«اگر ما نبودیم وضعیت بدتر می‌شد». این شاید تاسف بارترین و البته عجیب‌ترین استدلال برخی نمایندگان در توجیه عملکرد خویش باشد. مجلس یازدهم آنچنان که مطلوب است نه توانست به اتکای قدرت نظارتی خویش قیمت‌ها را کنترل کند، نه برای حل معضل بازار نابسامان خودرو کاری انجام داد و نه قادر بوده برای حل مشکل […]

«اگر ما نبودیم وضعیت بدتر می‌شد». این شاید تاسف بارترین و البته عجیب‌ترین استدلال برخی نمایندگان در توجیه عملکرد خویش باشد. مجلس یازدهم آنچنان که مطلوب است نه توانست به اتکای قدرت نظارتی خویش قیمت‌ها را کنترل کند، نه برای حل معضل بازار نابسامان خودرو کاری انجام داد و نه قادر بوده برای حل مشکل معیشت مردم سیاست‌گذاری درستی داشته باشد. آن زمان که مجلس فعلی شروع به کار کرد نرخ دلار در بازار آزاد کمتر از بیست هزار تومان به وفور در دسترس بود، اما این روزها دلار بازار آزاد حدود ۵۰ هزار تومان معامله می‌شود. با این وجود، برخی از نمایندگان همین مجلس، اکنون در قامت یک مدعی خواهان سختگیری بیشتر در راستای احراز صلاحیت‌ها گردیده‌اند.
مالک شریعتی، نماینده تهران، ضمن اشاره به‌عدم تایید اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون از شورای نگهبان خواست صلاحیت وی را رد کند و زهره الهیان نیز خبر تایید صلاحیت این نماینده سابق را باعث تاسف دانست. ظاهرا، برخی ضمن بی‌توجهی به خواست و رای مردم یک حوزه انتخابیه…
… تصمیمات شورای نگهبان را فقط در صورتی قبول می‌دارند که هماهنگ با نظر آن‌ها باشد. از طرفی، جلال محمودزاده، نماینده مهاباد، معین الدین سعیدی، نماینده چابهار و جلال رشیدی کوچی، نماینده مرودشت از جمله معدود نمایندگان مجلس یازدهم بودند که ظاهرا رد صلاحیت آن‌ها بی‌ارتباط با انتقاداتشان از دولت و پیگیری مشکلات مردم نباشد. به‌بیان دیگر به نظر می‌رسد وجه اشتراک بین این چند نماینده ردصلاحیت شده تلاش آن‌ها برای توجیه عملکرد دولت باشد.
غلامرضا نوری قزلجه، نماینده بستان آباد، عملکرد مجلسی‌ها را فقط از نظر خودشان قابل قبول می‌داند و برخی مصوبات این مجلس از جمله طرح صیانت و فیلترینگ را به نفع منافع مردم نداشته است. این نماینده فعلی، عملکرد مجلس یازدهم را خوب نداشته و به آن نمره قبولی نداده است. از نظر وی، مجلس فعلی کاری برای معیشت مردم نکرد و به مشکلات جاری جامعه بخصوص در حوزه اقتصاد و معیشت، آن طور که باید، نپرداخت.
به هر حال، صدها سال از عمر این جمله معروف مونتسکیو که گفت «فقط قدرت میتواند قدرت را متوقف کنند» گذشته اما هنوز در کشور ما برخی بر طبل یکدست‌سازی روز افزون در ساختار قدرت می‌کوبند. آن‌ها از این اصل مهم غافلند که یکدست سازی، هیچگاه عاقبت بخیری مردم را سبب نخواهد شد و با تداوم این وضعیت، حمل مشکلات مردم آرزویی خواهد بود دور و بعید.