مدیرعامل شرکت راه‌آهن گفت: در قانون برنامه هفتم توسعه زیان مسافری دیده شده که مجلس هم مصوب کرده و بودجه ۱۴۰۳ هم بر اساس پرداخت زیان مسافری خواهد بود. سید میعاد صالحی در نشست خبری هفتمین نمایشگاه حمل‌ونقل، لجستیک و صنایع وابسته با ذکر آماری از حمل‌ونقل ریلی بیان کرد: در هشت ماهه امسال به […]

مدیرعامل شرکت راه‌آهن گفت: در قانون برنامه هفتم توسعه زیان مسافری دیده شده که مجلس هم مصوب کرده و بودجه ۱۴۰۳ هم بر اساس پرداخت زیان مسافری خواهد بود.
سید میعاد صالحی در نشست خبری هفتمین نمایشگاه حمل‌ونقل، لجستیک و صنایع وابسته با ذکر آماری از حمل‌ونقل ریلی بیان کرد: در هشت ماهه امسال به ثبت رکورد ۲۱ میلیون و ۶۰۰ هزار مسافر جابه‌جا شده رسیدیم که ضمن افزایش ۱۰ درصدی نسبت به سال گذشته، رکورد جدیدی به ثبت رساندیم و پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان سال با عبور از ۳۰ میلیون مسافر جابه‌جا شده در عرصه ریلی، رکورد جابه‌جایی مسافر بشکند.
وی ادامه داد: در موضوع ترانزیت تلاش کردیم با توجه به شرکای منطقه‌ای و کشورهای همسایه که ارتباط با آن‌ها در اولویت دولت است، ارتباط برقرار کنیم از جمله اینکه با ترکمنستان، قزاقستان، روسیه و ترکیه، قراردادهایی داشته باشیم. همچنین در هشت ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته در تناژ هشت درصد رشد داشتیم پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان سال رکورد جدیدی در عرصه ترانزیت هم به جا بگذاریم.
مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: در قانون برنامه هفتم توسعه زیان مسافری دیده شده که مجلس هم مصوب کرده و بودجه ۱۴۰۳ هم بر اساس پرداخت زیان مسافری خواهد بود.

 تلاش برای تامین نقدینگی در حوزه حمل‌ونقل ریلی
صالحی با بیان اینکه در موضوع تزریق نقدینگی در حوزه حمل‌ونقل ریلی سعی کردیم همه مسیرها را دنبال کنیم، گفت: ماده ۱۲ مسیر پرپیج و خمی بوده که هشت سال از تصویب آن می‌گذرد اما در طول سال‌ها به‌دلیل بوروکراسی قابلیت نقد شدن نداشته است و اکنون اجرایی شده و با توجه‌به نامه راه‌آهن بیش از ۲۰۰۰ میلیارد تومان از محل ماده ۱۲ تا پایان سال به سازمان برنامه ارسال می‌شود برای اینکه به بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری واگن باری، مسافری و لکوموتیو پرداخت شود.
وی اظهار کرد: در ۱۴۰۱ توانستیم ۱۵۹۸ واگن باری نو تولید کنیم که ۴۸ درصد نسبت به ۱۴۰۰ رشد داشته و رکورد تولید واگن باری نو هم شکسته شد. در حوزه واگن باری، مشکلی نداریم و کشور خودکفاست. حتی در سفر به کشورهای همسایه و با توجه به کیفیت واگن‌های باری، این امکان وجود دارد که آن‌ها را صادر کنیم، اما در حوزه واگن مسافری و لکوموتیو عقب‌ماندگی وجود دارد. از این رو توسعه ناوگان را در اولویت قرار دادیم. برای این کار تلاش کردیم تسهیلات بیشتری در این حوزه داشته باشیم. برای مثال تسهیلات تبصره ۱۸، مشوق خوبی برای تولیدکنندگان است و همچنین تمرکز خود را برای تولید واگن مسافری و لکوموتیو گذاشتیم که اثرات آن را در ماه‌های آینده خواهیم دید.
مدیرعامل شرکت راه‌آهن با بیان اینکه در زمینه واگن مسافری یک عقب‌ماندگی وجود دارد که باید جبران شود، گفت: حوزه مسافری با توجه‌به قیمت‌گذاری‌های دستوری در سال‌های گذشته جذابیتی برای سرمایه‌گذاران نداشته است، البته ما تلاش داریم با تسهیلات تبصره ۱۸ این کار را جذاب کنیم، ‌اما عقب‌ماندگی جدی است و مردم نیاز دارند که ما حمل بیشتری را برای حوزه ریلی داشته باشیم.
صالحی خاطرنشان کرد: تلاش‌های مختلف در حال انجام است برای اینکه مجوزهای مختلف اخذ شود، یکی از این روش‌ها تولید داخل است که سفارش‌گذاری‌ها انجام شده و نگاه اول ما به تولید داخل است و پس از آن از ظرفیت واردات استفاده خواهد شد. در ۱۰ سال گذشته، از ۲۰۰۰ واگن مسافری به ۱۰۰۰ واگن مسافری رسیدیم و عمر آن‌ها هم افزایش داشته است، ۵۰۰ واگن مسافری داریم که عمر بالای ۳۰ سال دارند که باید بازسازی شوند و اگر تولید داخل کفایت نکرد، باید از ظرفیت واردات استفاده شود.
به گزارش ایسنا؛ وی با بیان اینکه در دو سال گذشته، تمام تمرکز ما در حوزه تولید داخل بوده است، افزود: موضوع لکوموتیو، عقب‌ماندگی جدی است و در سال‌های گذشته به این میزان تولید ما در لکوموتیو باری به انگشتان یک دست هم نمی‌رسد. در گام اول توجه ما به تولید داخل است، در ۱۴۰۱، ۲۳ لکوموتیو نو وارد مدار شده و در سال ۱۴۰۲ مجموعه لکوموتیوها به ۳۱ عدد رسیده که یعنی ۹۲ درصد رشد داشتم. اما عقب‌ماندگی ما با این اعداد جابه‌جا نمی‌شود و به تعداد بیشتری ناوگان نیاز داریم.