدایی نکرده قصد اتهام نداریم ولی باید بحث کم‌فروشی هم مورد بررسی قرار بگیرد. برای همه پیش آمده که یک بسته اینترنتی خریداری کرده‌اند اما چند روز بعد با این پیام شما ۸۰ درصد از حجم اینترنت خود را مصرف کرده‌اید روبرو شده‌اند. جدا از بحث کیفیت دارد بحث کم‌فروشی هم به وجود می‌آید.». امیر حسین زرین با
بیان اینکه مسئولان می‌گویند که کیفیت اینترنت بهتر شود، سوال اینجاست که دقیقا مدنظرشان از این کیفیت چیست؟ اظهار کرد: «می‌گویند که افزایش سرعت اینترنت بالاست ولی متاسفانه به دلیل اینکه ۹۹درصد مردم در گوشی‌هایشان از فیلترشکن استفاده می‌کنند نمی‌توانیم از این سرعت بالا بهره‌ببریم. از سوی دیگر گفته می‌شد اگر از فلان اپلیکیشن استفاده کنید اینترنت شما نیم بها استفاده می‌شود در صورتی که حقیقت ندارد و تمام بها محاسبه می‌شود. اینگونه بگویم ما گرانی را داشتیم ولی استنباطم این است که با کم‌فروشی و سرعت اینترنت پایین‌تر روبه‌رو می‌شویم». این کارشناس حوزه‌ای تی گفت: «برای افزایش سرعت اینترنت اولین چیزی که نیاز داریم، نیازهای سخت افزاری و نرم‌افزاری است. که در نیازهای سخت افزاری به هزارو یک دلیل از جمله قیمت دلار و تحریم به راحتی نمی‌توانیم به، به روزترین آن دست یابیم در حوزه نرم‌افزار هم بیش از ۹۰ درصد متخصصین آی تی یا خارج از کشورند یا در فرودگاه امام (ره) هستند. بنابراین نمی‌توانیم متصور شویم که سرعت اینترنت حالت آرمانی پیدا کند. ولی قطع به یقین با همین وضعیت با افزایش قیمت روبرو خواهیم بود. اگر هم این چنین نباشد کاهش کیفیت اینترنت را شاهد خواهیم بود.»

 آقای وزیر! قصد مزاح داشتید؟
همچنین عصر ایران نوشته است: «وزیر محترم ارتباطات و فناوری اطلاعات گفته‌اند: کیفیت اینترنت خط قرمز ماست. هرایرانی که داخل ایران با اینترنت سروکار دارد، بر کیفیت نامطلوب، فشل و اعصاب
خرد کن اینترنت واقف است. با این حال بد نیست به آخرین رده‌بندی سرعت اینترنت در جهان نیز نیم نگاهی بیندازیم تا حرف‌مان با جناب وزیر، مستندتر باشد. بر اساس آخرین گزارش تست اسپید که به بررسی سرعت اینترنت در کشورهای جهان می‌پردازد، رتبه ایران در اینترنت موبایل از بین ۱۴۲ کشور بررسی شده، ۵۷ است (بعد از زیمبابوه) و در اینترنت ثابت بین ۱۸۲ کشور مورد بررسی، ۱۵۴ جهان (بعد از اوگاندا) است. همچنین سرعت اینترنت موبایل ایران ۸.۵ برابر کمتر از سرعت امارات است که در صدر جدول سرعت اینترنت موبایل جهان قرار دارد. سرعت اینترنت ثابت ایران نیز ۲۰ برابر کمتر از سرعت سنگاپور است که رتبه اول سرعت اینترنت ثابت جهان را دارد. اگر به وضعیت نامناسب سرعت اینترنت ایران، مسائلی مانند اختلالات و قطعی‌ها و فیلترینگ را هم بیفزایید، آنگاه تصویر دقیق‌تری از آنچه آقای وزیر «کیفیت اینترنت» می‌نامد و آن را خط قرمز خود می‌خواند، به دست خواهد آمد. با این اوصاف، این سوال پیش می‌آید که اگر واقعاً وضعیت آن چه برای وزیر «خط قرمز» محسوب می‌شود، این است، بقیه بخش‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات که جزو خطوط قرمز نیستند چه حال و روزی دارند؟ سوال بعدی این است که اگر کیفیت اینترنت، خط قرمز نبود، الان در چه وضعیتی بودیم؟ آیا مثلاً مانند اوایل اینترنت، باید از سوپرمارکت ها، کارت اینترنت می‌خریدیم و با خراشیدن رویش، رمز ورود می‌گرفتیم؟ پرسش دیگر این که اگر وضعیت ناگوار فعلی اینترنت ایران، برای عالی‌ترین مقام اینترنتی کشور خط قرمز است، برای همتایان ایشان در امارات و سنگاپور که با چندین برابر سرعت ایران در صدر جهان هستند، کیفیت اینترنت خطِّ چی بوده است؟ و جسارتاً سوال آخر از جناب آقای عیسی زارع‌پور این است که وقتی می‌گفتند «کیفیت اینترنت خط قرمز ماست» واقعاً قصد مزاح نداشتند؟! ».