مدیرعامل بورس انرژی با اعلام اینکه زیرساخت‌های صادرات برق در بورس انرژی فراهم شده است، گفت: امیدواریم با مشارکت وزارت نیرو به‌زودی مبادلات برقی آغاز شود. علی نقوی در باره اینکه پیرو امضای آیین‌نامه صادرات برق تجدیدپذیر توسط وزیر نیرو، بورس انرژی چه سازوکاری را می‌تواند ارائه دهد، گفت: مسئله صادرات برق از طریق بورس […]

مدیرعامل بورس انرژی با اعلام اینکه زیرساخت‌های صادرات برق در بورس انرژی فراهم شده است، گفت: امیدواریم با مشارکت وزارت نیرو به‌زودی مبادلات برقی آغاز شود.
علی نقوی در باره اینکه پیرو امضای آیین‌نامه صادرات برق تجدیدپذیر توسط وزیر نیرو، بورس انرژی چه سازوکاری را می‌تواند ارائه دهد، گفت: مسئله صادرات برق از طریق بورس انرژی ایران یکی از برنامه‌های این بورس است.
وی ادامه داد: در حال حاضر زیرساخت‌های فنی صادرات برق را در بورس انرژی ایران فراهم کردیم و امید است با مشارکت وزارت نیرو به‌زودی این مبادلات آغاز شود.
مدیرعامل بورس انرژی افزود: بورس انرژی ایران در حوزه صادرات فرآورده‌های نفتی کارنامه خوبی دارد، تا جایی که بیش از ۶۵ درصد مبادلات حجمی و ارزشی این بورس در رینگ صادراتی صورت می‌گیرد.
نقوی خاطرنشان کرد: بنابراین با این تجربه می‌توان در حوزه برق هم فضای شفاف و رقابتی برای عرضه تولیدات متصور بود.

 ایجاد فضای رقابتی و خرید فروش برق تجدیدپذیر در تابلوی برق سبز
وی گفت: با مجوزهایی که از جانب دولت برای احداث نیروگاه تجدیدپذیر صادر شده، مشخص است که به عرضه برق در تالار برق سبز نگاهی ویژه شده و این اتفاق در بلندمدت منجر به افزایش استقبال برای سرمایه‌گذاری در این حوزه خواهد شد.
مدیرعامل بورس انرژی ایران با بیان این‌که همکاری وزارت نیرو در راه‌اندازی تالار برق سبز ستودنی است، ادامه داد: با این که تالار برق عمری طولانی ندارد، اما مورد استقبال گسترده نیروگاه‌های تجدیدپذیر و صنایع قرار گرفته است.
نقوی ویژگی مهم آن را پایداری برق مصرفی دانست و ادامه داد: اکنون برق در تالار بورس برق سبز به دو صورت فیزیکی و مشتقه عرضه می‌شود.
وی درباره ترسیم چشم‌انداز آینده تالار برق سبز عنوان کرد: با راه‌اندازی تالار برق سبز، سرمایه‌گذاران شاهد بازاری مستقل بودند که می‌توانند برق را در آن عرضه کنند و با قیمت کشف‌شده به فروش برسانند، بنابراین همان‌طور که وزیر نیرو نیز در روزهای گذشته به این موضوع اشاره کردند، استقبال بسیار خوبی از این طرح رخ داد و برای تأمین مالی نیز برنامه‌های خوبی در راه است.

 مصوبه انتشار گواهی برق تجدیدپذیر دریافت شد
مدیرعامل بورس انرژی ایران با اشاره به مصوبه جدید کمیته فقهی سازمان بورس گفت: به‌تازگی مصوبه کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار برای انتشار گواهی برق تجدیدپذیر یا به‌اصطلاح «رک» هم دریافت شده ضمن آنکه اکنون مکاتباتی با وزارت نیرو، توانیر و ساتبا صورت‌گرفته است و در صورت موافقت و همکاری این مجموعه‌ها در سال آینده شاهد راه‌اندازی این معاملات
خواهیم بود.
نقوی درباره گواهی برق تجدیدپذیر ادامه داد: در این طرح نیروگاه‌ها به‌اندازه برق تولیدی، گواهی دریافت می‌کنند و این گواهی‌ها در بازار قابلیت مبادلاتی خواهد داشت که ظرفیت‌های تازه‌ای نیز در بازار ایجاد می‌کند.
وی در ارتباط با سازوکار مبادله برق ساعتی، خاطرنشان کرد: عرضه ساعتی برق پیچیدگی‌های خاص خود را دارد و این موضوع باید با همکاری مدیریت شبکه و توانیر پیگیری شود تا مباحث فنی برطرف شود و مبادلات ساعتی برق را نیز در بورس انرژی شاهد باشیم.
مدیرعامل بورس انرژی در خصوص عرضه برق نیروگاه‌های حرارتی در این بورس افزود: برای عرضه برق نیروگاه‌های حرارتی در بورس انرژی سلف ماهانه، هفتگی، روزانه، فصلی و سالانه وجود دارد.
نقوی خاطرنشان کرد: برای مبادلات ساعتی نیز همان‌طور که اشاره شد، موضوع در حال پیگیری است و بخشی از زیرساخت‌های فنی آماده شده است.
وی با بیان این‌که بورس انرژی ایران، تأمین مالی را یکی از وظایف اصلی خود می‌داند، گفت: بحث تأمین مالی از مسیر بورس انرژی از سال‌های قبل نیز در جریان بود و مجموعه‌های دولتی مانند برق حرارتی، توانیر و نیروگاه‌های بخش خصوصی نیز از طریق انتشار اوراق سلف برق به تأمین مالی پرداختند که این امر به توسعه و تجهیز صنعت نیروگاهی کمک کرده است.
مدیرعامل بورس انرژی ادامه داد: شرکت برق حرارتی از ظرفیت تأمین مالی از طریق بورس انرژی استفاده کرده است و ماه گذشته با درخواست پذیرش ۲۷۰۰ میلیارد تومان اوراق سلف برای برق حرارتی موافقت شده و تا قبل از پایان سال پذیره‌نویسی آن انجام خواهد شد.
نقوی افزود: برای تأمین مالی نیروگاه‌های تجدیدپذیر نیز هم از ظرفیت صندوق پروژه و هم از ظرفیت سلف استاندارد می‌توان استفاده کرد.
به گزارش ایرنا؛ وی با بیان این‌که وزارت نیرو در سال‌های اخیر همکاری بسیار خوبی برای راه‌اندازی پروژه‌های گوناگون بخش خصوصی داشته است، خاطرنشان کرد: هم‌اکنون برای سال آینده نیز جلسه‌هایی با انجمن نیروگاه‌های تولید پراکنده برگزار شده و دستورالعملی در وزارت نیرو نیز برای این موضوع در حال تدوین است که امید است سال آینده افزون بر عرضه برق تولید پراکنده در بورس، توسعه مبادلات نیروگاه‌های حرارتی و ورود مستقیم صنایع را نیز شاهد باشیم.