وزیر نیرو و رئیس ایرانی کمیسیون همکاری‌های مشترک ایران و تاجیکستان با بیان اینکه در سال‌های اخیر سالانه بیش از ۱۰۰ درصد به حجم روابط بین دو کشور ایران و تاجیکستان افزوده شده است، گفت: می‌توانیم در تاجیکستان با سرمایه‌گذاری فعالان بخش خصوصی یک شهرک صنعتی را به فعالیت مشترک دو کشور اختصاص دهیم و […]

وزیر نیرو و رئیس ایرانی کمیسیون همکاری‌های مشترک ایران و تاجیکستان با بیان اینکه در سال‌های اخیر سالانه بیش از ۱۰۰ درصد به حجم روابط بین دو کشور ایران و تاجیکستان افزوده شده است، گفت: می‌توانیم در تاجیکستان با سرمایه‌گذاری فعالان بخش خصوصی یک شهرک صنعتی را به فعالیت مشترک دو کشور اختصاص دهیم و از فناوری‌های پیشرفته، محصولاتی تولید شود که پاسخگوی بازار تاجیکستان و منطقه باشد.
علی‌اکبر محرابیان در آیین اختتامیه شانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی، تجاری، فنی و صنعتی ایران و تاجیکستان که در شهر دوشنبه تاجیکستان برگزار شده است گفت: در حالی پانزدهمین اجلاس این کمیسیون در سال گذشته برگزار شد که هدف‌گذاری‌های مناسبی برای توسعه روابط همه جانبه به ویژه اقتصادی بین دو کشور ایران و تاجیکستان در تهران تعیین شد و طی هدف‌گذاری و عملکرد دولت مردمی سیزدهم شاهد رشد قابل توجه روابط اقتصادی بین دو کشور هستیم.
رئیس ایرانی کمیسیون همکاری‌های مشترک ایران و تاجیکستان افزود: طی این دوره، سالانه بیش از ۱۰۰ درصد به حجم روابط بین دو کشور افزوده شده است.
وی ادامه داد: با برقراری روابط سیاسی بسیار خوب بین دو کشور و سیاست راهبردی دولت سیزدهم مبنی بر توسعه روابط به ویژه با کشورهای مسلمان، منطقه و همسایه، می‌توانیم در فکر توسعه این روابط باشیم.
محرابیان ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان اولین کشوری که انقلاب نهم سپتامبر ۱۹۹۱ جمهوری تاجیکستان را به رسمیت شناخت و سفارت خود را در شهر دوشنبه بازگشایی کرد، سنگ بنای یک همکاری استراتژیک‌و راهبردی را با جمهوری تاجیکستان گذاشت.
وزیر نیرو با بیان اینکه هرساله شاهد رشد و تعمیق روابط بین دو کشور هستیم، اظهار کرد: سوابق دینی، فرهنگی، زبان مشترک و برقراری تفاهم بسیار خوب بین مسئولان اهمیت این مسئله را دوچندان می‌کند که باید حجم روابط اقتصادی نیز افزایش یابد.
رئیس ایرانی کمیسیون همکاری‌های مشترک ایران و تاجیکستان با تاکید بر اینکه ظرفیت‌همکاری‌های اقتصادی دو طرف بسیار بالاتر از عدد روابط موجود است، ادامه داد: البته ما شاهد رشد قابل توجه این روابط طی دو – سه سال اخیر بوده‌ایم، اما این عدد همچنان با در نظر گرفتن هدفگذاری‌ها و ظرفیت‌های مشترک بین دو کشور فاصله دارد.


وی تصریح کرد: بر این اساس خواستار این مهم هستیم که گام‌های بلندی برای توسعه روابط اقتصادی بین دو کشور ایران و تاجیکستان برداشته شود.
محرابیان در ادامه یادآور شد: ظرفیت‌های بسیار خوبی در حوزه‌های فنی-مهندسی، علم و تکنولوژی، تولیدات صنعتی و مواردی از این دست وجود دارد و تحولات قابل توجهی پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران داشته‌ایم؛ این امر به ما این ظرفیت را می‌دهد تا حجم مبادلات کالا، خدمات فنی-مهندسی و غیره را افزایش دهیم.
وی به مذاکرات پیشین خود در اجلاس گذشته با «دلیر جمعه» و نیز وزیر اقتصاد و صنعت جمهوری تاجیکستان اشاره کرد و گفت: در این مذاکرات مطرح شد که ما می‌توانیم در جمهوری تاجیکستان با سرمایه‌گذاری فعالان بخش خصوصی شهرک صنعتی را به فعالیت مشترک بین دو کشور اختصاص دهیم و از فناوری‌های پیشرفته محصولاتی تولید شود که بازار تاجیکستان و منطقه را پاسخگو باشد.
وی بر اهمیت برنامه‌ریزی عملیاتی در این زمینه تاکید کرد و گفت: بر این اساس معتقدم که شانزدهمین اجلاس بسیار مهم است.
محرابیان با اشاره به برگزاری نمایشگاه ایران ساخت در کشور تاجیکستان همزمان با برگزاری این دوره از اجلاس، اظهار کرد: این نمایشگاه نقش مهمی دارد و امید است به واسطه دیدار و تعامل فعالان عرصه‌های مختلف اقتصادی دو طرف، شاهد امضای تفاهم‌نامه‌های همکاری باشیم.
وزیر نیرو در ادامه سخنان خود رخدادهای منطقه خاورمیانه را مورد اشاره قرار داد خاطرنشان کرد: در شرایطی این اجلاس در حال برگزاری است که بیش از ۸۰ روز از قتل‌عام مردم غزه توسط رژیم صهیونیستی می‌گذرد؛ واژه حقوق بشر توسط برخی از کشورهای مدعی به یک مسئله خنده‌دار تبدیل شده است، چراکه دم از حقوق بشر می‌زنند و نسل‌کشی فجیعی در غزه در حال رخ دادن است و کشورهای مدعی حقوق بشر در صف حامیان رژیم صهیونیستی قرار دارند.
به گزارش ایلنا؛ وی ادامه داد: بیش از ۲۰ هزار انسان بی‌گناه، کودک، نوجوان، زن و مرد در مقابل چشمان جهانیان در حال قتل عام هستند. ما این جنایات را به شدت محکوم می‌کنیم و امیدواریم هرچه سریع‌تر شاهد خاتمه یافتن این قتل عام‌باشیم و جامعه جهانی با یک حرکت واقعی و اثربخش بتواند جلوی قتل عام فجیع را بگیرد.