آفتاب یزد: پس از جلسه هیات دولت وزرای نفت، فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش، تعاون کار و رفاه اجتماعی، میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری، ارتباطات و فناوری اطلاعات، شهردار تهران، معاون حقوقی رئیس جمهور، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، رئیس سازمان انرژی اتمی و سخنگوی دولت با حضور در جمع خبرنگاران پاسخگوی […]

آفتاب یزد: پس از جلسه هیات دولت وزرای نفت، فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش، تعاون کار و رفاه اجتماعی، میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری، ارتباطات و فناوری اطلاعات، شهردار تهران، معاون حقوقی رئیس جمهور، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، رئیس سازمان انرژی اتمی و سخنگوی دولت با حضور در جمع خبرنگاران پاسخگوی سوالات و دغدغه‌های آن‌ها شدند.
به گزارش خبرنگار حوزه دولت آفتاب یزد، روز چهارشنبه ۲۹ آذر نشست هیات دولت در ساختمان پاستور برگزار شد.

وام ودیعه مسکن دو برابر شد
مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی نیز در این جلسه گزارشی از وضعیت حمل و نقل و مسکن ارائه و اظهار کرد: رشد ۲ برابری وام ودیعه مسکن در جلسه دیروز شورای پول و اعتبار مصوب شد؛ همچنین روز گذشته در سازمان بنادر و دریانوردی، قرارداد با ۳۰ شرکت تخصصی در راستای اجرای توصیه رهبر معظم انقلاب برای توجه بیشتر به «اقتصاد دریامحور» منعقد شد که می‌تواند باعث تحولی بزرگ در زمینه رشد و بالفعل شدن ظرفیت‌های اقتصادی کشور در حوزه دریا و سواحل شود.
با اتمام جلسه هیأت دولت، وزرا و معاونان رئیسی جمهور در جمع خبرنگاران حاضر شده و پاسخگوی پرسش‌های آن‌ها شدند.

 پرهای عقاب را هم ریختیم چه رسد به گنجشک
جواد اوجی وزیر نفت نخستین وزیری بود که با توجه به حساسیت ماجرای اخیر اختلال در جایگاه‌های سوخت کشور و تلاش این وزارت برای رفع این اختلال ظرف چند ساعت که با توطئه دشمنان رقم خورده بود، به میان خبرنگاران آمد و جزئیات جدیدی از این دسیسه‌های سایبری دشمنان و همچنین نحوه مواجهه وزارت نفت با آن را تشریح کرد.
به گفته اوجی، صبح دوشنبه ساعت ۹ تا ۱۰ تعدادی از جایگاه‌های کشور عملیات سوخت‌رسانی‌شان متوقف شد که بلافاصله در شرکت پخش ستاد بحران را تشکیل دادیم و با بسیج ۲۲ هزار نفر از همکاران و با صبوری مردم و پای کار آمدن صداوسیما در همان ساعات اولیه این توطئه را خنثی کردیم و عملیات سوخت‌رسانی در جایگاه‌ها به صورت دستی انجام شد.
وی با بیان این‌که «دیتاسنتر سامانه سوخت در شرکت پالایش و پخش است و خوشبختانه مشکلی پیدا نکرده است» ادامه داد: از عصر روز گذشته هم سامانه کارت سوخت در ۷۸درصد جایگاه‌ها بالا آمد و اکنون فعال است.
اوجی خاطرنشان کرد: آن‌ها می‌خواستند مردم را عصبانی کنند ولی با کار جهادی که کردیم خیلی‌ها متوجه این موضوع نشدند.
وزیر نفت گفت: اسم عملیاتشان را گنجشک گذاشته‌اند اما خبر ندارند اینجا ایران است و در سال ۵۷ پر عقاب ریخت چه برسد به گنجشک.

 وارد فصل جشنواره‌های فجر شدیم
در ادامه، محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با خبرنگاران هم صحبت شد و گفت: وارد فصل جشنواره‌ها شده‌ایم که به زودی جزئیات جشنواره‌های فرهنگی و هنری را اعلام خواهم کرد. کار ثبت‌نام بخش خارجی جشنواره فیلم فجر اغاز شده است. بیش از ۶۲۱ فیلم از ۸۷ کشور ثبت نام شده است. ۱۰ هزار و ۷۶ اثر در بخش هنرهای تجسمی ثبت شده است که اعداد بسیار خوبی است. جشنواره مطبوعات بعد از دهه فجر خواهیم داشت.
وی ادامه داد: شنبه مراسم ویژه‌ای در محوطه تئاتر شهر برگزار می‌شود و مطالبه اصحاب تئاتر برآورده شده و ما یک حائلی در این مجموعه ایجاد خواهیم کرد. بازطراحی مهندسی نیز در مجموعه تئاتر شهر صورت گرفته است.
البته اسماعیلی توضیحاتی را هم از برگزاری نمایشگاه مطبوعات ارائه کرد.

 رشد ۵۰ درصدی ورود گردشگران خارجی به کشور
سید عزت‌الله ضرغامی هم درباره آمار گردشگری در شش ماهه اول سال اظهار کرد: در شش ماهه اول سال ۱۴۰۲ آمار گردشگری در کشور چهار میلیون و ۴۰۰ هزار نفر است که نسبت به سال گذشته ۴۸.۵ درصد افزایش داشته است.
وی افزود: این در حالی است که بعد از ناآرامی‌های سال ۱۴۰۱ خیلی‌ها پیش‌بینی می‌کردند با توجه به تبلیغات ایران‌هراسی، از آمار گردشگران کاسته شود ولی رشد ۴۸.۵درصد نشان می‌دهد که این رقم معکوس است. هر چند که یک رقم درشت که یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر است مربوط به کشور آذربایجان است که متاسفانه هنوز مرزهای زمینی را باز نکرده که البته اقدامات لازم در حال انجام شدن است.
ضرغامی در ادامه بیان کرد: پیش‌بینی می‌شود با مصوبه‌ای که ما درباره لغو یک‌طرفه روادید داشتیم ورود گردشگران خارجی سرعت بگیرد و همزمان با آن، فرصتی فراهم شده که دستگاه‌های مختلف را توجیه کنیم تا برخی مشکلات اولیه‌ای که گردشگران دارند، برطرف شود.

 بنزین پتروشیمی نداریم
علی سلاجقه معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست نیز در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران درباره آلودگی این روزهای هوای برخی کلانشهرها اظهار کرد: شهرهای ما نسبت به خیلی از شهرهای کشورهای همسایه وضعیت بهتری به لحاظ آلایندگی دارند ولی برای ما پذیرفته نیست که وقتی می‌توانیم مشکلات مردم را حل کنیم، چرا این کار را انجام ندهیم؟ با این سمت و سویی که گرفته شده حداقل تا ۱۰سال آینده دیگر این روزها در تهران تجربه نخواهد شد. اگر شرایط اقلیمی هم کمک کند از سال‌های آینده این شرایط را در تهران نخواهیم داشت.
وی درباره انتقاد از کیفیت سوخت و استفاده از بنزین پتروشیمی گفت: اصلا بنزین پتروشیمی وجود ندارد. مازوت هم یکی از انواع سوخت است که در دنیا هم
استفاده می‌شود.

هدف قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌هاست نه جنجال‌آفرینی
محمد اسلامی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی نیز در حاشیه نشست امروز دولت در جمع خبرنگاران بیان کرد: مسأله هسته‌ای، یک موضوع ملی و راهبردی است نه سیاسی و جناحی؛ قانون اقدام راهبردی یک هدف مشخص دارد؛ این قانون نیامده که ما را با جنجال‌آفرینی مواجه کند، بلکه آمده است تا تحریم‌ها را لغو کند. بنابراین اقداماتی که در چارچوب قانون انجام می‌دهیم برای لغو تحریم‌هاست تا آنان تحریم‌ها را لغو کند. برجام هم برای لغو تحریم‌هاست. برجام حاصل ۲۰ سال مذاکره است. طرف مقابل تحریم‌ها را لغو کند و دست از جنجال و زیاده‌خواهی بردارد.
اسلامی در پاسخ به پرسشی درباره توقف توافق در اسفندماه، اظهار کرد: روایتگری‌ها از توافق اسفندماه ناصواب و ناصحیح است. توافق اسفند سه پاراگراف بیشتر ندارد؛ اول می‌گوید روابط ما با آژانس در چارچوب پادمان و ان‌پی‌تی است. دوم می‌گوید در خصوص مکان‌های ادعایی دو مکان باقیمانده، طرفین تعامل و همکاری جهت حل و فصل داشته باشند و سوم می‌گوید معاونان طرفین (سازمان انرژی اتمی و آژانس) یک الگو برای پیشبرد این برنامه که در واقع به ۲ بخش قبلی مربوط می‌شود، تعیین می‌کنند.

 تایید حکم حبس ابد حمید نوری در سوئد، ظالمانه بود
محمد دهقان معاون حقوقی رئیس جمهور نیز در حاشیه جلسه دیروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران گفت: سوئد تمامی موازین حقوق بشری و حقوق بین المللی را در ماجرای حمید نوری زیر پا گذاشت.
وی اظهار کرد: برای دستگاه قضایی سوئد با صدور این حکم ظالمانه ابراز تاسف می‌کنم.
دهقان گفت: حکم دادگاه تجدید نظر سوئد در راستای حمایت از جریان تروریستی منافقین و کاملا غیر منصفانه بود.
معاون رئیس جمهور به ابطال مصوبه هیات وزیران از سوی دیوان عدالت اداری در خصوص واردات خودرو توسط ورزشکاران واکنش نشان داد و بیان کرد: این مصوبه کاملا قانونی است اما در عین حال به رای دیوان عدالت اداری احترام می‌گذاریم. همچنین از ما و وزارت ورزش در این جلسه دعوتی نشده تا از مصوبه دولت دفاع شود. برای اینکه مشکلی برای ورزشکاران و کسانی که صاحب حق هستند ایجاد نشود بلافاصله متن جدیدی را آماده و در دولت تصویب می‌کنیم.

 ۱۶ هزار ساختمان ناایمن در تهران وجود دارد
علیرضا زاکانی شهردار تهران نیز در پایان نشست امروز هیات وزیران پاسخگوی خبرنگاران حاضر در حیاط هیات دولت بود و در پاسخ به پرسشی درباره افزایش تردد برخی شهروندان با حیوانات خود در سطح شهر اظهار کرد: سگ‌گردانی در شهر کار بسیار اشتباه و غیرقانونی است به خصوص که بدون مقدمات و قاعده و قانونمندی و رعایت شرایط در حال انجام است، مراجع قانونی باید حتما ورود کنند و فرهنگش را به نحوی تغییر دهند که اگر کسی خواست سگ‌گردانی کند، با ضوابط این کار را انجام دهد.
زاکانی با اعلام این‌که ۱۶ هزار ساختمان ناایمن در تهران وجود دارد گفت: این ساختمان‌ها در دستور کار قرار گرفتند و گزارش بیش از ۲ هزار ساختمان پایش و به ۹ دستگاه مسئول ارسال شد تا ایمن‌سازی این ساختمان‌ها از طریق ایمن‌سازی و بازسازی انجام شود.

 شبکه فیبر نوری گلستان فردا با حضور رئیس جمهور افتتاح می‌شود
وزیر ارتباطات از افتتاح فیبر نوری در استان گلستان در سفر استانی رئیس جمهور خبر داد و گفت: گلستان نخستین استانی است که همه شهرهای آن زیر پوشش فیبر نوری قرار گرفته و سرعت اینترنت در این استان تا ۹۵۰ مگابیت بر ثانیه رسیده است. ۹۹.۲ درصد روستاهای استان گلستان هم به شبکه ارتباطی سراسری متصل می‌شوند و فقط ۷ روستا تا یک ماه آینده به این شبکه می‌پیوندند.

 سیاست آموزش و پرورش تعطیلی مدارس به دلیل آلودگی هوا نیست
رضا مراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش نیز اظهار کرد: سیاست دولت به طور عام و وزارت آموزش و پرورش به طور خاص، اصلا تعطیلی مدارس نیست؛ ما باید راهنمای فعالیت در زمان آلودگی هوا داشته باشیم نه اینکه مدارس را تعطیل کنیم.
وی ادامه داد: تقریبا در هیچ کجای دنیا این کاری را که ما می‌کنیم نمی‌کنند. شبکه شاد الان خوب فعالیت می‌کند و بعضی زمان‌ها ۳ میلیون کاربر همزمان دارد.
وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به سوالی در خصوص در نظر گرفتن بودجه نوسازی مدارس از محل مالیات بر ارزش افزوده، اظهار کرد: در لایحه بودجه ۱۴۰۳ در بحث کمک به تکمیل پروژه‌های نیمه تمام مدارس دیده شد که از محل مالیات بر ارزش افزوده صورت خواهد گرفت.

 استقبال مردم از کالابرگ الکترونیکی
سید صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در پاسخ به این سؤال که آیا شرکت‌های زیرمجموعه وزارت تعاون به سامانه مؤدیان مالیاتی متصل شده‌اند؟ اظهار کرد: تمام شرکت‌های ما هم متصلند و هم در مهلت قانونی مالیات خود را پرداخت می‌کنند. شرکت‌های وابسته به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی کمترین بدهی معوق را به سازمان امور مالیاتی و وزارت اقتصاد دارند. خوشبختانه فرآیند بسیار مطلوب است.
وی در خصوص حمایت‌های غیر نقدی معیشتی دولت از دهک‌های درآمدی مختلف گفت: طرح کالابرگ الکترونیکی هم از نظر ساختار و هم از نظر توسعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای و سایر فروشگاه‌ها به شدت توسعه پیدا کرده و هر ماه نسبت به ماه قبل، استقبال مردمی بیشتر می‌شود.

 نرخ سود وام نوسازی بافت فرسوده ۵ درصد شد
سخنگوی دولت آخرین عضو کابینه بود که در حاشیه جلسه امروز هیات دولت در جمع خبرنگاران حاضر شد و گزارشی از مصوبات امروز هیأت وزیران داشت. وی با اشاره به مصوبات و گزارش‌های ارائه‌شده در این جلسه افزود: رئیس کل بانک مرکزی گزارشی از آمارهای رشد اقتصادی در تابستان امسال ارائه کرد که نشان از رشد اقتصادی قابل قبولی به‌ویژه در حوزه‌های انرژی، نفت و ساختمان داشت. در حوزه ساختمان رشد ۶ ماهه اول به حدود ۳ درصد رسید.
دبیر هیات دولت افزود: وزیر راه و شهرسازی هم گزارشی از توافقاتی که با شورای پول و اعتبار برای پیشبرد بهتر طرح نهضت ملی مسکن و حمایت از این حوزه داشته‌اند ارائه کرد. وام بهسازی و نوسازی مسکن‌های شهری و مسکن‌های روستایی و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر که پیش از این تصویب شده بود به عدد ۳۵۰ میلیون تومان افزایش یابد با موافقت شورای پول و اعتبار سود وام‌ها ۵ درصد در نظر گرفته شد