معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی با اشاره به عملکرد هشت ماهه ابتدایی سال‌جاری ترانزیت کشور، از رشد ۲۸.۲ درصدی در این حوزه خبر داد. «شهریار افندی زاده» از دستاوردهای ترویج گفتمان و مبانی ابتکار «ایران- راه» در رشد ترانزیت کشور در سال جاری خبر داد و گفت: براساس آمار موجود در وزارت […]

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی با اشاره به عملکرد هشت ماهه ابتدایی سال‌جاری ترانزیت کشور، از رشد ۲۸.۲ درصدی در این حوزه
خبر داد.
«شهریار افندی زاده» از دستاوردهای ترویج گفتمان و مبانی ابتکار «ایران- راه» در رشد ترانزیت کشور در سال جاری خبر داد و گفت: براساس آمار موجود در وزارت راه و شهرسازی، در هشت ماهه ابتدایی امسال در مجموع ۹ میلیون و ۴۵۸ هزار و ۸۶۲ تن کالا از کشور ترانزیت شده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۲۸.۲ درصد افزایش داشته است.
وی بیان‌داشت: در آبان امسال و با ثبت عملکرد یک میلیون و ۵۴۱ هزار و ۸۴۹ تن، ترانزیت از کشور نسبت به آبان سال ۱۴۰۱ افزایش ۶.۸۴ درصدی داشته است.
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی ادامه‌داد: در این مدت، ترانزیت کالای نفتی و غیرنفتی به ترتیب با عملکرد ۲ میلیون و ۹۲۳هزار و ۹۳۷ تن و ۶ میلیون و ۵۳۴هزار و ۹۲۵تن، افزایش ۴۸.۷ درصدی و ۲۰.۸درصدی را نسبت به هشت ماهه نخست سال ۱۴۰۱ رقم زده است.
دبیر شورای‌عالی هماهنگی ترابری کشور افزود: از مجموع عملکرد فوق، سهم حمل‌ونقل جاده‌ای برابر با هشت میلیون و ۵۲۰ هزار و ۸۶۲ تن و سهم حمل ونقل ریلی ۹۳۸ هزار تن بوده است که در بخش جاده‌ای با رشد ۳۲.۱ درصدی نسبت به مدت مشابه سال‌قبل روبه‌رو بوده ایم.
افندی زاده ادامه‌داد: در آبان امسال، عملکرد ترانزیت با ثبت یک میلیون و ۵۴۱ هزار و ۸۴۹ تن، رشد نقطه به نقطه ۸۴.۶ درصدی را نسبت به آبان سال قبل داشته است. در این ماه، ترانزیت جاده‌ای کالاهای نفتی و غیرنفتی به‌ترتیب با عملکرد ۵۴۴ هزار و ۶۲۳ تن در بخش کالای نفتی و ۸۵۵ هزار و ۲۲۶ تن در بخش کالای غیر نفتی ثبت شده است و در بخش ترانزیت ریلی مجموع کالاهای نفتی و غیرنفتی با عملکرد ۱۴۲ هزار تن، رشد ۳۴.۶ درصدی داشته است.
معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: ثبت مستمر رکوردهای اخیر ترانزیت از کشور و اقبال روزافزون دولت‌ها، تجار، بازرگانان و فعالان حمل و نقلی خارجی اعم از کشورهای همسایه، منطقه و فرامنطقه‌ای به موقعیت ترانزیتی و لجستیکی جمهوری اسلامی ایران، حاکی از ثمربخش بودن رویکرد تحول آفرین دولت سیزدهم به موضوع راهبردی ترانزیت با تاکید بر توسعه روابط همه‌جانبه اقتصادی با همسایگان است.
به گزارش ایرنا؛ وی خاطرنشان‌کرد: این رویکرد که در کلان ابتکار ایران- راه متلبور شده و ترویج و پیشبرد آن در رویدادها، مذاکرات و توافقات دو و چندجانبه ترانزیتی و همچنین در سطح ملی و در ارتباط با همه نهادها، بخش‌ها و دستگاه‌های ذی‌ربط، تقویت شراکت‌های ترانزیتی منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای و نیز افزایش هماهنگی داخلی و حصول رویکرد واحد ملی و فرابخشی را به امر لجستیک و ترانزیت به دنبال خواهد داشت.