با مصوبه هیئت دولت وزارت راه و شهرسازی مکلف به تامین زیرساخت‌های مواصلاتی توسعه سواحل مکران از جمله تسریع در احداث بندرکوه مبارک، مطالعات راه‌آهن کوه مبارک – بندرعباس و فرودگاه کوه مبارک شده است. با توجه به لزوم تکمیل و اجرای طرح پروژه‌های زیرساختی منطقه مکران، تصویبنامه ۱۳بندی در این خصوص ابلاغ و در […]

با مصوبه هیئت دولت وزارت راه و شهرسازی مکلف به تامین زیرساخت‌های مواصلاتی توسعه سواحل مکران از جمله تسریع در احداث بندرکوه مبارک، مطالعات راه‌آهن کوه مبارک – بندرعباس و فرودگاه کوه مبارک شده است.
با توجه به لزوم تکمیل و اجرای طرح پروژه‌های زیرساختی منطقه مکران، تصویبنامه ۱۳بندی در این خصوص ابلاغ و در تاریخ ۱۴۰۲/۹/۱۲ به تایید رئیس جمهور رسید.
بر اساس این مصوبه وزارت راه و شهرسازی، وزارت اقتصاد، دبیرخانه شورای توسعه سواحل مکران، صندوق توسعه ملی، سازمان برنامه و بودجه و وزارت نفت مکلف به انجام اقداماتی در زمینه سرمایه گذاری، تسریع در اجرای طرح‌های زیرساختی و مواصلاتی، تامین منابع، تامین گاز پروژه‌ها و شناسایی میادین نفت و گاز شدند.
اخذ مجوزهای قانونی جهت برداشت مبلغ ۵ میلیارد یورو از صندوق توسعه ملی به منظور حمایت از سرمایه گذاران و تسریع در تامین اعتبارات، اختصاص معادل ریالی مبلغ یک میلیارد یورو از صندوق توسعه ملی در قالب اعتبار به متقاضیان، ساخت فرودگاه و توسعه چند بندر از مهمترین بندهای این مصوبه است.
 حمایت از سرمایه گذاران و تسریع  در تامین اعتبارات طرح‌ها
۱- وزیران عضو شورای توسعه سواحل مکران مصوبه‌ای با محوریت توسعه منطقه مکران تصویب کردند. طبق این مصوبه، وزارت امور اقتصادی و دارایی، دبیرخانه شورای توسعه سواحل مکران و صندوق توسعه ملی موظفند جهت حمایت از سرمایه گذاران و تسریع در تامین اعتبارات طرح پروژه‌های منطقه نسبت به انجام موارد زیر اقدام کنند:
الف – دبیرخانه شورای توسعه سواحل مکران مکلف است اقدامات لازم برای اخذ مجوزهای قانونی جهت برداشت مبلغ پنج میلیارد یورو از صندوق توسعه ملی در چارچوب قوانین و مقررات مربوط را ظرف یک هفته از تاریخ ابلاغ این تصویب نامه انجام دهد.
ب- صندوق توسعه ملی پس از تصویب ارکان ذی ربط قانونی و در چارچوب قوانین و مقررات مربوط معادل ریالی مبلغ یک میلیارد یورو در قالب اعتبار با معرفی دبیرخانه شورای توسعه سواحل مکران را از طریق بانک عامل در اختیار متقاضیان قرار دهد.
پ- وزارت امور اقتصادی و دارایی تمهیدات لازم برای اختصاص معادل (۱۰درصد) تسهیلات موضوع تبصره (۱۸) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور را در قالب مصارف موضوع تبصره مذکور با رعایت قوانین و مقررات مربوط و با معرفی دبیرخانه شورای توسعه سواحل مکران فراهم کند.
۲- وزارت راه و شهرسازی برنامه‌های خود در خصوص تسریع در اجرای طرح پروژه‌های زیرساختی و مواصلاتی شامل مرحله (فاز) دوم بندر شهید بهشتی، بندر کوه مبارک و مطالعات راه‌آهن کوه مبارک – بندر عباس، فرودگاه کوه مبارک، راه‌های ساحلی، مواصلاتی و شبکه داخلی را با تعیین اولویت و منابع مورد نیاز در چارچوب قوانین و مقررات مربوط ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ این تصویب نامه به دبیرخانه شورای توسعه سواحل مکران ارائه کند.
۳- وزارت نفت مکلف است با هماهنگی دبیرخانه شورای توسعه سواحل مکران متناسب با روند توسعه منطقه مکران و بر اساس قوانین و مقررات مربوط و با رعایت ملاحظات فنی نسبت به تامین گاز مورد نیاز طرح پروژه‌ها از قبیل صنایع پتروشیمی فولاد شیلات، نیروگاه آب شیرین کن و تکمیل زنجیره صنعتی اقدام نماید.
تبصره – وزارت نفت مکلف است در زمان صدور مجوز برای متقاضیان احداث واحدهای پتروشیمی و پترو پالایشگاهی مستقر در منطقه کوه مبارک و چابهار نظرات مشورتی دبیرخانه شورای توسعه سواحل مکران را اخذ و طبق قوانین و ضوابط مربوط اقدام کند.
۴- به منظور جلب سرمایه‌گذاری نفت و گاز در حوزه‌های اکتشاف تولید و استخراج، وزارت نفت میادین نفت و گاز شناسایی شده را از طریق دبیرخانه شورای توسعه سواحل مکران به شورا معرفی کند و پس از مشورت با شورای مذکور و در چارچوب قوانین و مقررات قراردادهای لازم را منعقد می‌کند.
۵- شورای توسعه سواحل مکران از طریق دبیرخانه شورا با همکاری دستگاه‌های اجرایی و نهادهای عمومی ذی ربط، طرح جامع تشویق سرمایه‌گذاری با ایجاد مشوق‌های لازم برای سرمایه‌گذاری خاص در منطقه مکران را ظرف سه ماه از تاریخ ابلاغ این تصویبنامه تهیه و در چارچوب قوانین و مقررات مربوط به تصویب مراجع ذی صلاح می‌رساند.
۶- وزارت نفت از محل منابع مصوب مربوط با رعایت ملاحظات فنی نسبت به احداث خط انتقال گاز ایرانشهر به چابهار در چارچوب قوانین و مقررات مربوط اقدام کند.
۷- وزارت نفت ظرف سه ماه از تاریخ ابلاغ این تصویب نامه با اخذ نظر شورای توسعه سواحل مکران نسبت به نحوه تامین و مصرف سوخت مورد نیاز طرح پروژه‌ها و زیر ساخت‌های منطقه مکران در چارچوب قوانین و مقررات با رعایت ملاحظات فنی مربوط اقدام کند.
۸- در جهت تسریع در تامین زیرساخت‌های منطقه و تشویق مشارکت سرمایه گذاران در توسعه زیرساخت‌های منطقه دستگاههای اجرایی مکلفته در چارچوب قوانین و مقررات معادل مبلغ هزینه شده توسط سرمایه گذاران غیر دولتی برای اجرای زیر ساخت‌ها در منطقه مکران که به تایید دبیرخانه شورای توسعه سواحل مکران رسیده است را در بودجه سنواتی پیش‌بینی کنند.
۹- وزارت امور اقتصادی و دارایی می‌تواند در صورت تایید دبیرخانه شورا نسبت به صدور مجوز اعتبارات اسنادی بر اساس ماده (۶۲) قانون محاسبات عمومی کشور و مقررات ذیل آن به نام دستگاه‌های اجرایی اقدام کند.
۱۰- سازمان برنامه و بودجه کشور مبلغ یک هزار میلیارد ریال از محل اعتبارات مصوب مربوط را درچارچوب قوانین و مقررات و با هدف افزایش تاب‌آوری مهارت آموزی و آموزش جوامع محلی در منطقه مکران جهت طرح در شورای توسعه سواحل مکران پیشنهاد نماید.
۱۱- سازمان برنامه و بودجه کشور می‌تواند اعتبارات مصوب مربوط به منطقه مکران را با رعایت قوانین و مقررات از جمله ساده (۳۰) قانون برنامه و بودجه کشور مصوب ۱۳۵۱ به صورت حداکثری تخصیص دهد.
۱۲- دستگاههای اجرایی و نهادهای عمومی در اجرای طرح پروژه‌های مرتبط با منطقه مکران نظرات مشورتی شورای توسعه سواحل مکران را اخذ کنند.
۱۳- مسئولیت پیگیری و اجرای موارد مندرج در این تصویب نامه بر عهده دبیر شورای توسعه سواحل مکران بوده و دبیر شورا موظف است گزارش نحوه اجرا و پیشرفت اقدامات را به صورت ماهانه به رئیس شورا گزارش دهد.