عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: تعرفه‌گذاری پلکانی پرمصرف‌ها در بخش انرژی خانگی به خوبی در کشور جا افتاده است و دولت نباید از این مسئله عقب نشینی کند و باید دولت حتما برای بهینه‌سازی مصرف انرژی در بخش خانگی و مرتبط با مشترکان پرمصرف، فاز دوم تعرفه‌گذاری پلکانی را اجرایی کند. علیرضا ورناصری عضو کمیسیون […]

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: تعرفه‌گذاری پلکانی پرمصرف‌ها در بخش انرژی خانگی به خوبی در کشور جا افتاده است و دولت نباید از این مسئله عقب نشینی کند و باید دولت حتما برای بهینه‌سازی مصرف انرژی در بخش خانگی و مرتبط با مشترکان پرمصرف، فاز دوم تعرفه‌گذاری پلکانی را اجرایی کند.
علیرضا ورناصری عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت و لزوم بهینه‌سازی مصرف در کشور از طرق مختلف و کاهش شدت مصرف بالای انرژی در کشور در بخش صنعتی و خانگی اظهار داشت: متاسفانه ما در زمینه بهینه‌سازی انرژی با مشکلاتی مواجه هستیم و مصرف با شیب بالایی در حال افزایش است و این مصرف بالا موجب ناترازی مصرف نیز شده است.
وی تاکید کرد: متاسفانه مصرف انرژی کشور به حالت غیراستاندارد و در حد ۴ الی۶ برابر میانگین مصرف جهانی است و بسیاری از مشکلات نیز در این بخش ایجاد می‌شود که دلیل آن هم به این دلیل است که اسراف انرژی در کشور ما ارزان قیمت است.
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به سایر دلایل در این بخش ادامه داد: همچنین به دلیل همین قیمت پایین انرژی، بهینه‌سازی دستگاه‌ها و وسایل مرتبط با مصرف انرژی نیز بسیار کم است و عمدتا غیربهینه، غیراستاندارد و بسیار پرمصرف هستند. ما در زمینه تاسیسات سرمایشی و گرمایشی خودمان متاسفانه با مشکلاتی مواجه هستیم و این تاسیسات به روز نشده‌اند و هنوز در خیلی از زمینه‌ها به سمت صرفه‌جویی انرژی نیامده‌ایم.
وی تاکید کرد: در بحث بخاری‌ها و سایر وسایل گرمایشی و سرمایشی بنا بر قانون الگوی مصرف، سازمان استاندارد باید هر سه سال یک بار یک بازنگری در فعال‌سازی این تأسیسات داشته باشد و این اقدام انجام نشده است
وی تاکید کرد: ما به هر میزان که بتوانیم صنایع خودمان و وسایلی که انرژی بری زیادی دارند را به روزرسانی کنیم حتماً می‌توانیم در کاهش مصرف انرژی نقش موثری داشته باشیم و باید بر روی نظام تعرفه‌گذاری پلکانی در بخش صنعت و خانگی برای مشترکان خارج از الگوی بهینه مصرف یا الگوی استاندارد مصرف تمرکز کنیم.
ورناصری در ادامه با اشاره به اجرای فاز دوم نظام تعرفه‌گذاری پلکانی پرمصرف‌ها از سوی دولت بیان کرد: با توجه به ناترازی‌های انرژی در کشور راهی جز تعرفه‌گذاری پلکانی پر مصرف‌ها نداریم و و باید دولت حتما برای بهینه‌سازی مصرف انرژی در بخش خانگی و مرتبط با مشترکان پرمصرف، فاز دوم تعرفه‌گذاری پلکانی را اجرایی کند.
وی تاکید کرد: متاسفانه مصرف انرژی در کشور بسیار ارزان است به خصوص برای پرمصرف‌ها که مصرف بالایی دارند و هم میزان بسیار بالایی از یارانه انرژی را دریافت می‌کنند؛ بنابراین باید تعرفه مصرفی پرمصرف‌ها با کسانی که درون الگوی مصرف هستند و در منزل خود تنها یک بخاری دارند، تفاوتی داشته باشد.
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: با این حال باید تاکید کنم که موضوع تعرفه‌گذاری پلکانی پرمصرف‌ها در بخش انرژی به خوبی در کشور جا افتاده است و دولت نباید از این مسئله عقب نشینی کند.
به گزارش برنا؛ ورناصری تاکید کرد: حتماً باید متولیان امر، نظام تعرفه‌گذاری پلکانی پرمصرف‌ها را در رابطه با مبحث مصرف گاز هم مد نظر قرار دهند. ما اگر بتوانیم در بحث بهینه‌سازی مصرف انرژی در کشور به درستی فعالیت کنیم قطع به یقین می‌توانیم سرمایه انرژی در کشور را حفظ کنیم.