عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به بیان توضیحاتی درباره لزوم اصلاح سرانه مالیاتی برخی مشاغل خاص مثل آرایشگران زنانه، بنگاه‌های معاملات ملکی، رستوران داران، طلافروشان و… پرداخت و گفت: سرانه مالیاتی این مشاغل از کم هم کمتر است. غنی نظری خانقاه، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، درباره فرار مالیاتی برخی مشاغل خاص مثل […]

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به بیان توضیحاتی درباره لزوم اصلاح سرانه مالیاتی برخی مشاغل خاص مثل آرایشگران زنانه، بنگاه‌های معاملات ملکی، رستوران داران، طلافروشان و… پرداخت و گفت: سرانه مالیاتی این مشاغل از کم هم کمتر است.
غنی نظری خانقاه، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، درباره فرار مالیاتی برخی مشاغل خاص مثل آرایشگران زنانه، بنگاه‌های معاملات ملکی، رستوران داران، طلا فروشان و… علیرغم فعالیت سامانه مودیان مالیاتی و پایانه‌های فروشگاهی، اظهار داشت: باید دولت در قانونی که درباره‌ی پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان مالیاتی است؛ اصناف را مکلف کند که از کارتخوان‌ها برای فعالیت‌های خود استفاده کنند.
وی افزود: از سوی دیگر باید نظارت جدی بر مشاغل انجام شود تا بر اساس درآمد مشاغل مختلف از آن‌ها مالیات عادلانه اخذ شود. در حال حاضر معاملاتی در بنگاه‌های املاک انجام می‌شود که بنگاه‌ها حدود۳۰ میلیون و بیشتر بابت آن از خریدار و فروشنده می‌گیرند؛ ولی مالیاتی بابت این درآمد پرداخت نمی‌کنند.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: به عنوان مثال آرایشگاه‌های زنانه برای یک کار چندساعته ۲۰ میلیون به بالا از مردم پول می‌گیرند، اما حساب و کتابی روی درآمد آن‌ها نیست و راه‌های فرار مالیاتی را خوب بلدند و مالیات نمی‌پردازند.
این نماینده مجلس یازدهم در ادامه توضیح داد: برخی از مشاغل ضمن اینکه درآمد خوبی دارند مالیات کمی می‌پردازند و از دستگاه‌های کارتخوان هم استفاده نمی‌کنند تا درآمد آن‌ها مشخص باشد. البته مشخص شدن درآمد آن‌ها هم بستگی به مردم دارد. مردم ما باید بدانند که وقتی خریدی انجام می‌دهند و یا برای دریافت خدمتی باید وجهی بپردازند از کارت به کارت کردن و پرداخت نقدی بپرهیزند و از دستگاه‌های کارتخوان استفاده کنند.
این نماینده مجلس یازدهم بیان کرد: مالیات برای عموم است و به جیب سازمان امور مالیاتی نمی‌رود بلکه صرف زیر ساخت‌ها و اداره امور کشور می‌شود، مردم باید به این مسئله واقف شوند و جلوی این امور را بگیرند.


نظری ادامه داد: مردم فرهنگ مالیات را باید فرا بگیرند تا به این وسیله پزشکان، وکلا، آرایشگران زنانه، املاکی‌ها و… را مجبور کنند از سامانه مودیان مالیاتی و پایانه‌های فروشگاهی استفاده کنند. داشتن فرهنگ مالیاتی به نفع مردم است و باعث شناسایی این فرارهای مالیاتی مشاغل خاص و با درآمد بالا می‌شود.
به گزارش تسنیم؛ عضو کمیسیون اقتصادی مجلس توضیح داد: سرانه مالیاتی این مشاغل هم باید اصلاح شود و مجلس به این موضوع ورود خواهد کرد. سرانه مالیاتی مشاغل خاص مثل آرایشگران زنانه، بنگاه‌های املاک، رستوران داران و طلافروشان از کم هم کمتر است و باید اصلاح شود.