رئیس‌جمهور گفت: در بودجه سال ۱۴۰۳ تلاش شده که واقعیت‌ها دیده شود و واقع‌نگری از محورهای مورد توجه بودجه است؛ هم هزینه‌ها و هم درآمدها باید واقعی دیده شود. آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوردر جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در جریان تقدیم کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۳ کشور طی سخنانی بیان کرد: دولت با همکاری تمامی […]

رئیس‌جمهور گفت: در بودجه سال ۱۴۰۳ تلاش شده که واقعیت‌ها دیده شود و واقع‌نگری از محورهای مورد توجه بودجه است؛ هم هزینه‌ها و هم درآمدها باید واقعی دیده شود.
آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوردر جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در جریان تقدیم کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۳ کشور طی سخنانی بیان کرد: دولت با همکاری تمامی بخش‌ها به‌ویژه مجلس شورای اسلامی برای اجرای بودجه سال ۱۴۰۲ تلاش کرد اجرای این قانون به رشد اقتصاد، تولید و مهار تورم بینجامد و بسیاری از آن‌چه دشمنان تصور داشتند که با توطئه و فتنه برای ما پیش بیاورند، ملت بزرگ ایران آن‌ها را ناکام گذاشت و دولت و همه بخش‌ها موفق شدند گام دیگری در جهت تعالی کشور و نزدیک‌تر شدن به قله بردارند.
وی افزود: ظلم به مردم مظلوم و مقتدر فلسطین موجب تأسف همه ما و بشریت است؛ شهادت ۶۵۰۰ کودک و به خاک و خون کشیده شدن زنان و مردان مقاوم در فلسطین را یادآوری می‌کنیم و بر ارواح شهدا درود می‌فرستم. آن‌چه از نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت در غزه صورت می‌گیرد موجب تأسف بشریت است اما تأسف‌بارتر آن‌که حامی این نسل‌کشی کسانی هستند که مدعی حقوق انسان می‌باشند؛ آمریکا و غربی‌ها چگونه می‌خواهند در مقابل خدا، وجدان و تاریخ پاسخگو باشند؟
رئیس‌جمهور گفت: تأسف‌بارتر اینکه سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی که متکفل دفاع از مظلوم هستند، کارآمدی خود را مقابل نظام سلطه و قدرت آمریکا از دست دادند، اما ناامید نیستیم و معتقدیم ملت‌ها امروز به‌پا خاسته‌اند و حقوق بشر، اجرای عدالت و نظم نوین جهانی را فریاد می‌زنند، هم‌چنانی که خداوند متعال امت موسی (ع) را در کشتن کودکانی که به‌دست فرعون صورت گرفت، شکل داد و خداوند به حکومت فرعون در زمان حضرت موسی (ع) پایان داد، باور داریم شهادت زنان و کودکان فلسطینی به حکومت جعلی رژیم صهیونیستی پایان خواهد داد و ما شاهد پیروزی فلسطینی‌ها و نابودی اسرائیلی‌ها خواهیم بود.
رئیسی با گرامیداشت شهید آیت‌الله مدرس، عنوان کرد: ایشان نماینده‌ی واقعی مردم بود و یک شخصیت طراز برای دولت و مجلس است. وی در ادامه درباره بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور گفت: تمام تلاش دولت بر اجرای قانون بودجه سال ۱۴۰۲ بوده است؛ ما تلاش کردیم آن‌چه انجام گرفته قابل سنجش باشد؛ ما در جایگاه اجرای قانون هستیم و بنای دولت این است که قوانین را اجرا کند. رئیس‌جمهور گفت: در بودجه سال ۱۴۰۳ تلاش شده که واقعیت‌ها دیده شود و واقع‌نگری از محورهای مورد توجه بودجه است؛ هم هزینه‌ها و هم درآمدها باید واقعی دیده شود.


رئیسی با قدردانی از نمایندگان مجلس برای تصویب برنامه هفتم توسعه، اظهار داشت: امیدواریم در مسیر فرآیند تصویب قانون و اعلام نظر شورای نگهبان و اصلاحات احتمالی، برنامه در جهت توسعه همه‌جانبه کشور موثر باشد و بتوانیم برخلاف برنامه‌های پیشین که بیش از ۳۵ درصدِ آن اجرایی نشده، اعلام کنیم که برنامه‌ی هفتم اجرایی شده است. وی اضافه کرد: نباید این‌گونه باشد که برنامه‌ای که با این دقت تصویب شده، مانند برنامه‌های گذشته اجرایی نشود. بنای دولت بر اجرای برنامه است.
رئیس‌جمهور عوان کرد: بودجه ۱۴۰۳ مبتنی بر برنامه هفتم است و با نگاه به این برنامه، بودجه را تدوین کردیم. تلاش کردیم در بودجه بسیاری از ناترازی‌هایی که امروزه موجب رنج همگان است، با حرکت جهادی به تراز برسد.
رئیسی گفت: ما در جهت مهار تورم تلاش کردیم؛ مهار تورم مربوط به کسری بودجه، مهار نقدینگی، برداشت‌های بانک‌ها و سایر علل است. ما در نیمه‌ی دوم سال ۱۴۰۰ حدود ۴۸۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه داشتیم و با کسب درآمد تلاش کردیم که آن سال را با کسری به پایان نبریم که موفق هم شدیم.
وی تصریح کرد: به‌طور میانگین در دهه ۱۳۹۰ رشد اقتصادی نداشتیم و در اولین سال دولت سیزدهم رشد بیش از ۴ درصد را تجربه کردیم. در سال ۱۴۰۱ رشد بیش از ۴ درصدی را گذرانده و هم‌چنین در سال گذشته تلاش کردیم کسری بودجه نداشته باشیم. ما تلاش کردیم تغایری بین منابع و مصارف وجود نداشته باشد و این تلاش به ثمر نشست. درباره رشد نقدینگی‌ای که همه را نگران کرده که از موجبات تورم هم هست، شاهدیم که به ۲۶ درصد رسیده و هدف داریم تا پایان سال به ۲۵ درصد برسد. این‌ها موجب کسری بودجه و تورم است.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه ناترازی بانک‌ها و ضرورت انضباط بانکی در کشور از دیگر مسائل مهم است، اضافه کرد: دولت در برنامه داشت وضعیت بانک‌ها و موسسات اعتباری که ایجاد مشکل می‌کردند را مشخص کند؛ این مجموعه‌ها یکی پس از دیگری تعیین تکلیف می‌شوند. تلاش دولت برای انضباط‌بخشی است و هیچ سهامداری دچار مشکل نخواهد شد و فقط قرار است انضباط مالی برقرار کنیم. این موارد موجب تورم است که باید کنترل شود.
رئیسی با اشاره به نرخ تورم در کشور گفت: تورم ماهانه به ۲.۲ درصد رسیده و هم‌چنین تورم نقطه به نقطه و سالانه کاهشی شده است. اگر انضباط مالی، توجه به هزینه‌ها و درآمدها صورت بگیرد حتماً شاهد کاهش تورم خواهیم بود و این مورد خواست مقام معظم رهبری، دولت، مجلس و همه مردم است.
وی بیان کرد: تلاش کردیم نقدینگی را به سوی تولید هدایت کنیم و این مسئله قابل گزارش است. رئیس‌جمهور با اعلام این خبر که بیش از ۶۰۰۰ واحد صنعتی تعطیل و نیمه‌تعطیل وارد چرخه تولید شده است، خاطرنشان کرد: تولید در اقتصاد مقاومتی مسئله اول بوده و شعار سال است. دولت و مجلس نیز تولید را در دستورکار دارند تا تولیدکننده با مشکل مواجه نشود؛ بنای دولت این است که قوانین و اسناد مربوط به تولید را اجرایی کند.
رئیسی خاطرنشان کرد: در برنامه‌های گذشته و بودجه سنواتی بر مولدسازی تأکید شده ولی چرا اجرا نشده است؟ برخی فکر کردند آیین‌نامه مولدسازی یک قانون جدید است، بلکه این روش اجرای سریع قانونی است که مجلس آن را وضع کرده است. دولت‌ها مکلف به مولدسازی بوده‌اند اما درآمدی از این جهت کسب نشده است؟ وی گفت: بعد از بررسی‌های لازم دیدیم که پیگیری این مسئله یک شجاعت و جرات خاصی می‌خواست و ما روش اجرای سریع قانون را آماده کردیم؛ مولدسازی هم‌اکنون در استان‌ها و مرکز حال اجراست.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه مبارزه با فقر و فاصله طبقاتی در دولت دنبال می‌شود، افزود: نمایندگان در حوزه‌های انتخابیه شاهد هستند که کشور به کارگاه‌های فعال در حوزه‌های مختلف تبدیل شده است. رئیسی اظهار داشت: کار در همه بخش‌ها در حال انجام است؛ به‌عنوان مثال وزیر نیرو در جلسه رأی اعتمادش گفت تلاش می‌کنیم ۱۰ هزار مگاوات برق تأمین کنیم و تا امروز ۸۰۰۰ مگاوات آن تأمین شده است. وی تصریح کرد: ابتدای دولت هدف‌گذاری کردیم مشکل آبی ۱۰ هزار روستا رفع شود و تا امروز مشکل آب‌رسانی به ۳۵۰۰ روستا حل شده است و کار ادامه دارد.
رئیس‌جمهور درباره توجه دولت به دهک‌های پایین جامعه و کالابرگ الکترونیکی گفت: کالابرگ در مجلس تصویب شد و آن‌زمان بستر اجرا فراهم نبود و زمانی که بستر فراهم شد، آغاز شد و هم‌اکنون در حال اجرا و توسعه است.
رئیسی بیان کرد: پیشرفت کشور یک انتخاب نیست بلکه یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است و همه باید با استفاده از ظرفیت‌های متعدد و گوناگون برای پیشرفت کشور تلاش کنیم تا گره از زندگی مردم گشوده شود. انتظار مردم از مسئولان و دست‌اندرکاران این است که به متن پرداخته و از حاشیه پرهیز کنند؛ متن یعنی خدمت به مردم و گره‌گشایی از مشکلات آنان. وی خاطرنشان کرد: آمار بیکاری به حدود ۷ درصد کاهش یافته و فقط در نیمه ابتدای امسال ۸۵۰ هزار شغل ایجاد شده است. شرکت‌های دانش‌بنیان ما از ۵۰۰۰ به ۱۰ هزار شرکت فعال تبدیل شده و صادرات محصول دانش‌بنیان به ۲ میلیارد دلار رسیده است؛ این مسئله تاکنون سابقه نداشته است.
رئیس‌جمهور افزود: مسکن، شهرسازی، مسیرهای جاده‌ای شمال و جنوب و شرق و غرب از جمله کارهایی است که شبانه‌روزی دنبال می‌شود و گزارش‌های آن نیز مشخص است.
رئیسی با اشاره به ابعاد بودجه ۱۴۰۳ عنوان کرد: در بودجه تلاش کردیم در جهت رفع ناترازی‌های صندوق‌های بازنشستگی، ناترازی در انرژی، ناترازی در بانک‌ها و غیره گام برداریم. اصلاح ساختار بودجه و انضباط مالی در دستورکار دولت بوده و هست. هم‌چنین اینکه تشکیل حساب واحد خزانه در انضباط مالی موثر بوده که دولت این را عملیاتی کرده است.
وی اضافه کرد: ما با تکیه بر رشد اقتصادی ۸ درصد که در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری وجود دارد، برنامه‌ریزی کردیم؛ در سه‌ماهه ابتدای امسال شاهد رشد ۷ درصدی اقتصاد هستیم. آمارها از حوزه‌های مختلف نشان می‌دهد این وضعیت رشد اقتصادی تا پایان سال با گذشته متفاوت خواهد بود. البته باید این روند ادامه یابد و نباید به آن غرّه شد.
رئیس‌جمهور تصریح کرد: هدف‌گذاری ما رشد اقتصادی ۸ درصد است و بنا بر آن برنامه‌ریزی کرده‌ایم. توجه عدالت در پرداخت‌ها در سطح استانی و ملی، توجه به نقش مردم در اقتصاد و فعال کردن اقتصاد خصوصی و تعاونی از جمله موارد مد نظر در بودجه است.
رئیسی درباره میزان مالیات در بودجه سال آینده گفت: در روزهای اخیر برخی تصور کردند مالیات حقوق‌بگیران افزایش خواهد یافت؛ نه این‌طور نیست و در بودجه سال آینده به آنانی که فرار مالیاتی دارند، توجه شده است. فرارهای مالیاتی مد نظر هستند و هیچ پایه مالیاتی جدید در بودجه سال آینده وجود ندارد و بلکه جلوگیری از فرارهای مالیاتی و دفاع از حقوق مردم مد نظر است.
وی گفت: متناسب‌سازی حقوق کارکنان و بازنشستگان مد نظر بوده و هست. هم‌چنین در بودجه برنامه‌ریزی کردیم که ۹ درصد کاهش وابستگی به نفت را داشته باشیم؛ ضمناً کسری تراز عملیاتی در بودجه مورد توجه است.
رئیس‌جمهور عنوان کرد: امیدوارم بودجه ۱۴۰۳ با همکاری دولت و مجلس با دقت و سرعت به تصویب برسد و در اختیار دولت قرار بگیرد.
رئیسی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: پیگیری‌های نمایندگان در اجرای دقیق و سریع قانون موثر است ولی نباید شجاعت را از مدیران بگیرد؛ یک مدیر باید با جسارت قانون را اجرا کرده و موانع را رفع نماید. نظارت و اجرا اگر در جای خود باشد در رفاه، افزایش سرمایه اجتماعی و رضایتمندی مردم موثر خواهد بود.
وی خاطرنشان کرد: ما می‌توانیم گام‌های برداشته‌نشده و یا عقب‌ماندگی‌هایی که داشته‌ایم را جبران کنیم. بر اساس آخوته‌های امام راحل (ره) و شهید حاج قاسم سلیمانی نگاه‌مان «ما می‌توانیم» است و ظرفیت‌های متعدد و گوناگون کشور می‌تواند بسیاری از گره‌ها را باز کند.
رئیس‌جمهور با اشاره به دیدار روز گذشته خود با رئیس جمهور کوبا گفت: این مقام عالی کوبا گفت من در شگفتم چگونه کشوری با این‌همه تهدید و تحریم این میزان پیشرفت داشته است؟
رئیسی اضافه کرد: مقرر کردیم مهمانان خارجی از نمایشگاه توانمندی‌های کشور بازدید داشته باشند تا مشخص شود که کشور در این شرایط چه جایگاهی دارد.
رئیسی ادامه داد: بنده از محبت رهبر معظم انقلاب اسلامی بابت حمایت‌ها و هدایت‌هایشان از دولت و نهادها تشکر می‌کنم؛ ایشان روز گذشته فرمودند «این دولت، دولت کار و فعالیت است و امیدوارم این قراردادها و اسناد بین دو کشور اجرایی شود». این برای دولت افتخار است که صفت کار و فعالیت را به ما دادند.
به گزارش تسنیم؛ وی گفت: تلاش دولت این است که دغدغه‌های مردم برطرف شده و مشکلات حل شود. دولت و مجلس هم‌چنانی که تاکنون با تعامل کار را پیش بردند، همین مسیر را ادامه
خواهیم داد.