وزیر نفت گفت: امسال بیش از ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون لیتر نفت‌گاز در نیروگاه‌ها ذخیره شده که یک رکورد به شمار می‌آید و در مقایسه با پارسال افزایشی قابل‌توجه داشته است. جواد اوجی در همایش «تقدیر از تلاشگران سوخت‌رسانی» با حضور جمعی از مدیران وزارت نفت و صنعت پالایش و پخش و در عین […]

وزیر نفت گفت: امسال بیش از ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون لیتر نفت‌گاز در نیروگاه‌ها ذخیره شده که یک رکورد به شمار می‌آید و در مقایسه با پارسال افزایشی قابل‌توجه داشته است.
جواد اوجی در همایش «تقدیر از تلاشگران سوخت‌رسانی» با حضور جمعی از مدیران وزارت نفت و صنعت پالایش و پخش و در عین حال دست‌اندرکاران عرصه سوخت‌رسانی در دیگر دستگاه‌های کشور، گفت: پارسال زمستانی سخت و در ۲۳ استان کشور دمای زیر صفر درجه داشتیم، اما یک ساعت هم در تامین سوخت وقفه پیش نیامد و شاهد رخ دادن یک معجزه بودیم. وی با اشاره به اهمیت تامین امنیت انرژی کشور، افزود: شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی تنها شرکتی بود که در جشنواره شهید رجایی از رئیس‌جمهوری لوح سپاس دریافت کرد، امیدواریم زحمات در حوزه تولید و سوخت‌رسانی ذخیره آخرت شود. وزیر نفت همچنین از پلیس راهور و استانداران برای همدلی و همکاری در سوخت‌رسانی زمستانی پارسال تشکر و قدردانی کرد و تصریح کرد: فعالیت در عرصه سوخت‌رسانی و تامین آسایش و امنیت انرژی مصداق واقعی خدمت به مردم است. اوجی نبود سرمایه‌گذاری در سال‌های گذشته را عامل ناترازی‌های کنونی و سال‌های اخیر در کشور دانست و گفت: البته در همه دولت‌ها پس از پیروزی انقلاب اسلامی زحمت کشیده شده و خدمات انجام شده است، اما در دولت آقای رئیسی این خدمات شتاب بیشتری گرفت. وی ادامه داد: صنعت نفت پیش از پیروزی انقلاب اسلامی وابستگی کامل به خارجی‌ها داشت، اما امروز به برکت خون شهدا و انقلاب اسلامی، حتی یک خارجی هم در صنعت نفت نیست و همه بخش‌ها با توان کارکنان صنعت نفت راهبری و هدایت می‌شود؛ این پرسش مطرح است که پیش از پیروزی انقلاب اسلامی چند شهر گازرسانی می‌شد، اما امروز شاهد هستیم که به فضل الهی و برکت انقلاب اسلامی بیش از ۲۹ میلیون مشترک گاز در کشور داریم که در جهان بی‌نظیر است. وزیر نفت گفت: اختلاف تولید و تقاضا و افزایش سالانه مصرف، کار را برای ما سخت کرده است و رئیس‌جمهوری هم در این باره بر افزایش سقف سرمایه‌گذاری در بخش تولید تأکید کرده‌اند.
اوجی افزایش سقف تولید با سرمایه‌گذاری را از اقدام‌های سازنده دولت سیزدهم برشمرد و تأکید کرد: در نبود سرمایه‌گذاری تولید افزایش نمی‌یابد و هدف تضمین امنیت انرژی محقق نمی‌شود؛ خوشبختانه طی دوران فعالیت دولت سیزدهم طرح‌های زمین‌مانده از جمله طرح فاز دوم پالایشگاه آبادان، طرح تصفیه نفت‌گاز پالایشگاه اصفهان، طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی، پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی و افزایش ۵ میلیون تنی محصولات پتروشیمی به بهره‌برداری رسیده است، این پروژه‌ها طی سالیان سال با پیشرفت ۵۰ درصدی بلاتکلیف مانده بودند که در دولت سیزدهم همگی تکمیل شدند و به بحث افزایش تولید و صادرات کمک کردند. وی ادامه داد: ۵۰ پروژه جدید به ارزش ۴۸ میلیارد دلار آغاز کرده‌ایم و خوشبختانه کارنامه وزارت نفت در این زمینه موفق بوده است؛ در سه ماه نخست امسال رشد اقتصادی گروه نفت و گاز بیش از ۱۹ درصد بوده و این عدد در سه ماه دوم ۱۴۰۲ به ۲۵.۶ درصد رسیده است، بنابراین امروز هیچ‌کاری مهمتر از سرمایه‌گذاری در صنایع نفت و گاز و تکمیل پروژه‌ها و آغاز پروژه‌های جدید نیست.
وزیر نفت با بیان اینکه به لطف خداوند و با استفاده از همه ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری شاهد افزایش تولید، صادرات، درآمد ارزی و در عین حال جلوگیری از خام‌فروشی در کشور بودیم، تأکید کرد: بخشی از درآمدهای ارزی صرف سرمایه‌گذاری و بخشی صرف تامین مایحتاج مردم می‌شود، امروز حداکثر استفاده از نفت خام و جلوگیری از خام فروشی انجام می‌شود. اوجی افزود: با تلاش آقای سالاری و همکارانش در حوزه پالایش و پخش، طی دو سال اخیر بیش از ۲۱۰ هزار بشکه به ظرفیت پالایشی کشور افزوده شد که گامی مهمی در مسیر جلوگیری از خام فروشی بوده است، روزانه نزدیک به ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت و مایعات در پالایشگاه‌ها فرآورش و مازاد نیاز داخلی صادر و درآمد ارزی آن صرف طرح‌های نو در کشور می‌شود. وی با تأکید بر اهمیت احداث مخازن ذخیره‌سازی و سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های صنعت پالایش، بیان کرد: در حوزه پالایش و پخش نیز با طراحی و احداث پالایشگاه‌های نو گام‌هایی مؤثر در زمینه سرمایه‌گذاری برداشته شده است و با احداث طرح‌هایی نظیر پتروپالایشگاه شهید سلیمانی و پتروپالایش مکران، روزانه ۲ میلیون بشکه به ظرفیت پالایشی کشور افزوده می‌شود. وزیر نفت تصریح کرد: در حوزه رشد سرمایه‌گذاری و تولید و در عین حال عمل به تعهدهای بودجه‌ای، وزارت نفت عملکردی مطلوب داشته و در ۱۴۰۱ به تعهدهای خود در بودجه به‌طور کامل عمل کرده است. اوجی ضمن قدردانی از همه تلاشگران عرصه سوخت‌رسانی گفت: شاهد همه زحمات طاقت‌فرسا، سختی‌ها، تلاش‌های شبانه‌روزی و تجارب کارکنان در این عرصه بودم و امیدوارم با اقدام‌هایی که در بخش تعمیرات اساسی و ذخیره‌سازی سوخت در نیروگاه‌ها انجام شده است، امسال مشکلی در سوخت‌رسانی نداشته باشیم. وی اعلام کرد که امسال ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون لیتر نفت گاز در نیروگاه‌ها ذخیره شده که کاری بسیار بزرگ است، از زحمات همه نمایندگان دیگر دستگاه‌ها، رانندگان نفتکش‌ها، مجلس شورای اسلامی و کمیسیون انرژی هم تشکر می‌کنم و پیش‌بینی می‌کنیم امسال در بحث ناترازی شاهد مشکلات کمتری باشیم. وزیر نفت با تاکید بر لزوم مدیری مصرف و فرهنگ‌سازی برای مصرف بهینه گفت: اگر چه در بخش مدیریت مصرف با به‌کارگیری راهکارهای غیرقیمتی، توسعه زیرساخت‌های انتقال و دوگانه‌سوز کردن خودروها و… اقدام‌های مطلوبی انجام شده است، اما نمی‌توانیم هر چه تولید کنیم، مصرف کنیم، زیرا منابع محدود است و از ایده‌های نو در زمینه مدیریت مصرف استقبال می‌کنیم.
به گزارش میزان؛ اوجی یادآور شد: پارسال رکوردهای بی‌نظیری در زمینه توزیع ثبت شد، اما خوشبختانه وقفه‌ای نداشتیم و امیدوارم تلاشگران عرصه سوخت‌رسانی امسال نیز همچون گذشته بدرخشند.