به گفته مسئولان، با اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی علاوه بر تحقق عدالت مالیاتی، شاهد افزایش صدور صورتحساب‌ها به بیش‌از ۷ میلیون فقره در روز هستیم. در سال‌های اخیر به موازات افزایش اهمیت درآمدهای مالیاتی در بودجه سالانه، تلاش‌های زیادی برای پی‌ریزی یک نظام مالیاتی مبتنی بر اطلاعات و ریزداده‌های شفاف صورت گرفته است. قانون‌گذاران در […]

به گفته مسئولان، با اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی علاوه بر تحقق عدالت مالیاتی، شاهد افزایش صدور صورتحساب‌ها به بیش‌از ۷ میلیون فقره در روز هستیم.
در سال‌های اخیر به موازات افزایش اهمیت درآمدهای مالیاتی در بودجه سالانه، تلاش‌های زیادی برای پی‌ریزی یک نظام مالیاتی مبتنی بر اطلاعات و ریزداده‌های شفاف صورت گرفته است. قانون‌گذاران در موارد مختلفی همچون اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم در سال ۱۳۹۴، قوانین بودجه و قانون برنامه توسعه، پیگیر این مهم بوده‌اند. اما تصویب قانونی تحت عنوان «قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان» از جمله مهم‌ترین اقدامات در این زمینه محسوب می‌شود.
نظام یکپارچه و فراگیر قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، یک نظام جامع جمع‌آوری و پردازش اطلاعات در سطح ملی است. مهم‌ترین و اصلی‌ترین شالوده این نظام، داده‌ها و اطلاعات جمع‌آوری شده است که از مدیریت جریان اطلاعات مالی و مالیاتی مودیان شروع شده و با مدیریت اطلاعات اقتصادی، تجاری و مالی به تکامل می‌رسد.
قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان به منظور شفاف‌سازی تدریجی مبادلات اقتصادی و در راستای ایجاد زیرساخت مالیات الکترونیکی و تحقق اهداف دولت الکترونیک و جهت تسهیل در شناسایی درآمد واقعی مؤدیان و رعایت عدالت مالیاتی در تاریخ ۲۱/۰۷/۱۳۹۸ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.
از ارکان و اجزای نظام یکپارچه و فراگیر قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان که در ارتباط مستقیم و غیرمستقیم با این قانون هستند و نقش مهمی را در پیاده‌سازی آن ایفا می‌کنند می‌توان به سازمان امور مالیاتی، کارگروه راهبری سامانه مودیان، مرکز تنظیم مقررات، شرکت‌های معتمد ارائه‌کننده خدمات مالیاتی، نهادهای ارزیابی و ممیزی، شرکت‌های تامین‌کننده نرم‌افزار و سخت افزار، مودیان مالیاتی مشمول اشاره کرد.
تمامی اشخاص حقیقی که صاحب مشاغل صنفی و غیر صنفی هستند و تمامی اشخاص حقوقی باید عضو سامانه مودیان شوند و حساب‌های تجاری خود را تعیین کنند تا مشخص شود تراکنش‌های مالی تجاری را در کدام حساب انجام می‌دهند، سازمان امور مالیاتی نیز آن حساب را ملاک مالیات‌ستانی قرار می‌دهد. مطابق قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان استفاده از حساب‌هایی که برای انجام فعالیت‌های شغلی به سازمان معرفی نشده است، تخلف محسوب می‌شود.
دامنه کاربرد پایانه فروشگاهی بسیار وسیع بوده و همه فعالان اقتصادی مشمول مالیات بر درآمد و مشمول مالیات بر ارزش افزوده که در بخش‌های تولید و توزیع کالا و خدمات اشتغال دارند را در بر می‌گیرد. با پیاده‌سازی پایانه فروشگاهی در سطح واحدهای کسب و کار، ضمن تسریع، تسهیل و شفافیت مبادلات تجاری، افزایش شفافیت جریان درآمدها و کاهش هزینه‌های قانونی صاحبان مشاغل نیز اتفاق افتاده است. همچنین باعث جلوگیری از فرار مالیاتی و پولشویی در کشور شده و می‌تواند به تأمین بودجه کشور کمک کند.
بی‌تردید، با استقرار کامل سامانه پایانه فروشگاهی، امکان حذف دفاتر قانونی اعم از دفتر روزنامه و دفتر مشاغل برای اشخاص حقیقی وجود دارد. این موضوع ضمن کمک به فرآیند شناسایی و تشخیص دقیق درآمد مودیان مشمول در بخش مالیات‌های مستقیم، امکان شناسایی فعالان اقتصادی در نظام مبادلات اقتصادی، سهولت برآورد ظرفیت مالیاتی کشور، شفاف‌سازی اقتصادی در طول زنجیره واردات، تولید، مصرف و مالیات‌های پرداخت شده مرحله قبل و به حداقل رساندن فرار مالیاتی را فراهم می‌آورد.

 چه افرادی مشمول طرح ارسال صورت حساب الکترونیکی می‌شوند؟
در مورد اینکه چه افرادی مشمول طرح ارسال صورت حساب الکترونیکی می‌شوند مهدی موحدی بکر نظر سخنگوی سازمان امور مالیاتی کشور گفت: کلیه اشخاص حقیقی با فروش خالص کالا و خدمات بیشتر از۱۸میلیارد تومان از ابتدای ۱۴۰۲ تا پایان شهریور، در صورت داشتن پایانه فروشگاهی مکلف به ارسال صورت حساب‌های ۱و۲ هستند همچنین اشخاص حقیقی صاحبان حرفه‌های پزشکی، پیراپزشکی، داروسازی، داروخانه، دامپزشکی، وکلا و مشاوران خانواده با هر میزان فروش کالا و خدمات هم، ملزم به ارسال صورت حساب الکترونیکی هستند کما اینکه از سال ۱۳۹۸ قانون بودجه هرسال آن‌ها را مکلف کرده که از پایانه فروشگاهیان استفاده کنند.
سخنگوی سازمان امور مالیاتی کشور ادامه داد: صاحبان مشاغل طلا، پلاتین، جواهر با هر میزان فروش کالا و خدمات الزاما باید صورت حساب را از پایانه فروشگاهیان خود ارسال کنند و فروشندگان مواد معدنی و واحد‌های فرآوری معدنی با هر میزان فروش ملزم به صورت حساب الکترونیکی هستند.
موحدی درباره چگونگی ثبت نام در سامانه مودیان مالیاتی هم گفت: از طریق ثبت نام در سامانه مودیان و وارد شدن درکارپوشه و دریافت شناسه یکتای مالیاتی و یا از طریق شرکت‌های معتمد که در داخل سامانه مودیان فهرست شده است و کاملا مجازی و از طریق درگاه و سامانه امکان‌پذیر است. تمامی اسناد مورد نیاز برای صدور و ارسال صورت حساب و قوانین مربوط به آن در درگاه اطلاعاتی سازمان امور مالیاتی به آدرس (intermediate. ir) وجود دارد.
براساس قانون تسهیل تکالیف مودیان مالیاتی باید تمامی دستگاه‌ها به سامانه مودیان مالیاتی متصل شوند تا از فرارهای مالیاتی در کشور جلوگیری شود. اخیرا طبق اعلام سازمان امور مالیاتی کشور فرار مالیاتی ۱۴۸ میلیارد تومانی دلال لوازم خانگی کشف شده است این فرارهای مالیاتی به آن معنا نبوده که این افراد مالیات کمتری پرداخت می‌کردند بلکه طبق بررسی‌های صورت گرفته این افراد به هیچ عنوان مالیات پرداخت نمی‌کرده و جزء مودیان مالیاتی نبودند.
رئیس سازمان مالیاتی با بیان اینکه ما باید هم به صورت موردی و مصداقی و هم به صورت فرآیندی با فرار مالیاتی مبارزه کنیم، اظهار داشت: مهم‌ترین مسیر، اصلاحات نهادی و فرآیندی است که با‌گذار از نظام مالیات ستانی سنتی به نظام مالیاتی هوشمند و مبتنی بر صورتحساب‌های الکترونیکی صورت می‌پذیرد که این امر هم به جلوگیری از فرار مالیاتی و هم به برقراری بیش از پیش عدالت مالیاتی می‌انجامد.
سبحانیان در پاسخ به سوالی در مورد وضعیت سامانه مودیان گفت: اجرای این قانون یکی از اولویت‌های اصلی ما است و از ابتدای دی ماه افراد حقوقی باید تکالیف خود را در این سامانه اجرایی کنند. رشد ۴۲ برابری اشخاص حقوقی را ثبت کردیم که نسبت به ابتدای امسال در سامانه مودیان تکالیف خود را انجام داده اند. در ابتدای سال هزار و ۹۵۰ شخص حقوقی در سامانه مودیان فعال بودند و در پایان سال این میزان به ۸۳ هزار مودی رسید. در ابتدای سال به طور متوسط حدود ۴۵۰ هزار صورتحساب در روز دریافت می‌کردیم، اما اکنون این عدد به بیش از ۷ میلیون صورتحساب در روز رسیده است.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفتنی است، در این طرح سیستم براساس کار پوشه‌های که فروشندگان ایجاد کرده‌اند محاسبه می‌کند که چه میزان باید مالیات پرداخت شود. جریمه‌هایی نظیر محروم شدن از معافیت‌های مالیاتی، نرخ صفر و مشوق‌های مالیاتی و همچنین اخذ ۱۰ درصد از درآمد حاصل از فروش بدون فاکتور الکترونیکی آن فعال اقتصادی ازجمله مزایا و جرائم قانون پایانه‌های فروشگاهی است. بر این اساس از ابتدای دی ماه همه فعالان اقتصادی موظف هستند با اتصال به سامانه مودیان مالیاتی حساب‌های خود را الکترونیکی کنند.