وزیر راه‌وشهرسازی از رشد ۳۳ درصدی ترانزیت و عبور کالا در یک سال اخیر خبر داد و گفت: این رشد با وجود تداوم تحریم‌ها اتفاق افتاده است. مهرداد بذرپاش، وزیر راه‌وشهرسازی، در آیین افتتاح هفتمین نمایشگاه حمل‌ونقل، لجستیک و صنایع وابسته اظهار کرد: از روز نخست حضور در وزارت راه‌وشهرسازی شعار «مرز جای عبور و […]

وزیر راه‌وشهرسازی از رشد ۳۳ درصدی ترانزیت و عبور کالا در یک سال اخیر خبر داد و گفت: این رشد با وجود تداوم تحریم‌ها اتفاق افتاده است.
مهرداد بذرپاش، وزیر راه‌وشهرسازی، در آیین افتتاح هفتمین نمایشگاه حمل‌ونقل، لجستیک و صنایع وابسته اظهار کرد: از روز نخست حضور در وزارت راه‌وشهرسازی شعار «مرز جای عبور و مرور کالا است نه توقف» را در همه مذاکرات نشست‌ها و برخوردهای خود مد نظر قرار دادیم.
به گفته وی، اگر می‌خواهیم ایران به نقش کریدوری در منطقه برسد، باید بتوانیم کارهای بزرگتر و متفاوت‌تر و پیگیری‌های اساسی‌تری انجام دهیم.
بذرپاش با بیان اینکه اگر می‌خواهیم راه ابریشم که در اصل متعلق به ایران بوده است را احیا کنیم باید سرعتمان را افزایش داده و عقب ماندگی‌ها را جبران کنیم، اعلام کرد: بهانه‌ها، نبود سرمایه‌های مالی، عدم وجود امکانات کافی و لازم نباید ما را از ادامه راه دور کند.
وزیر راه وشهرسازی با تاکید بر اینکه در کنار این رشد ترانزیتی، برنامه توسعه راه‌های مواصلاتی و تکمیل آن‌ها نیز در دستور کار قرار گرفته است، گفت: یکی از اصلی‌ترین راه‌های مواصلاتی شرقی – غربی افتتاح خط ریلی سنندج
بوده است.
وی با اشاره به تکمیل قطعه بستان‌آباد-تبریز در سال‌جاری اظهار کرد: از ابتدای امسال توافق اصلی برای احداث خط ریلی ۳۰ کیلومتری شلمچه – بصره اتفاق افتاده و در حال تکمیل است.
به گفته بذرپاش، قرارداد تجاری و اداری قطعه رشت به آستارا طی روزهای آینده بسته
خواهد شد.
وزیر راه‌شهرسازی همچنین اعلام کرد: قطعه ریلی رشت به کاسپین در روزهای آینده و قطعه میانه به اردبیل نیز در ماه‌های آینده تکمیل خواهد شد.
وی با تاکید بر اینکه توافق رشت – آستارا قطعه مفقوده کریدور شمال به جنوب است، اظهار کرد: سال‌ها به‌دنبال راه‌اندازی آن بودیم و بالاخره در روزهای آینده قرارداد اجرایی و تجاری آن امضا خواهد شد و از ابتدای سال میلادی عملیات اجرایی آن را امضا خواهیم کرد.
بذرپاش با اشاره به انعقاد قراردادهای متعدد صادرات خدمات فنی و مهندسی، گفت: از جمله این قراردادها توافق ۲۰۰ میلیون دلاری احداث جاده توسط شرکت‌های ایرانی در ارمنستان و توافق ۵۵۰ میلیون دلاری احداث ۲۴۰ کیلومتر جاده در ترکمنستان است.
وزیر راه‌وشهرسازی با اشاره به توافق با کشور آذربایجان برای احداث کریدور ارس از آق‌بند تا جلفا که بیش از ۱۵ سال به دلایل مختلف به تعویق افتاده بود، اظهار کرد:، اما حالا در مراحل اجرایی احداث این کریدور به سر می‌بریم.
به گفته وی، توافقات با کشورهای همسایه در راستای تکمیل زنجیره‌های شمالی جنوبی و شرقی غربی خواهد بود و برای آیندگان تولید ثروت خواهد کرد.
بذرپاش همچنین اعلام کرد: بزرگ‌ترین پروژه آزادراهی کشور شیراز به اصفهان است و مسیر بعدی از اصفهان به بوشهر تعریف شده است که می‌تواند ما را به دریا متصل کند.
به گفته وزیر راه‌وشهرسازی تا چند ماه آینده از بندرعباس تا کاسپین، دریا به دریا با ریل متصل می‌شود.
به گزارش میزان؛ وی در پایان با اشاره به پروژه ایران‌راه اظهار کرد: در کنار اتمام پروژه‌های گذشته، تعریف پروژه‌های جدید و ترمیم قوانین و انجام مذاکرات بین‌المللی برای بازگرداندن ایران به حوزه ترانزیتی در حال انجام است.