پشت این خبر: «اموال «بابک زنجانی» در خارج از کشور شناسایی و به تهران منتقل شد» که در یک سطر جا شده؛ یک تلاش با مدیریت مستتر است که با درایت و به واقع یک مجاهدت ستودنی به سرانجام رسید. حل بخش مهمی از پرونده «بابک زنجانی» وقتی مهم‌تر می‌شود که بدانیم، اموال فعلی و […]

پشت این خبر: «اموال «بابک زنجانی» در خارج از کشور شناسایی و به تهران منتقل شد» که در یک سطر جا شده؛ یک تلاش با مدیریت مستتر است که با درایت و به واقع یک مجاهدت ستودنی به سرانجام رسید. حل بخش مهمی از پرونده «بابک زنجانی» وقتی مهم‌تر می‌شود که بدانیم، اموال فعلی و قبلی در یک ارزیابی اولیه، حتی از همه‌ی بدهی و خسارت‌های متعلقه نیز بیشتر است که این یعنی، حقوق بیت المال تا ریال آخر و بلکه بیشتر محافظت شده.
در همین رابطه حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای در نشست شورای عالی قوه قضائیه اظهار کرد: در نتیجه تلاش‌ها و مجاهدت‌های همه بخش‌های ذیربط، اموال «بابک زنجانی» در خارج از کشور شناسایی و به تهران منتقل شد و بنا بر کارشناسی‌های اولیه صورت گرفته، این اموال، کفافِ بدهی‌ها و خسارت‌های او، خواهد بود. وی گفت: این محموله از اموال شناسایی شده «بابک زنجانی» در خارج از کشور که به تهران منتقل شده بنابر کارشناسی‌های اولیه، تکافوی بدهی‌ها و خسارات نامبرده خواهد بود؛ حالا اگر اموال بازگشته قبلی را هم اضافه کنیم؛ اضافه می‌آید البته من تاکید کرده‌ام که بازهم کارشناسی در این خصوص صورت بگیرد.
پرونده‌ای با عمری بیشتر از یک دهه، اگرچه بارها جنجال برانگیز شد اما دستگاه قضائی طی مدت زمانی که آقای اژه‌ای ریاست آن را بر عهده گرفته‌اند با پرهیز از آلوده شدن یک پرونده قضائی به بازی‌های سیاسی، دوری جستن از حاشیه‌های همیشه خسارت‌زا و مراقبت از جایگاه قضا با هوشمندی و عقلانیت آن را به سرانجامی خیر رسانید که قطعاً دستمریزاد و
خداقوت گفتن نیز دارد.
کسانی که به امور قضائی اشراف دارند و پرونده‌هایی نظیر پرونده‌ی بابک زنجانی را مطالعه کرده باشند (چه داخلی و چه در ابعاد بین‌المللی) حتماً تأیید خواهند کرد که اساساً چنین پرونده‌هایی، علاوه بر ابعاد قضائی و حقوقی، به دلیل سنگین بودن دیون و ارتباطاتی که در خلال تشکیل این پرونده با برخی وزارت‌خانه ها، دستگاه ها، اشخاص و نیز بانک مرکزی برقرار بوده، ابعادی سیاسی در گستره‌ی ملی پیدا خواهد کرد و به طور طبیعی، چنین پرونده‌هایی که عنوان «ملی» را یدک می‌کشند به خودی خود، سنگینی حساسیت یک کشور را باید تحمل کند.
طی این سال ها، کم نبودند کسانی که تلاش کردند پرونده‌ی موسوم به «بابک زنجانی» را دستاویزی برای تخریب دستگاه قضائی یا حتی چهره‌های سیاسی و جناح‌ها قرار دهند اما با مراقبت از جایگاه حساس قضا و عدلیه، این تلاش‌های گاه دشمنانه به هیچ نتیجه‌ای نرسید و همچنان آن پرونده، تنها در مسیر حقوقی دنبال شد.