عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی به بیان توضیحاتی درباره اهمیت رهایی بودجه از درآمدهای نفتی پرداخت و گفت: باید به سمت درآمدهای پایدار مالیاتی با تکیه بر مبارزه با فرار مالیاتی و شناسایی بخش‌های زیرزمینی اقتصاد حرکت کنیم. حجت الاسلام سید سلمان ذاکر عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، درباره‌ی میزان وابستگی بودجه‌ی کشور […]

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی به بیان توضیحاتی درباره اهمیت رهایی بودجه از درآمدهای نفتی پرداخت و گفت: باید به سمت درآمدهای پایدار مالیاتی با تکیه بر مبارزه با فرار مالیاتی و شناسایی بخش‌های زیرزمینی اقتصاد حرکت کنیم.
حجت الاسلام سید سلمان ذاکر عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، درباره‌ی میزان وابستگی بودجه‌ی کشور به نفت و اهمیت رهایی از بودجه مبتنی بر درآمدهای نفتی، گفت: هر سال باید ما از وابستگی به درآمدهای نفتی به میزان ۱۰ درصد فاصله می‌گرفتیم. ولی متاسفانه به این برنامه توجهی نشد و در بحث جلوگیری از فرارهای مالیاتی هم خیلی موفق نبوده‌ایم.
این نماینده مجلس در ادامه ضمن تاکید بر اهمیت توجه به بودجه ریزی بدون نفت و کسری تراز عملیاتی گفت: بودجه ریزی بدون نفت جز تاکیدات مقام معظم رهبری بوده است. ولی در این سال‌ها نتوانسته‌ایم به این موضوع جامه عمل بپوشانیم.
ذاکر در ادامه بیان کرد: تحقق قوانین مالیاتی و میزان اجرای آن‌ها هم در کشور پایین است. ما در مجلس یازدهم قانون مالیات بر خانه‌های خالی، ماشین‌های لوکس و… را مصوب کردیم ولی به عنوان مثال از قانون اخذ مالیات از ماشین‌های لوکس فقط ۳۰ درصد از ماشین‌های لوکس مالیات گرفته شده، در این شرایط ۷۰ درصد دیگر به معنی‌عدم اجرای قانون مالیات‌ها در کشور است.
این نماینده مجلس یازدهم توضیح داد: برای رهایی از بودجه بدون نفت باید به سمت شناسایی منابع پایدار مالیاتی برویم و منابع نفتی را صرف توسعه زیر ساخت‌ها در کشور کنیم.
ذاکر ادامه داد: اما در رفتن به سمت درآمدهای مالیاتی نباید به سمت افزایش مالیات اقشار کم درآمد و تولیدی هستند مثل اصناف خرده مالک برویم، بلکه باید به این سمت برویم که فرارهای مالیاتی را شناسایی کنیم. همچنین باید مالیات از بخش زیرزمینی اقتصاد اخذ شود.
این نماینده مجلس یازدهم بیان کرد: دولت باید هم و غمش را روی این موضوع بگذارد که از اقتصاد رانتی فاصله بگیرد و بیشتر به سمت استفاده از منابع پایدار مالیاتی و منابع درآمدی از سوی معادن توجه کند.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس بیان کرد: در رفتن به سمت درآمدهای مالیاتی باید به وضعیت اقشار کم درآمد نیز توجه شود. در برنامه‌ی ۵ ساله‌ی هفتم جهت‌دهی هزینه‌های مالیاتی خیلی خوب تنظیم شده است که مالیاتی که گرفته می‌شود با به مردم اعلام شود که در چه حوزه‌ای هزینه می‌شود.
به گزارش تسنیم؛ نماینده مردم ارومیه در مجلس بیان کرد: حرکت به سمت درآمدهای مالیاتی اقدام مناسبی است اما باید چندین سال زمان بگذاریم تا بتوانیم از وابستگی بودجه به نفت بکاهیم و کشور را به این صورت به نحو احسن اداره کنیم.