کارشناس مبارزه با مفاسد اقتصادی ضمن انتقاد به بی‌تفاوتی نسبت به ۹۹۰ هزارمیلیارد تومان حجم قاچاق کالا در کشور اعلام کرد: متاسفانه اظهارات مسئولین نسبت به مبارزه با قاچاق کالا تنها به شعار خلاصه شده است. در روزهای اخیر شاهد انتشار آمار و ارقام مختلفی پیرامون حجم قاچاق پوشاک و دخانیات بوده‌ایم و حتی اتحادیه […]

کارشناس مبارزه با مفاسد اقتصادی ضمن انتقاد به بی‌تفاوتی نسبت به ۹۹۰ هزارمیلیارد تومان حجم قاچاق کالا در کشور اعلام کرد: متاسفانه اظهارات مسئولین نسبت به مبارزه با قاچاق کالا تنها به شعار خلاصه شده است.
در روزهای اخیر شاهد انتشار آمار و ارقام مختلفی پیرامون حجم قاچاق پوشاک و دخانیات بوده‌ایم و حتی اتحادیه پوشاک و انجمن تولیدکنندگان، صادرکنندگان و واردکنندگان محصولات دخانی با انتشار نامه‌ای خطاب به مقام معظم رهبری، عملکرد دستگاه‌های متولی مقابله با قاچاق کالا و ارز را نامناسب ارزیابی کرده و خواستار برخورد جدی با قاچاق کالا شده‌اند.
متاسفانه، باگذشت یک دهه از تصویب قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، همچنان میزان حجم کالای قاچاق در کشور بسیار بالا است؛ گفتنی است، کمافی‌السابق قاچاق سوخت از ایران به کشورهای همسایه و واردات بی‌ضابطه لوازم‌خانگی، پوشاک و… به کشور کامل مشهود است. علاوه بر این، به‌واسطه تغییر رویه زندگی و افزایش فروشگاه‌ها لوازم آرایشی، شاهد افزایش حجم قاچاق در این دسته کالایی نیز هستیم، با این تفاسیر چگونه انتظار می‌رود، تولید و اشتغال در کشور رشد داشته باشد.

 ابهام در عملکرد دستگاه‌های متولی مبارزه با قاچاق
مرصاد شهرودی، کارشناس مبارزه با مفاسد اقتصادی ضمن انتقاد به رویه دستگاه‌های متولی مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعلام داشت: مسئولین تا پیش از تصدی پست، اظهارات متعددی نسبت به حجم وسیع قاچاق کالا و ضرورت مبارزه با آن مطرح می‌کنند؛ اما شاهد این هستیم که از شعار تا عمل فاصله زیاد است.
وی ادامه داد: به‌منظور مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیاز به سخنرانی و برگزاری همایش نیست و تنها با اجرای دقیق و بدون کم‌وکاست قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز می‌توان اتفاقات مثبتی را رقم زد.

 مبارزه جدی با قاچاق کالا و ارز به رشد تولید و اشتغال و کنترل نرخ ارز منجر می‌شود
به عقیده شهرودی اگر قوای سه‌گانه در مبارزه با قاچاق کالا و ارز جدیت داشته باشند، شاهد رونق تولید، رشد اشتغال، کنترل نرخ ارز و در نهایت افزایش درآمدهای دولت خواهیم بود.
وی افزود: با وجود تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله) پیرامون مبارزه جدی در خصوص مبارزه با قاچاق کالا و ارز اما در دولت تنها شاهد تغییر مدیران بوده‌ایم و خروجی مشخصی مشاهده نمی‌شود.
این کارشناس مبارزه با مفاسد اقتصادی در ادامه اظهار داشت: مطابق با اظهارنظر مسئولین ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز حجم قاچاق ورودی و خروجی به کشور مجموعاً حدود ۱۹.۸ میلیارد دلار است، رقمی که در صورت مهار آن آمار اشتغال کشور رشد عجیبی را تجربه خواهد کرد.

 ازبین‌رفتن اشتغال ۳.۵ میلیون نفر به دلیل قاچاق کالا
وی پیرامون ادعای رشد اشتغال با مهار قاچاق اعلام داشت: مطابق با پژوهش‌های صورت‌گرفته متوسط هزینه ایجاد یک شغل باکیفیت، حدود ۳۰۰ میلیون تومان است، ازآنجایی‌که نرخ دلار در محدوده ۵۰ هزار تومان است لذا حجم قاچاق کالا در کشور حدود رقم عجیب ۹۹۰ هزار میلیارد تومان خواهد بود و با یک محاسبه ساده می‌توان دریافت که اگر قاچاق به شکل کامل در کشور مهار شود، ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر به جمعیت شاغلین کشور اضافه می‌شود.
این کارشناس حوزه مبارزه با مفاسد اقتصادی اعلام داشت: البته مهار و کنترل قاچاق و اشتغال بیش از ۳ میلیون نفر در کوتاه مدت ممکن نیست، اما اگر جدیت در مبارزه با قاچاق کالا و ارز در کشور حکمفرما شود می‌توان سالانه ۲ میلیارد دلار از حجم قاچاق را کاهش داد.

 آمار قاچاق کالا بیش از ۲۰ میلیارد دلار است؟
شهرودی در بخش دیگری از اظهارات خود، انتقاداتی را متوجه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز مطرح و اعلام کرد: متاسفانه ستاد حتی در ارائه آمار اعلامی قاچاق نیز اهتمامی ندارد و هرساله با مطرح‌کردن عواملی نظیر عدم همکاری دستگاه‌های دیگر، گزارش دقیقی از میزان قاچاق کالا و ارز ارائه نمی‌دهد.
وی افزود: حتی در آمارهای اعلامی نیز شاهد تفاوت ارقام اعلام شده هستیم به‌عنوان نمونه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، حجم میزان قاچاق پوشاک را ۱.۱ میلیارد دلار اعلام کرده است؛ در صورتی که این آمار از سوی وزارت صمت حدود ۱.۲ میلیارد دلار و از سوی اتحادیه پوشاک در محدوده ۳.۵ الی ۵.۵ میلیارد دلار برآورد شده است.
به گفته این کارشناس مبارزه با مفاسد اقتصادی، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز باید در خصوص آمار قاچاق شفاف‌سازی کند و مشخص نماید چرا رقم اعلامی از سوی اتحادیه‌های مختلف چندین برای حجم عنوان شده از سوی این نهاد است.
به گزارش تسنیم؛ شهرودی در بخش پایانی اظهارات خود گفت: متاسفانه مجلس شورای اسلامی و نمایندگان نیز تاکید بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز ندارند، عجیب اینجاست که بعضی نمایندگان درگذشته در این نهاد نیز مسئولیت‌هایی بر عهده داشته، اما اهتمامی به مبارزه با قاچاق ندارند.