عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران گفت: خنثی‌سازی تحریم‌های صنعتی در سایه‌ی اتکا به توان داخلی و دانش بنیانی کشور محقق شد. ظرفیت‌های زیادی در حوزه دانش بنیانی و تولیدات بار اول در کشور داریم و با استفاده از آن‌ها می‌توانیم حجم زیادی از نیازهای کشور را به اقلام راهبردی رفع کنیم و محور اصلی […]

عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران گفت: خنثی‌سازی تحریم‌های صنعتی در سایه‌ی اتکا به توان داخلی و دانش بنیانی کشور محقق شد. ظرفیت‌های زیادی در حوزه دانش بنیانی و تولیدات بار اول در کشور داریم و با استفاده از آن‌ها می‌توانیم حجم زیادی از نیازهای کشور را به اقلام راهبردی رفع کنیم و محور اصلی تحقق دانش بنیان شدن صنعت نفت و گاز و همچنین رشد اقتصادی پایدار به واسطه توسعه تجارت نفت و گاز ایران، همین اتکا و اعتماد به توان داخل در حوزه تولیدات بار اولی است.
دولت سیزدهم در شرایطی روی کار آمد که تحریم‌های حوزه نفتی ایران به بیشترین میزان خود رسیده بود و تجارت نفت خام و گاز طبیعی در ایران با بن بست مواجه بود. با وجود چنین شرایطی، دولت تصمیم گرفت به جای مذاکره برای رفع تحریم‌ها، به سمت خنثی‌سازی حداکثری تحریم‌ها برود. در این راستا، استفاده از توان داخلی و دانش بنیانی کشور و استفاده از تولیدات بار اول به اجرا گذاشته شد.
مجلس نیز به کمک دولت آمد تا با قانون گذاری‌های صحیح در راستای حمایت از دانش بنیان‌ها به رشد اقتصاد کشور کمک کند. آمار منتشره در خصوص رشد اقتصادی نیمسال اول و پیشتازی صنایع نفت و گاز کشور نشان داد که استفاده از تولیدات بار اول می‌تواند بسترساز توسعه در کشور باشد.
مجلس نیز به کمک دولت آمد تا سیاست اتکا به خود با استفاده‌ی حداکثری از ظرفیت‌های داخلی با پشتوانه‌ی قانونی پیش برود. مصوبات مجلس در خصوص جهش تولید دانش بنیان و قانون ترک تشریفات مناقصه بستری برای استفاده از دستاوردهای دانش بنیانی در صنایع مختلف کشور به وجود آورد.
گزارش رشد اقتصادی ۶ ماهه اول سال جاری که اخیراً بانک مرکزی و مرکز آمار ایران آن را منتشر کردند، نشان از رشد اقتصادی ۷ و نیم درصدی کشور دارد. بر اساس این گزارش، بیشترین رشد اقتصادی را در بخش نفت کشور شاهد هستیم. معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز اعلام کرده است که طی دو سال متوالی وزارت نفت بیشترین استفاده را از تولیدات بار اول داشته است.
شواهد نشان می‌دهد که قانون ترک تشریفات مناقصه و طرح تولید بار اول معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تأثیر بسزایی در رشد اقتصادی شش ماهه‌ی اول سال جاری داشتند. زیرا از این رهگذر، بستر برای رفع نیازهای داخلی به اقلام راهبردی در صنایع مختلف از جمله صنعت نفت و گاز مهیا شد و توانستیم به ارتقای بهره برداری‌ها و افزایش تولید مبادرت کنیم.
حمیدرضا صالحی عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه میزان فروش نفت طی نیمسال اول سال جاری افزایش یافت و این موضوع در افزایش رشد اقتصادی کشور اثرگذار بود، تصریح کرد: صنایع نفت و گاز دانش بنیان محور هستند و به نوعی تکنولوژی بر محسوب می‌شوند.
وی ادامه داد: شرکت‌های زیادی در کشور داریم که می‌توانند بخشی از بار تکنولوژی را در کشور بردوش بکشند. نیاز به سیاست گذاری‌هایی داشتیم که از این ظرفیت استفاده کنیم.
عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران خاطرنشان کرد: در بخش سازندگان، برخی محصولات از استانداردهای بالایی برخوردارند و در صنایع نفت و گاز به کمک‌مان آمده اند. برخی تجهیزات ضدانفجار برای اولین بار در کشور تولید شده‌اند و عملکرد خوبی دارند.
صالحی گفت: در سایه‌ی حمایت از دانش بنیان‌ها و تولیدات بار اول بستری برای تولید انبوه محصولات برای شرکت‌ها به وجود می‌آید. اتفاقات خوبی در این حوزه افتاده است.
وی ادامه داد: باید اقدامات جدی در خصوص جذب سرمایه گذاران نیز انجام دهیم. با ایجاد مشوق‌های قوی برای سرمایه گذاران می‌توانیم شرایط را بهبود ببخشیم.
عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران خاطرنشان کرد: ایجاد رقابت بین تولیدکنندگان امر لازمی است، اما حمایت از دانش بنیان‌ها که در ابتدای راه هستند نیز ضروری است. تسهیل شرایط برای عرضه‌ی محصولات دانش بنیان‌ها به سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی بدون نیاز به تشریفات مناقصه نوعی بازارسازی برای دانش بنیان‌ها و به نفع کشور است.
وی ادامه داد: قانون ترک تشریفات مناقصه بستری برای ارائه‌ی محصولات دانش بنیان و تولیدات بار اول به سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی به وجود آورد. از آنجائیکه صنایع نفت و گاز فناوری بر هستند، بیشترین استفاده از این تجهیزات در این صنایع صورت گرفت. در نهایت به تولید تجهیزات راهبردی در داخل کشور و حتی صادرات برخی اقلام مانند کاتالیست‌ها رسیدیم.
صالحی توضیح داد: حمایت حداکثری از دانش بنیان‌ها بستری برای شکوفایی اقتصادی در کشور به وجود می‌آورد. دانش بنیان‌ها بازوهای اقتصاد در هر کشوری به شمار می‌روند و حمایت از آن‌ها به نفع کشور است.
به گزارش برنا؛ وی در پایان تأکید کرد: خنثی‌سازی تحریم‌های صنعتی در سایه‌ی اتکا به توان داخلی و دانش بنیانی کشور محقق شد. ظرفیت‌های زیادی در حوزه‌ی دانش بنیانی و تولیدات بار اول در کشور داریم و با استفاده از آن‌ها می‌توانیم حجم زیادی از نیازهای کشور را به اقلام راهبردی رفع کنیم و محور اصلی تحقق دانش بنیان شدن صنعت نفت و گاز و همچنین رشد اقتصادی پایدار به واسطه توسعه تجارت نفت و گاز ایران، همین اتکا و اعتماد به توان داخل در حوزه تولیدات بار اولی است.