در ششمین نشست کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیل اتاق تهران چنین عنوان شد که به‌رغم کاهش ۷.۲درصدی ارزش واردات کالاهای اساسی، ارزش کل واردات در هشت ماهه ۱۴۰۲ با رشد ۱۲.۴ درصدی روبه‌رو شده و این روند نشان‌دهنده آن است که افزایش واردات مربوط به کالاهایی غیر از کالاهای اساسی بوده و درآمد ارزی بیشتر […]

در ششمین نشست کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیل اتاق تهران چنین عنوان شد که به‌رغم کاهش ۷.۲درصدی ارزش واردات کالاهای اساسی، ارزش کل واردات در هشت ماهه ۱۴۰۲ با رشد ۱۲.۴ درصدی روبه‌رو شده و این روند نشان‌دهنده آن است که افزایش واردات مربوط به کالاهایی غیر از کالاهای اساسی بوده و درآمد ارزی بیشتر صرف کالاهای غیراساسی شده است.
در ابتدای این جلسه، فاطمه علیزاده، کارشناس معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق تهران به ارائه گزارشی از وضعیت واردات کالاهای اساسی طی ۸ماهه سال جاری پرداخت و گفت: طی هشت ماهه ۱۴۰۲، میزان واردات کشور نسبت به مدت مشابه سال قبل از حیث وزنی با افزایش ۴.۳ درصدی به ۲۴.۷ میلیون تن و از حیث ارزشی با افزایش ۱۲.۴ درصدی به ۴۲.۲ میلیارد دلار رسیده است بررسی ارزش واردات کالاهای گمرکی بر حسب نوع مصرف نشان می‌دهد که در هشت ماهه نخست ۱۴۰۲، بالغ بر ۸۷.۱ درصد از ارزش کل واردات گمرکی به گروه کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای مورد نیاز تولید و سرمایه‌گذاری اختصاص یافته و تنها ۱۲.۹ درصد از واردات گمرکی را واردات کالاهای مصرفی تشکیل می‌دهد.
او در ادامه گفت: بررسی جزییات واردات طی این مدت حاکی از آن است که در هشت ماهه ابتدای سال جاری ۲۰ قلم کالای اساسی به وزن ۱۵.۷ میلیون تن و به ارزش ۱۰.۶ میلیارد دلار وارد کشور شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با حدود ۱.۳۴ درصد کاهش در وزن و ۷.۱۸ درصدی در ارزش مواجه شده است.
علیزاده با بیان اینکه در میان کالاهای اساسی، واردات گوشت قرمز سبک گرم (۲۵.۸ درصد)، کود شیمیایی (۱۰۹.۴۶ درصد)، جو (۶۹.۰۳ درصد)، انواع بذر (۵۹.۳۳ درصد) و گوشت قرمز سرد سنگین (۳۴.۷۸ درصد)، بیشترین افزایش را از نظر ارزش نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته‌است، ادامه داد: واردات چای خشک، برنج، شکر خام، گوشت مرغ و گندم در این مدت به لحاظ ارزش بیشترین کاهش را در بین کالاهای اساسی به خود اختصاص داده، به‌طوری‌که ارزش وارداتی این پنج قلم نسبت به مدت مشابه سال قبل به ترتیب ۵۷.۶۹ درصد، ۵۳.۸۹ درصد، ۵۱.۹۸ درصد، ۴۸.۱۱ درصد و ۴۶.۲۰ درصد کاهش داشته‌است. همچنین به رغم کاهش ۷.۲ درصدی ارزش واردات کالاهای اساسی، ارزش کل واردات در هشت ماهه ۱۴۰۲ با رشد ۱۲.۴ درصدی روبه‌رو شده است. این امر نشان‌دهنده این است که این افزایش واردات مربوط به کالاهایی غیر از کالاهای اساسی بوده و درآمد ارزی بیشتر صرف کالاهای غیراساسی شده است.
او با بیان اینکه ۱۲ کالای اساسی خوراکی در بین ۲۰ کالای اساسی مورد بررسی، از نظر وزنی بیش از ۵۰ درصد از محصولات وارداتی کشور در هشت ماهه نخست سال جاری را به خود اختصاص داده است، گفت: این زنگ خطری برای تامین امنیت غذایی کشور در آینده بوده و توجه و حمایت بیشتر از تولید این کالاها در داخل را می‌طلبد.
به گزارش ایلنا؛ بر اساس گزارش او، در بین ۲۰ کالای اساسی مورد بررسی، سه کالای اول وارداتی ایران به لحاظ ارزشی و وزنی افزایش یافته که نشان می‌دهد وابستگی کشور به بازار جهانی در این سه کالای استراتژیک افزایش و کمبود آن‌ها در داخل کشور تشدید شده است. همچنین قیمت هرتن کالای وارداتی در هشت ماهه ۱۴۰۲ به ۱۷۰۸ دلار رسیده است که از ۲۰ قلم کالای بررسی شده، ۶ کالا شامل لاستیک سنگین، گوشت قرمز سرد سنگین، گوشت قرمز سبک گرم، سموم تکنیکال شیمیایی، گوشت مرغ و انواع بذر با متوسط قیمت بالاتری نسبت به قیمت واحد کل واردات، وارد کشور شده‌اند.